W ostatnich tygodniach znacząco wzrosła liczba oszustw polegających na przesyłaniu fałszywych wiadomości i wykonywaniu telefonów. Oszuści podszywają się pod pracowników ZUS-u w celu wyłudzenia danych osobowych oraz pieniędzy.
ZakÅ‚ad UbezpieczeÅ„ SpoÅ‚ecznych apeluje o zachowanie ostrożnoÅ›ci ostrzega przed rosnÄ…cÄ… liczbÄ… oszustw. PrzestÄ™pcy stosujÄ… coraz bardziej wymyÅ›lne i wyrafinowane metody, aby wyÅ‚udzić dane osobowe oraz informacje o rachunkach bankowych. MogÄ… także nakÅ‚aniać do otwarcia niebezpiecznych linków lub załączników.
- Apelujemy o czujność i ostrożność. OszuÅ›ci stosujÄ… coraz bardziej wyrafinowane techniki perswazji, zarówno techniczne, jak psychologiczne, , a ich katalog roÅ›nie praktycznie z dnia na dzieÅ„. ZUS cieszy siÄ™ zaufaniem klientów, dlatego ważne jest, aby być Å›wiadomym zagrożeÅ„. FaÅ‚szywe wiadomoÅ›ci SMS i e-maile, które przestÄ™pcy wysyÅ‚ajÄ… w sprawie zwiÄ™kszenia emerytury, zmiany numeru telefonu czy rzekomych zmian dokonanych na Platformie UsÅ‚ug Elektronicznych (PUE)/eZUS, stanowiÄ… nie tylko zagrożenie dla klientów, ale także dla samego ZakÅ‚adu – informuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego.
Warto pamiÄ™tać, że ZUS nigdy nie prosi o podanie danych osobowych drogÄ… mailowÄ…, SMS-owÄ… ani poprzez komunikatory internetowe. Nie wysyÅ‚a linków do logowania ani do weryfikacji danych przez wiadomoÅ›ci tekstowe, nie przesyÅ‚a umów ani formularzy dotyczÄ…cych wpÅ‚at na rachunki inwestycyjne, ani nie namawia do wykonywania przelewów na wskazane konto bankowe.
W przypadku jakichkolwiek wÄ…tpliwoÅ›ci zachÄ™camy do kontaktu z Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numerem 22 560 16 00. Infolinia jest dostÄ™pna od poniedziaÅ‚ku do piÄ…tku w godzinach 7:00-18:00. WspóÅ‚pracujemy również Å›ciÅ›le z policjÄ… oraz innymi instytucjami zajmujÄ…cymi siÄ™ zwalczaniem przestÄ™pczoÅ›ci, w szczególnoÅ›ci cyberprzestÄ™pczoÅ›ci wymierzonej w osoby starsze.
- Przestrzegamy naszych klientów przed pochopnymi decyzjami. Zanim podejmÄ… jakiekolwiek kroki, warto, najpierw skontaktować siÄ™ z nami telefonicznie lub osobiÅ›cie w placówce. PoÅ›piech w takich sytuacjach jest zÅ‚ym doradcÄ…, a przestÄ™pcy umiejÄ™tnie wywierajÄ… presjÄ™, bo wiedzÄ…, że jeÅ›li klient skonsultuje siÄ™ z nami, ich oszustwo nie ma szans na powodzenie - wskazuje rzeczniczka.
W ostatnim czasie oszuÅ›ci podszywajÄ…cy siÄ™ pod pracowników ZUS-u wykazujÄ… siÄ™ szczególnÄ… aktywnoÅ›ciÄ…. Najczęściej chodzi im o zdobycie numeru PESEL, numeru konta bankowego oraz danych logowania na przykÅ‚ad do poczty elektronicznej czy bankowoÅ›ci internetowej. PrzestÄ™pcy mogÄ… również próbować wyÅ‚udzić pieniÄ…dze.
Próby oszustów przybierajÄ… różne formy. Jednym z przykÅ‚adów jest kobieta, która odwiedzaÅ‚a domy klientów, oferujÄ…c pomoc w wypeÅ‚nianiu wniosków dotyczÄ…cych m.in. przejÅ›cia na emeryturÄ™ czy uzyskania bonu turystycznego. Takie wizyty nie sÄ… przeprowadzane przez pracowników ZUS-u. Poza siedzibÄ… ZakÅ‚adu kontakt z pracownikiem odbywa siÄ™ jedynie w Å›ciÅ›le okreÅ›lonych przypadkach, takich jak np. kontrola prawidÅ‚owoÅ›ci wykorzystania zwolnieÅ„ lekarskich. Innym przypadkiem wizyt sÄ… kontrole przeprowadzane u osób prowadzÄ…cych pozarolniczÄ… dziaÅ‚alność gospodarczÄ…. Kontrole te prowadzÄ… wyłącznie inspektorzy kontroli na podstawie upoważnienia, a każda z nich jest zawsze wczeÅ›niej zapowiadana.
Metody stosowane przez oszustów obejmujÄ… m.in. wysyÅ‚anie faÅ‚szywych wiadomoÅ›ci e-mail informujÄ…cych o zmianie kanaÅ‚u odzyskiwania dostÄ™pu do profilu na PUE/eZUS. WysyÅ‚ane wiadomoÅ›ci wyglÄ…dajÄ… wiarygodnie, ponieważ zawierajÄ… domenÄ™ "zus.pl" w adresie nadawcy oraz dane przypominajÄ…ce prawdziwy login do PUE/eZUS. Klienci otrzymujÄ… także maile od osób podajÄ…cych siÄ™ za "pracowników DziaÅ‚u ÅšwiadczeÅ„ czy Emerytur", które dotyczÄ… "projektu" majÄ…cego na celu dodatkowy zarobek oraz zwiÄ™kszenie wysokoÅ›ci emerytury. W kolejnym etapie odbiorca takiej wiadomoÅ›ci jest proszony o dokonanie przelewu na podstawie danych zawartych w faÅ‚szywej umowie, którÄ… otrzymaÅ‚.
Warto pamiÄ™tać, że ZUS nie wysyÅ‚a korespondencji e-mailowej do swoich klientów. Kontakt elektroniczny ze strony ZakÅ‚adu jest możliwy jedynie w przypadku, gdy klient ma profil na PUE/eZUS i wyraziÅ‚ zgodÄ™ na takÄ… formÄ™ komunikacji.
Osoby podszywajÄ…ce siÄ™ pod pracowników ZakÅ‚adu wykorzystujÄ… także kontakt telefoniczny, proszÄ…c o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. CzÄ™sto rozmowy dotyczÄ… instytucji finansowych, z których korzystajÄ… klienci. ZUS przypomina, że konsultanci infolinii ZakÅ‚adu nie dzwoniÄ… do klientów w takich sprawach.
W mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych można natknąć siÄ™ na spreparowane konta ZUS oraz faÅ‚szywe reklamy. RozpowszechniajÄ… one nieprawdziwe informacje, takie jak rzekome inwestycje, które majÄ… zagwarantować emeryturÄ™ już w wieku 50 lat lub umożliwić zwiÄ™kszenie kwoty pobieranego Å›wiadczenia. OszuÅ›ci twierdzÄ…, że wystarczy zainwestować jedynie 500 zÅ‚, aby uzyskać dodatkowe pieniÄ…dze.
ZUS przestrzega, aby nie udostÄ™pniać nikomu poufnych informacji, szczególnie po otrzymaniu podejrzanych wiadomoÅ›ci za poÅ›rednictwem e-maili, SMS-ów czy komunikatorów, które zawierajÄ… proÅ›by o podanie danych. Nie należy też klikać w podejrzane linki, ani pobierać załączników z nieznanego źródÅ‚a.
Katarzyna Krupicka
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego