08.06.2024

GDDKiA. W warmińsko-mazurskim przygotowania do budowy 262 kilometrów dróg

Budowa dróg, to zarówno prace nad dokumentacją dla nowych inwestycji jak i roboty budowlane na odcinkach będących w trakcie realizacji. Obecnie w województwie warmińsko-mazurskim prace przygotowawcze dotyczą blisko 262 km dróg.

Projektanci pracujÄ… miÄ™dzy innymi nad odcinkami: S16 MrÄ…gowo – Orzysz – EÅ‚k, S5 Ostróda – Nowe Marzy, DK53 Olsztyn – Szczytno, DK 57 Szczytno – Szymany, DK22 Fiszewo – ElblÄ…g, DK51 Bartoszyce – Wichrowo (obwodnica Smolajn).

GDDKiA O/ Olsztyn przygotowuje też dokumentacjÄ™ dla zadaÅ„ z rzÄ…dowego Programu budowy 100 obwodnic: póÅ‚nocnej obwodnicy Olsztyna i Dywit, obwodnicy Szczytna, obwodnicy Pisza, obwodnicy Dobrego Miasta. Z tego Programu zrealizowaliÅ›my już obwodnicÄ™ Smolajn, a obwodnica GÄ…sek jest obecnie w realizacji.

S5 Ostróda (S7) – Nowe Marzy (A1)

Obecnie trwa sprawdzanie poprawnoÅ›ci Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego, które zostaÅ‚o przekazane do odbioru przez biuro projektowe z koÅ„cem kwietnia br. W IV kw. br. planowany jest wybór najbardziej korzystnego wariantu, rekomendowanego do realizacji we wniosku o wydanie decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach (DÅšU). Taki wniosek planujemy zÅ‚ożyć na koniec br. OgÅ‚oszenie przetargu na wykonanie projektu budowlanego oraz realizacjÄ™ inwestycji w systemie Projektuj i buduj planowane jest na II kw. 2028 r. Przy sprawnym zakoÅ„czeniu przetargu prace w terenie mogÅ‚yby ruszyć po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizacjÄ™ inwestycji drogowej (ZRID) w III kw. 2029 r., a kierowcy z nowej drogi mogliby skorzystać w IV kw. 2032 roku.

S16 MrÄ…gowo – Orzysz – EÅ‚k

Wniosek o wydanie DÅšU dla tej inwestycji zÅ‚ożono w grudniu 2020 r. Zarekomendowano do realizacji wariant B, który uzyskaÅ‚ w analizie wielokryterialnej najkorzystniejsze wyniki w kryterium „Å›rodowisko przyrodnicze i spoÅ‚eczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmujÄ…cym swym zakresem dÅ‚ugość trasy, dostÄ™pność komunikacyjnÄ… oraz wpÅ‚yw na bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego.

W grudniu 2023 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Åšrodowiska (RDOÅš) poinformowaÅ‚ GDDKiA o braku możliwoÅ›ci realizacji inwestycji w wariancie B ze wzglÄ™du na, znaczÄ…ce negatywne oddziaÅ‚ywanie inwestycji w wariancie B na żóÅ‚wia bÅ‚otnego - przedmiot ochrony w obszarze Natura 2000. RDOÅš wskazaÅ‚ jednoczeÅ›nie możliwość realizacji tego odcinka w wariancie C, który na odcinku od MrÄ…gowa do MikoÅ‚ajek biegnie na póÅ‚noc od wariantu B, w okolicach Rynu. Obecnie trwa analiza obwieszczenia RDOÅš.

Droga w rekomendowanym przez GDDKiA wariancie przebiega na trasie MrÄ…gowo – Kosewo – Baranowo (omija miejscowość od strony poÅ‚udniowej) – MikoÅ‚ajki – Woźnice – Drozdowo – Orzysz (omija miejscowość od strony póÅ‚nocnej) – Strzelniki – Klusy – Chrzanowo – EÅ‚k. DostÄ™p do drogi, w wariancie B byÅ‚by możliwy poprzez wÄ™zÅ‚y znajdujÄ…ce siÄ™ w nastÄ™pujÄ…cych lokalizacjach: Baranowo, MikoÅ‚ajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o dÅ‚ugoÅ›ci ok. 77,5 km.

Po uzyskaniu DÅšU, kolejnym etapem prac bÄ™dzie opracowanie szczegóÅ‚owych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych w ramach II etapu Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego rozszerzonego o koncepcjÄ™ szczegóÅ‚owÄ… wariantu wskazanego do realizacji w DÅšU (STEÅš-R etap II). Projekt techniczny zawierać bÄ™dzie rozwiÄ…zania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycjÄ™ oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsiÄ™wziÄ™cia. Na II etapie STEÅš-R wykonane zostanÄ… także badania geologiczne dla wskazanego w DÅšU przebiegu trasy.

Rozbudowa drogi krajowej nr 53 Olsztyn – Szczytno

UmowÄ™ na wykonanie STEÅš z materiaÅ‚ami do wniosku o DÅšU dla rozbudowy blisko 34 km drogi krajowej nr 53 na odcinku Olsztyn – Szczytno podpisaliÅ›my w grudniu 2021 r. Prace przygotowawcze dla rozbudowy tej drogi sÄ… rozÅ‚ożone na lata 2022-2026, natomiast budowa planowana jest w latach 2026-2030.

W lutym tego roku odbyÅ‚ siÄ™ pierwszy etap odbioru STEÅš, tj. pierwsza część posiedzenia ZespoÅ‚u Oceny PrzedsiÄ™wzięć Inwestycyjnych (ZOPI). Po skorygowaniu dokumentacji zgodnie z uwagami ZOPI zÅ‚ożonego z pracowników GDDKiA zostanie zorganizowane drugie posiedzenie, na które zostanÄ… zaproszeni przedstawicieli wÅ‚adz samorzÄ…dowych. Po tym posiedzeniu zostanie wniosek o wydanie decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji odcinka Olsztyn – Szczytno w optymalnym przebiegu, wskazanym przez ZOPI.

Rozbudowa drogi krajowej nr 53, oprócz dostosowania jej parametrów do klasy GP (droga gÅ‚ówna ruchu przyspieszonego), bÄ™dzie miaÅ‚a na celu poprawienie bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego oraz wzmocnienie konstrukcji nawierzchni do 11,5 t na oÅ›. W miejscach, gdzie ze wzglÄ™du na istniejÄ…ce uwarunkowania terenowe dostosowanie do parametrów GP jest utrudnione, analizowane oprócz wariantu rozbudowy sÄ… warianty nowego przebieg DK53 (obwodnice miejscowoÅ›ci). Decyzja co do wyboru wariantu do realizacji zapadnie na podstawie wyników analizy wielokryterialnej na posiedzeniu ZOPI. W miarÄ™ możliwoÅ›ci terenowych zostanÄ… wybudowane dodatkowe jezdnie, które zbiorÄ… ruch ze zjazdów do nieruchomoÅ›ci i umożliwiÄ… zamkniÄ™cie części zjazdów na jezdniÄ™ DK53.

Rozbudowa drogi krajowej nr 57 na odcinku Szczytno – Szymany

PoczÄ…tek inwestycji stanowi wÅ‚Ä…czenie do projektowanej obwodnicy Szczytna, koniec inwestycji znajduje siÄ™ w Szymanach, okoÅ‚o 200 m za skrzyżowaniem z drogÄ… prowadzÄ…cÄ… do lotniska. Obecnie opracowywany jest projekt budowlany, projekt wykonawczy oraz materiaÅ‚y przetargowe. Odbiór dokumentacji planowany jest w IV kw. 2024 r. Natomiast w II kw. 2025 r. planowane jest uzyskanie decyzji ZRID.

Rozbudowa drogi krajowej nr 22 Fiszewo – ElblÄ…g

UmowÄ™ na wykonanie dokumentacji projektowej dla inwestycji na odcinku Fiszewo – JegÅ‚ownik i JegÅ‚ownik – ElblÄ…g oraz na wykonanie STEÅš-R wraz z materiaÅ‚ami do decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy JegÅ‚ownika podpisano w lutym 2022 r.

W październiku 2023 roku wykonawca przekazał do oceny ZOPI dokumentację STEŚ-R etap I dla obwodnicy Jegłownika, natomiast w III/IV kwartale br. planuje się złożenie wniosku o wydanie DŚU. Zakończenie prac nad STEŚ-R etap II dla obwodnicy Jegłownika planowane jest w IV kwartale 2025 r.

Zakończenie prac nad dokumentacją projektową dla rozbudowy DK22 planowane jest w II kwartale 2025 r.

Droga na odcinkach Fiszewo – JegÅ‚ownik i JegÅ‚ownik – ElblÄ…g na przeważajÄ…cej dÅ‚ugoÅ›ci bÄ™dzie biegaÅ‚a w sÄ…siedztwie korpusu istniejÄ…cej DK22, który peÅ‚ni również funkcjÄ™ waÅ‚u przeciwpowodziowego. Przebieg obwodnicy JegÅ‚ownika zostanie ustalony na podstawie dokumentacji STEÅš-R. Wszystkie warianty obwodnicy zlokalizowane sÄ… po poÅ‚udniowej stronie miejscowoÅ›ci.

Planowany termin realizacji rozbudowy odcinków Fiszewo – JegÅ‚ownik i JegÅ‚ownik – ElblÄ…g to lata 2026-2029, natomiast realizacja obwodnicy JegÅ‚ownika, w systemie projektuj i buduj, przewidziana jest na lata 2027-2030.

Rozbudowa drogi krajowej nr 51 odc. Bartoszyce – Wichrowo (poczÄ…tek obwodnicy Smolajn)

UmowÄ™ na opracowanie dokumentacji dla rozbudowy tej drogi w dwóch odcinkach, tj. Bartoszyce – Lidzbark WarmiÅ„ski i Lidzbark WarmiÅ„ski – Wichrowo podpisano w styczniu ubiegÅ‚ego roku. Dokumentacja obejmuje projekty budowlane, projekty wykonawcze dla każdego z odcinków oraz nadzór autorski nad realizacjÄ… robót. Planowany termin wykonania dokumentacji to III kwartaÅ‚ 2026 r.

Program budowy 100 obwodnic

Na Warmii i Mazurach, w ramach rzÄ…dowego Programu budowy 100 obwodnic, realizowanych jest sześć inwestycji. SÄ… to obwodnice: Olsztyna i Dywit, Pisza, Smolajn, GÄ…sek, Szczytna. Prowadzone sÄ… również prace przygotowawcze dla obwodnicy Dobrego Miasta, która znajduje siÄ™ na liÅ›cie rezerwowej Programu. Obwodnica Smolajn zostaÅ‚a oddana do użytku w sierpniu 2022 r., obwodnica GÄ…sek jest w trakcie realizacji, natomiast dla pozostaÅ‚ych czterech zadaÅ„ przygotowywana jest jeszcze dokumentacjÄ™ projektowÄ…

Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciÄ…gu DK51

Od lutego 2023 roku GDDKiA prowadzi prace nad STEÅš, zgodnie z decyzjÄ… ZOPI, wskazujÄ…cÄ… do dalszych prac korytarz zachodni obwodnicy Olsztyna i Dywit. Wybór korytarza zachodniego zostaÅ‚ dokonany przez ZOPI w oparciu o wielokryterialnÄ… analizÄ™ porównawczÄ… wariantów w korytarzu zachodnim oraz wschodnim (12 kombinacji), wykonanÄ… w ramach Studium korytarzowego.

W ramach prac nad STEÅš zaprojektowane zostaÅ‚y rozwiÄ…zania drogowe uwzglÄ™dniajÄ…ce korekty przebiegu wariantów, zgodnie z wnioskami mieszkaÅ„ców, które wpÅ‚ynęły po spotkaniach informacyjnych, przeprowadzonych w październiku 2023 r.

ZakoÅ„czenie prac nad STEÅš planowane jest w III kwartale 2024 roku. Po ocenie przez ZOPI w Oddziale w Olsztynie i KomisjÄ™ Oceny PrzedsiÄ™wzięć Inwestycyjnych (KOPI), dziaÅ‚ajÄ…cÄ… przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie wybierzemy wariant optymalny (na podstawie wielokryterialnej analizy porównawczej), który wskażemy we wniosku o wydanie decyzji Å›rodowiskowej.

Obwodnica Szczytna w ciÄ…gu DK53, DK57 i DK58

KOPI, na podstawie analizy wielokryterialnej wykonanej w ramach STEŚ R-etap I wskazała jako najbardziej korzystny do realizacji wariant 3 obwodnicy, najbardziej oddalony od Szczytna. Trwa weryfikacja poprawionej dokumentacji STEŚ-R etap I, zgodnie z uwagami zgłoszonymi na posiedzeniu KOPI. Po jej zakończeniu będzie możliwe złożenie wniosku o wydanie DŚU dla realizacji obwodnicy w wariancie 3.

Obwodnica Pisza w ciÄ…gu DK58 i DK63

W marcu ubiegÅ‚ego roku KOPI uznaÅ‚a za najbardziej korzystny do realizacji wariant 2C, dla którego zostaÅ‚ zÅ‚ożony w lipcu 2023 r. wniosek o wydanie DÅšU. Obecnie trwa postÄ™powanie w sprawie wydania DÅšU. Po uzyskaniu DÅšU GDDKiA przystÄ…pi do wykonania szczegóÅ‚owej koncepcji technicznej (STEÅš R etap II) dla wariantu wskazanego w DÅšU.

Obwodnica Dobrego Miasta w ciÄ…gu DK51

Na liÅ›cie rezerwowej Programu budowy 100 obwodnic jest obwodnica Dobrego Miasta. Obwodnica ominie również Stary Dwór. Odbiór dokumentacji STEÅš-R etap I oraz materiaÅ‚ów do DÅšU, w tym karty informacyjnej przedsiÄ™wziÄ™cia, planowany jest na koniec br.

Na koniec 2026 roku GDDKiA będzie gotowa do ogłoszenia przetargu na realizację obwodnicy Dobrego Miasta w systemie Projektuj i buduj.

OgÅ‚oszenie przetargu na realizacjÄ™ robót budowlanych nastÄ…pi pod warunkiem uzyskania finansowania na budowÄ™. UdziaÅ‚ w kosztach prac przygotowawczych bÄ™dzie mieć również Gmina Dobre Miasto, która przeznaczy na ten cel 1,5 mln zÅ‚. Planowana obwodnica bÄ™dzie miaÅ‚a dÅ‚ugość okoÅ‚o 8 kilometrów. PoczÄ…tek obwodnicy zlokalizowany bÄ™dzie przed miejscowoÅ›ciÄ… KosyÅ„, koniec zaÅ› dowiąże siÄ™ do istniejÄ…cej obwodnicy Barcikowa.

ŹródÅ‚o i fot: GDDKiA O/ Olsztyn

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.27.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
26.07.2024

SZUKAM PRACY

Dodaj nowe og³oszenie