07.08.2023

Litwa. Dodatkowe pieniądze na mobilność wojskową, w tym na trasę Via Baltica do Budziska

Litewski rząd zatwierdził 148,4 mln euro z budżetu państwa na ważne projekty mobilności wojskowej na Litwie. Środki te zostaną przeznaczone na budowę odcinka drogi ekspresowej Via Baltica do granicy z Polską.

Skierowane też zostaną na kapitalny remont dróg dojazdowych do Poligonu Wojskowego w Rudninkach oraz na inne ważne projekty infrastruktury drogowej.

Według kanclerza Ministerstwa Łączności Ramūnasa Dilby, w tej napiętej sytuacji geopolitycznej dostosowanie infrastruktury transportu cywilnego do mobilności wojskowej jest niezbędnym rozwiązaniem.

- Ciągłość projektów Via Baltica w kierunku Polski i Rūdninkai jest bardzo ważna dla Litwy. Na ich wartość wpływa również dostosowanie infrastruktury drogowej do wymogów mobilności wojskowej. Ta inwestycja jest jednak konieczna, aby wzmocnić mosty i zapewnić mocniejsze fundamenty pod drogi - mówi R. Dilba.

Na projekty infrastruktury transportowej o podwójnym przeznaczeniu – cywilnym i wojskowym, które poprawiają połączenia mobilności wojskowej z Europą, Litwa ma również zapewnione finansowanie z Unii Europejskiej, na które przeznaczane są środki z Programu Rozwoju i Utrzymania Dróg.

Już w 2022 r. Ministerstwo Transportu poinformowało o 108 mln euro na inwestycje z instrumentu Łącząc Europę (CEF), przeznaczone na realizację dwuzadaniowych projektów poprawiających mobilność wojskową na Litwie. Większość tych środków została zainwestowana w przebudowę odcinków głównej drogi Via Baltica z Mariampola do Budziska.

Przypomnijmy, że w połowie czerwca br. rozpoczęła się przebudowa najdłuższego odcinka Via Baltiki od Mariampola do granicy z Polską.

W obecności premier Litwy Ingridy Šimonity i ministra komunikacji Mariusa Skuodisa, a także merów Mariampola i Kalwarii, dyrektorów Litewskiej Dyrekcji Dróg Samochodowych AB oraz firm- wykonawców robót, została zakopana kapsuła z listem dla przyszłych pokoleń.

Na drodze Via Baltica między Mariampolem a litewsko-polską granicą państwową trwają obecnie największe prace związane z budową infrastruktury w czasach niepodległej Litwy. Odcinek o długości około 40 km zostanie przebudowany na 4-pasmową autostradę i przystosowany zarówno do celów mobilności cywilnej, jak i wojskowej.

Zakres inwestycji

Droga zostanie przeorganizowana w cztery pasy ruchu, planuje się budowę około 45 km dróg łączących, instalację bezpieczniejszych skrzyżowań dla ruchu na różnych poziomach, 5 wiaduktów, 3 przejścia tunelowe, rozdzielenie ruchu lokalnego i tranzytowego, instalację parkingu dla pojazdów ciężarowych, środki ochrony środowiska, budowę 4 mostów przez Szeszupę oraz zapewnienie dostępu do terytorium Mariampolskiej SSE. Ponadto na skrzyżowaniu Via Baltiki i drogi A7 Mariampol – Kybartai powstanie nowoczesny parking o powierzchni około 11 hektarów, z wydzielonymi strefami dla ładunków, transportu lekkiego i pojazdów powstanie niezbędna infrastruktura rekreacyjna.

Zakończenie prac na całym ok. 40-kilometrowym odcinku (od 56,83 do 97,06 km) planowane jest na 2025 rok.

Trasa między Mariampolem a polską granicą jest jednym z najbardziej ruchliwych odcinków na Litwie. Przejeżdża przez nią średnio prawie 14 tysięcy samochodów dziennie, z czego połowa to transport towarowy. Po przebudowie droga ta będzie spełniać międzynarodowe standardy, będzie bezpiecznym i wygodnym połączeniem zarówno z Kowna, jak i z Wilna w podróżach do Polski i dalej do krajów Europy Zachodniej.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji Republiki Litewskiej 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.18.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie