Polscy pracownicy wskazali top 5 czynników atrakcyjności miejsca pracy w 2024 roku. Atrakcyjne wynagrodzenie i benefity znalazły się na szczycie listy czynników, które najsilniej decydują o wyborze pracodawcy w 2024 roku.
Tuż za nimi uplasowaÅ‚y siÄ™ przyjazna atmosfera oraz stabilność zatrudnienia. Wysoko, bo od razu na 5. miejscu pojawiÅ‚ siÄ™ nowy czynnik: równość w miejscu pracy – takie wnioski przynosi tegoroczna edycji badania Randstad Employer Brand Research. W badaniu przyglÄ…damy siÄ™ także różnicom pokoleniowym w spojrzeniu na pracÄ™ oraz rozdźwiÄ™kowi pomiÄ™dzy tym, czego Polacy oczekiwaliby od pracodawców, a tym, co firmy faktycznie im oferujÄ….
Czynniki atrakcyjnoÅ›ci – podium stabilne, ale w pierwszej piÄ…tce zmiana
Poza wynagrodzeniem (73 proc.), dobrą atmosferą (64 proc.) i bezpieczeństwem zatrudnienia (61 proc.), jako czwartą z kolei kwestię, decydującą o atrakcyjności firmy, pracownicy wskazują możliwość rozwoju kariery (58 proc.).
I choć na przestrzeni ostatnich 3 lat, pierwsza czwórka czynników utrzymuje siÄ™ niezmiennie na czele zestawienia, to dane wskazujÄ…, że ich znaczenie nieco maleje – tym razem respondenci rzadziej niż w zeszÅ‚ym roku wskazywali na atrakcyjność wynagrodzeÅ„ i benefitów, dobrÄ… atmosferÄ™ pracy oraz bezpieczeÅ„stwo zatrudnienia jako czynniki istotne dla nich.
JednoczeÅ›nie po raz pierwszy w badaniu zapytano o znaczenie równego traktowania pracowników (bez wzglÄ™du na wiek, pÅ‚eć czy pochodzenie etniczne). Od razu pojawiÅ‚o siÄ™ ono na piÄ…tym miejscu rankingu (56 proc.), powodujÄ…c, że równowaga miÄ™dzy życiem prywatnym a zawodowym znalazÅ‚a siÄ™ w tym roku poza pierwszÄ… piÄ…tkÄ… najważniejszych kwestii decydujÄ…cych o atrakcyjnoÅ›ci pracodawców.
Pokoleniowe różnice w spojrzeniu na pracÄ™
Obecnie na rynku pracy spotykajÄ… siÄ™ przedstawiciele aż czterech pokoleÅ„. Warto zauważyć, że podczas gdy w starszych generacjach, wskazania na dobrÄ… pensjÄ™ jako gÅ‚ówny czynnik atrakcyjnoÅ›ci byÅ‚y na poziomie 73-75 proc, to w najmÅ‚odszym pokoleniu odsetek ten byÅ‚ zauważalnie niższy i wynosiÅ‚ 67 proc.
Dla generacji Zet, nieznacznie bardziej niż dobre wynagrodzenie, liczy siÄ™ przyjazna atmosfera w pracy (68 proc.). Ta grupa wyraźnie zwraca też uwagÄ™ na poszanowanie równoÅ›ci w firmie (58 proc.). WiÄ™kszÄ… uwagÄ™ od nich do tego wskaźnika przywiÄ…zujÄ… tylko pracownicy z pokolenia powojennego wyżu demograficznego (60 proc.).
To, co wyraźnie różni Zetki od przedstawicieli starszych pokoleÅ„, to zdecydowanie rzadsze wskazania na kondycjÄ™ finansowÄ… pracodawcy jako istotnÄ… – wÅ›ród najmÅ‚odszych wspomina o tym 32 proc. respondentów na tle 42-59 proc. w grupach starszych pracowników.
Z kolei milleniallsi spoÅ›ród wszystkich generacji najmniejszÄ… wagÄ™ przywiÄ…zywali do dobrej atmosfery (62 proc. vs od 63-68 proc. w innych grupach). Rzadziej wskazywali też na interesujÄ…cÄ… treść pracy 25 proc. (27-32 proc. pozostali) oraz kwestiÄ™ dbania o Å›rodowisko przez firmÄ™: odpowiednio 25 proc. vs 26-31 proc. w innych grupach wiekowych.
Pokolenie X, na tle innych badanych, wyróżnia siÄ™ najczÄ™stszymi wskazaniami znaczenia wysokoÅ›ci wynagrodzenia (76 proc.) oraz silnÄ… potrzebÄ… poczucia zawodowej stabilnoÅ›ci (64 proc.).
Boomersi znacznie częściej niż młodsi pracownicy cenią sobie dogodną lokalizację miejsca pracy: (41 proc. vs 28-38 proc.) oraz dobrą reputację firmy (51 proc. vs. 42-43 proc.).
– W kontekÅ›cie pokoleniowych różnic w podejÅ›ciu do pracy, w tej edycji badania szczególnie interesujÄ…cy jest nowy czynnik w zestawieniu, czyli kwestia równego traktowania. Po pierwsze pojawiÅ‚ siÄ™ na liÅ›cie od razu na piÄ…tej pozycji, co pokazuje, jak mocno zyskaÅ‚y na znaczeniu pozafinansowe czynniki, na które zwracajÄ… uwagÄ™ pracownicy. Po drugie okazuje siÄ™, że pozytywna kultura organizacyjna, etyczne postÄ™powanie i brak dyskryminacji, sÄ… najważniejsze dla skrajnych wiekowo grup badanych: pokolenia Zet i Boomersów. To swoisty pomost porozumienia i wyznawanych wartoÅ›ci. Warto, by pracodawcy wykorzystali to jako przestrzeÅ„ do budowania pozytywnej kultury organizacyjnej, która integruje i pozwala jeszcze lepiej wykorzystać potencjaÅ‚ wszystkich generacji – mówi Joanna Kolasa, HR Consultancy Manager w Randstad Polska.
Kobiety i mężczyźni – co przekonuje ich do pracodawcy?
Odmienne perspektywy wÅ›ród respondentów widać także pod wzglÄ™dem pÅ‚ci: spojrzenie na kwestiÄ™ równoÅ›ci jest przy tym najbardziej rozbieżne: ma ona zdecydowanie wiÄ™ksze znaczenie dla kobiet (63 proc.) niż mężczyzn (47 proc.). Idzie za tym również stosunek do wynagrodzenia: kobiety częściej deklarujÄ…, że liczy siÄ™ dla nich atrakcyjna pÅ‚aca (76 proc. vs 70 proc. mężczyźni).
Kobiety zdecydowanie bardziej nastawione sÄ… też na szkolenia (54 proc. vs 44 proc.) oraz rozwój kariery (61 proc. vs. 55 proc.). Wyżej niż mężczyźni ceniÄ… sobie też możliwość pracy zdalnej (42 proc. do 28 proc.).
Natomiast rzadziej niż w przypadku mężczyzn, liczy się dla nich możliwość używania w pracy najnowszych technologii (22 proc. vs. 29 proc.).
Wymarzona praca Polaków: oczekiwania a rzeczywistość
Badanie pokazuje też, że rzeczywistość rynku pracy rozmija siÄ™ z oczekiwaniami polskich pracowników. Najbardziej pożądany przez nich czynnik, czyli atrakcyjne wynagrodzenie, zajmuje dopiero 8. miejsce wÅ›ród tych faktycznie oferowanych w ich aktualnych miejscach pracy.
Natomiast jako 3 gÅ‚ówne cechy wyróżniajÄ…ce obecnych pracodawców, zatrudnieni wskazujÄ… kolejno: stabilność zatrudnienia, dogodnÄ… lokalizacjÄ™ oraz dobrÄ… kondycjÄ™ finansowÄ… przedsiÄ™biorstwa.
Te oceny potwierdzajÄ… widoczny od kliku lat rozdźwiÄ™k pomiÄ™dzy tym, co oferujÄ… pracodawcy, a tym, co oferować powinni, by skutecznie przyciÄ…gać nowych pracowników i zatrzymywać obecnych.
Randstad Employed Brand Research to reprezentatywne badanie marki pracodawcy opierajÄ…ce siÄ™ na opiniach ogóÅ‚u populacji. Na Å›wiecie odbywa siÄ™ od 24 lat, natomiast w Polsce od 14 lat. W tym roku wzięło w nim udziaÅ‚ ponad 173 000 respondentów (w Polsce byÅ‚o 6 794 respondentów), którzy ocenili atrakcyjność 6 084 firm na caÅ‚ym Å›wiecie i wskazywali czynniki, które wpÅ‚ywajÄ… na wybór miejsca zatrudnienia.