Zakupy w Internecie stale zyskują nowych zwolenników. Sieć stała się powszechna, a przez to narzędzia e-commerce również weszły na wyższy poziom.
Budowa sklepu internetowego to pierwszy krok. Kolejne to rozwój dziaÅ‚alnoÅ›ci i budowa marki online. Sprawdź, co powinieneÅ› zrobić, żeby rozwinąć swój sklep internetowy.
Jak stać się skutecznym sprzedawcą online?
WedÅ‚ug badaÅ„ Gemius już 77% internautów deklaruje, że robi zakupy przez Internet. Wraz ze wzrostem liczby kupujÄ…cych, wzrasta również liczba przedsiÄ™biorców, którzy majÄ… wÅ‚asny sklep internetowy. Ostatnie dwa lata zmieniÅ‚y rynek e-commerce. PrzedsiÄ™biorcy, którzy chcÄ… siÄ™ rozwijać, muszÄ… na to odpowiedzieć.
Dlatego warto walczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i stworzyć sklep zgodny z wymaganiami dzisiejszych użytkowników. WedÅ‚ug nich zakupy internetowe to przede wszystkim: dostÄ™pność 24/7, wygoda, bezpieczeÅ„stwo i niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych.
Å»eby stać siÄ™ skutecznym sprzedawcÄ… internetowym w czasach, gdy handel przenosi siÄ™ do sieci, trzeba przemyÅ›lanej strategii i znajomoÅ›ci rynku e-commerce. Tylko wówczas masz szansÄ™ na to, żeby wyprzedzić konkurencjÄ™ i odnosić sukcesy.
Jak zbudować nowoczesny e-sklep?
Już wiesz, że konkurencja na rynku e-commerce jest spora. Ale nie ma co siÄ™ zniechÄ™cać. Przeczytaj dalszÄ… część artykuÅ‚u i dowiedz siÄ™, o co musisz zadbać, żeby poprawić swoje wyniki sprzedaży. Jest kilka elementów, bez których dobry sklep internetowy nie może siÄ™ obyć.
SEO dla sklepu internetowego
JeÅ›li już dziaÅ‚asz na rynku e-commerce, zapewne spotkaÅ‚eÅ› siÄ™ z terminem SEO (ang. Search Engine Optimization). To wszystkie dziaÅ‚ania, które majÄ… sprawić, aby Twój sklep internetowy wyÅ›wietlaÅ‚ siÄ™ wysoko w (bezpÅ‚atnych/organicznych) wynikach wyszukiwania na konkretne sÅ‚owa kluczowe. Bez dobrego SEO nie ma szans na sukces w sieci.
W skÅ‚ad dziaÅ‚aÅ„ SEO wchodzi wiele elementów. Wszystkie powinny ze sobÄ… wspóÅ‚grać i stale być monitorowane. Å»eby skutecznie wspierać pozycjonowanie swojego sklepu internetowego, powinieneÅ› zadbać m.in.:
- szybkość wyświetlania się sklepu,
- bezpieczeÅ„stwo swoich danych i danych swoich klientów,
- responsywność (czyli przystosowanie do różnych szerokoÅ›ci ekranu),
- brak pełnoekranowych reklam utrudniających przeglądanie.
To cztery podstawowe filary. Jednak pozycjonowanie SEO to także mnóstwo dodatkowych elementów takich jak:
- przyjazne adresy URL,
- linkowanie wewnętrzne,
- używanie sÅ‚ów kluczowych,
- tworzenie oryginalnych treści,
- pozyskiwanie wartoÅ›ciowych linków zewnÄ™trznych,
- optymalizacja meta danych,
- dbałość o bezawaryjne działanie.
PamiÄ™taj, że SEO to proces, a nie jednorazowa zmiana. Wciąż trzeba trzymać rÄ™kÄ™ na pulsie. Google stale ulepsza dziaÅ‚anie swoich algorytmów, do których trzeba siÄ™ przystosować, żeby uzyskiwać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
DoÅ›wiadczenie użytkownika podczas e-zakupów
Kolejnym niezwykle ważnym punktem w budowaniu sklepu internetowego jest pozytywne doÅ›wiadczenie użytkownika, czyli User Experience (UX). E-sklep zaprojektowany zgodnie z zasadami UX to miejsce, w którym użytkownik:
- bez problemu znajduje interesujÄ…ce go informacje,
- z łatwością przechodzi przez proces zakupowy,
- czuje przyjemne doznania estetyczne podczas przeglÄ…dania strony.
Aby uÅ‚atwić klientowi zakupy, koniecznie zastosuj jasne zwroty CTA (Call to Action, czyli nawoÅ‚ywanie do dziaÅ‚ania), np. „kup teraz”, „dowiedz siÄ™ wiÄ™cej” lub „zobacz także”. DziÄ™ki nim użytkownik Å‚atwiej porusza siÄ™ po stronie, a Ty wpÅ‚ywasz na jego decyzje.
Ponadto dobre UX ma znaczenie w kontekÅ›cie SEO. PowstaÅ‚ nawet termin Å‚Ä…czÄ…cy obie strategie – SXO. To pozycjonowanie sklepu internetowego (SEO) zgodnie z doÅ›wiadczeniami użytkownika (UX).
Wartościowe treści
Zadbaj o wartoÅ›ciowe treÅ›ci na stronie swojego sklepu internetowego. W przypadku e-commerce to przede wszystkim wartoÅ›ciowe i intrygujÄ…ce opisy produktów. Nie przez przypadek mówi siÄ™, że „content is king”.
Nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że wysokiej jakoÅ›ci treÅ›ci wpÅ‚ywajÄ… na decyzje konsumentów i wspierajÄ… TwojÄ… dziaÅ‚alność. Dlatego koniecznie zadbaj o:
- merytoryczne i aktualne teksty na stronie e-sklepu,
- wyczerpujÄ…ce opisy produktów, które zawierajÄ… wszystkie ważne informacje,
- dobre recenzje i opinie swoich klientów (warto siÄ™ nimi chwalić),
- odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi.
BÄ…dź elastyczny – zwróć uwagÄ™ na preferencje klienta
Sklep internetowy to coÅ› wiÄ™cej niż strona internetowa. Podczas projektowania i rozbudowy e-sklepu musisz zadbać o wiÄ™cej aspektów. Mowa tutaj przede wszystkim o elementach bezpoÅ›rednio zwiÄ…zanych ze sprzedażą online.
Nowoczesny sklep internetowy przyjazny użytkownikom powinien:
- udostępniać wiele metod płatności (m.in. BLIK, przelewy online, płatności kartą, GooglePay),
- udostÄ™pniać wiele sposobów dostawy (m.in. poczta, paczkomat, kurier),
- być ekologiczny (m.in. starać się unikać opakowań szkodliwych dla środowiska),
- dawać wiele możliwości kontaktu ze sklepem (m.in. telefon, e-mail, formularz, live czat, callback, wirtualny asystent).
Aktywnie promuj swój e-sklep
Reklama to coÅ›, z czym każdy wÅ‚aÅ›ciciel firmy musiaÅ‚ siÄ™ zetknąć. ProwadzÄ…c sklep internetowy, również nie obÄ™dzie siÄ™ bez promocji. Aby docierać do nowych klientów, koniecznie zadaj o rozwój profili firmy w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Obecnie do najpopularniejszych Social Mediów zalicza siÄ™: Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, TikTok, LinkedIn.
Nie zapominaj również o kampaniach Google Ads, e-mail czy SMS. Promocja w różnych miejsca zwiÄ™ksza szansÄ™ na zdobycie wiÄ™kszej rozpoznawalnoÅ›ci. DodatkowÄ… zachÄ™tÄ… dla potencjalnych klientów bez wÄ…tpienia bÄ™dÄ… programy lojalnoÅ›ciowe, atrakcyjne promocje i rabaty.
Rozwój sklepu internetowego – kto może pomóc?
Rozwój sklepu internetowego pochÅ‚ania wiele czasu. Ponadto wymaga od przedsiÄ™biorcy sporej wiedzy na temat marketingu internetowego: mechanizmów dziaÅ‚ania i bieżących trendów. Dlatego czÄ™sto najlepiej zgÅ‚osić siÄ™ do specjalistów z agencji marketingowej.
JeÅ›li potrzebujesz pomocy w rozwoju swojego e-sklepu, skontaktuj siÄ™ z doradcami internetowymi WeNet. To agencja interaktywna, która buduje sklepy internetowe na podstawie rozwiÄ…zania PrestaShop.
Od WeNet.pl dostajesz także wsparcie podczas rozwoju swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci e-commerce, a także wszelkie narzÄ™dzia i integracje niezbÄ™dne do sprawnego dziaÅ‚ania: integracje z systemami pÅ‚atnoÅ›ci, firmami kurierskimi, systemami ksiÄ™gowoÅ›ci oraz wygodne narzÄ™dzia do komunikacji z klientami. W ten sposób w jednym miejscu dostajesz wszystko, czego potrzebujesz, żeby sprzedawać online.
(materiał partnera)