Chodzi o prawie 100-kilometrowy odcinek linii kolei dużych prędkości Rail Baltica od granicy litewsko-polskiej (Trakiszki) do Kowna (Jiesia).
Zostanie on zaprojektowany przez Deutsche Bahn Engineering & Consulting, spółkę z niemieckiej grupy Deutsche Bahn, która w poniedziałek, 11 sierpnia podpisała umowę z RB Rail AS, spółką joint venture trzech państw bałtyckich, oraz LTG Infra, spółką z grupy LTG realizującą projekt na Litwie.
Wartość umowy wynosi 38,3 mln euro (bez VAT).
- Połączenie Rail Baltica z Polską to nasze okno na Europę Zachodnią. Planujemy, że pierwsze pociągi pasażerskie na europejskich torach będą poruszać się właśnie tą trasą. Jestem zadowolony z postępów projektu – przybliża nas on nie tylko do szybszej i wygodniejszej podróży, ale także znacząco przyczynia się do bezpieczeństwa i rozwoju całego regionu - mówi p.o. ministra transportu i komunikacji Eugenijus Sabutis.

Według Egidijusa Lazauskasa, prezesa zarządu Grupy LTG, wybrany wykonawca usług projektowych to znana i rzetelna firma międzynarodowa działająca na całym świecie, co pozwala nam oczekiwać, że prace będą przebiegać sprawnie.
- Odcinek z sąsiednią Polską jest dla nas priorytetem, dlatego ściśle współpracujemy z sąsiednim zarządcą infrastruktury. Zakres tego kontraktu obejmuje już odcinki priorytetowe, które zostaną zaprojektowane w pierwszej kolejności. W przyszłości planujemy ogłosić przetarg na prace budowlane z wyprzedzeniem, aby zabezpieczyć niezbędne zasoby i móc jak najszybciej rozpocząć prace przygotowawcze - mówi E. Lazauskas.
Dwutorowa linia
Deutsche Bahn Engineering & Consulting zaprojektuje zelektryfikowaną dwutorową linię kolejową od granicy z Polską w kierunku Mariampola i dalej w kierunku Kowna (Jiesia). Nowa linia o europejskim rozstawie szyn będzie miała połączenia z istniejącymi torami europejskimi, które nadal będą wykorzystywane do transportu towarów i mobilności wojskowej. Ponadto planowana jest instalacja niezbędnych systemów sterowania ruchem, zarządzania i sygnalizacji, aby przyspieszyć ruch pociągów.
Węzeł Kowno-Polska
- Polska pozostaje jednym z najważniejszych partnerów strategicznych w projekcie Rail Baltica i jest jedynym krajem uczestniczącym w projekcie z funkcjonującą siecią kolejową o szerokości torów 1435 mm, co zapewnia niezbędne połączenie z Europą. Większość linii Rail Baltica w Polsce została już zmodernizowana, a pozostały odcinek w kierunku Litwy jest projektowany, co zapewnia zsynchronizowane połączenie po obu stronach granicy. Węzeł Kowno-Polska to brama, która otwiera pełen potencjał projektu Rail Baltica - mówi Marius Narmontas, dyrektor operacyjny i wiceprezes zarządu RB Rail AS.
Kiedy budowa odcinka do Polski?
Projekt Rail Baltica jest aktywnie realizowany we wszystkich trzech krajach bałtyckich. Planuje się, że do końca 2025 roku 43% budowy głównej linii będzie w trakcie realizacji lub gotowe.

Na Litwie w 2024 roku prowadzono aktywne prace na odcinku około 48 km w pobliżu Jonawy, największym projekcie infrastruktury kolejowej w historii kraju – budowie europejskiego standardu 1435 mm.
Rozpoczęcie budowy głównego połączenia Rail Baltica Kowno – granica z Polską planowane jest na 2028 rok.
Wcześniej planowano zakończyć pierwszy etap projektu Rail Baltica w 2025 roku, ale teraz jego realizację przesunięto na 2030 rok, a rozpoczęcie eksploatacji torów przesunięto na 2031 rok.

Połączenie Polska - Kowno znacząco poprawi mobilność zarówno pasażerów, jak i towarów w korytarzu Morze Północne-Morze Bałtyckie. Zapewni przewoźnikom towarowym szybszą i bardziej ekologiczną alternatywę dla transportu drogowego, realizując cele Unii Europejskiej w zakresie redukcji emisji CO2 i przejścia na przyjazne dla środowiska środki transportu – informuje resort transportu Republiki Litewskiej.
Odnoga do Wilna
Minister transportu Litwy Eugenijus Sabutis twierdzi, że europejska kolej „Rail Baltica”, która połączy kraje bałtyckie z Europą Zachodnią, zostanie zbudowana do Wilna tak szybko, jak to możliwe – jak tylko zostanie zabezpieczone niezbędne finansowanie. Oczekuje się, że prace budowlane na tej odnodze kolejowej do stolicy rozpoczną się po 2030 roku, po zakończeniu budowy głównej linii na Litwie. Do tego czasu Wilno mogłoby zostać połączone za pomocą mechanizmu zmiennego rozstawu szyn.
- Projekt Rail Baltica ma charakter strategiczny i będzie realizowany etapami. Pierwszy etap zapewnia połączenie Litwy z Europą Zachodnią przez Kowno, a drugi etap przewiduje rozbudowę europejskiej linii kolejowej do Wilna. Mogę zapewnić, że Wilno jest integralną częścią Rail Baltiki, ale zostanie on wdrożony po 2030 roku, po zakończeniu budowy głównej linii - mówi minister transportu E. Sabutis.
xxxx
Rail Baltica to strategiczny projekt Grupy LTG i Unii Europejskiej oraz największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, którego realizacja doprowadzi do powstania zelektryfikowanej linii kolejowej o europejskim standardzie, łączącej Litwę, Łotwę i Estonię z Europą Środkową i Zachodnią, zapewniając integrację regionalną, mobilność cywilną i wojskową oraz odporność systemu transportowego.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL; Rail Baltica Lietuva








