08.01.2023

Litwa. Lepsze warunki do podróżowania koleją, także dla turystów z Polski

Litewskie Ministerstwo Transportu i spółka przewozów pasażerskich LTG Link z grupy Lietuvos Geležinkėlių (Litewskie Koleje) podpisały umowę na przewozy pasażerskie na lata 2023-2032.

Kolej zobowiązuje się do świadczenia publicznych usług pasażerskiego transportu kolejowego i stworzenia bardziej komfortowych warunków podróżowania pociągiem dla wszystkich osób, w tym osób o indywidualnych potrzebach, oraz promowanie korzystania z bardziej zrównoważonego publicznego transportu kolejowego i ograniczania wpływu transportu na środowisko.

Ma to znaczenie i dla podróżujących koleją z Polski bowiem po uruchomieniu połączenia kolejowego Kraków - Suwałki - Kowno - Wilno, część turystów pewnie zechce zwiedzić i inne tereny Litwy.

Konieczność zawarcia takiej umowy i sfinansowania tras kolejowych, które są niezbędne do zaspokojenia potrzeb ludności do podróżowania publicznymi środkami transportu międzymiastowego, ale nie są opłacalne komercyjnie, przewiduje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie publicznych usług przewozów pasażerskich transportu kolejowego i drogowego i jest powszechną praktyką w Unii Europejskiej.

W trzymilionowym kraju - 10 mln pasażerów

Celem tej umowy jest to, aby coraz więcej pasażerów wybierało transport kolejowy, a ich liczba na Litwie w 2025 roku wzrośnie do 6 mln, zaś w 2030 r. - do 10 mln. W 2022 r. w miesiącach styczeń-listopad LTG Link przetransportował prawie 4,3 mln pasażerów.

 

 

- Umowa z LTG Link konsoliduje na dekadę aspiracje stron do dalszego zachęcania mieszkańców do wybierania podróży koleją, zwiększania atrakcyjności podróży koleją i jakości świadczonych usług. Ponadto dzięki tej umowie zwiększymy wymagania jakościowe dla firmy i wzmocnimy kontrolę, skoordynujemy harmonogramy i zapewnimy długoterminowe finansowanie. Szczególnie ważne jest to, że kładziemy solidny fundament pod odnowę całego taboru kolejowego – mówi minister transportu RL Marius Skuodis.

Długoterminowa umowa o świadczenie usług publicznych będzie miała znaczenie dla LTG Link w pozyskiwaniu dodatkowego finansowania z litewskiego i międzynarodowego rynku finansowego dla nowych pociągów elektrycznych w pełni dostosowanych do potrzeb pasażerów o specjalnych potrzebach.

Planuje się, że średnioroczna kwota częściowego dofinansowania przewozów pasażerów tylko z budżetu Ministerstwa sięgnie 40 mln euro, co pozwoli nie tylko zapewnić niezbędne finansowanie, ale także unowocześnić tabor.

- Ta umowa wyznacza nowy etap w rozwoju ekologicznego transportu kolejowego. Długoterminowe finansowanie pozwoli na zaplanowanie i realizację zarówno tego, co jest dziś potrzebne pasażerom, jak i zaplanowanie odnowy i rozwoju taboru pociągów odpowiedniego dla wszystkich pasażerów. Mamy nadzieję, że planowanymi zmianami w ciągu najbliższych dziesięciu lat wniesiemy celowy wkład w popularyzację zrównoważonego podróżowania pociągami, zmniejszenie wpływu transportu na środowisko oraz zwiększenie dostępności usług kolejowych na terenie całego kraju – mówi Linas Baužys, dyrektor ds. Łącze LTG.

Skorelować połączenia kolejowe z autobusowymi

Ministerstwo Transportu i LTG Link uzgodniły procedury związane z wyznaczaniem tras pociągów, wymaganiami jakości usług publicznych i środkami kontroli. Każdego roku LTG Link będzie korygować wstępny rozkład jazdy pociągów na kolejny rok. Będzie także dążyć do lepszego dopasowania tras autobusowych do rozkładów jazdy pociągów i zapewnienia dłuższych podróży pasażerów.

Uprawnienia gmin

Umowa daje zainteresowanym gminom możliwość przyczynienia się do poprawy publicznych usług kolejowych poprzez reagowanie na specyfikę i potrzeby każdego regionu, łączenie tras pociągów i lokalnych środków transportu publicznego, instalowanie przystanków kolejowych, tworząc system jednego biletu lub podejmując inne działania, które zachęcą jak największą liczbę mieszkańców regionu do podróżowania pociągiem.

Umowa między Ministerstwem Transportu a LTG Link weszła w życie 1 stycznia 2023 roku.

Nowy rozkład jazdy litewskich kolei

Jak informuje litewskie Ministerstwo Transportu od 11 grudnia 2022 na Litwie obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów. Są wygodniejsze połączenia i częstsze przejazdy między głównymi miastami.

Co 1 - 3 godziny pociągi na najpopularniejszych trasach

Pociągi kursują co 1-3 godziny na najpopularniejszych trasach. W okresie świątecznym, przy zauważalnym wzroście potoków pasażerskich, planowane są pociągi o maksymalnych gabarytach, biorąc pod uwagę dostępny tabor i możliwości infrastruktury. W tym roku nie zabraknie dodatkowych połączeń na duże imprezy w Kownie, które cieszą się dużym zainteresowaniem klientów, a latem powrócą kursy „Pajūrios Express” nad litewskie Wybrzeże.

W nowym rozkładzie jazdy są wygodniejsze przesiadki pomiędzy różnymi trasami. Na stronie internetowej http://www.LTGLink.lt oraz uruchomionej w kwietniu aplikacji mobilnej zakup biletów na wspólne loty stał się o wiele prostszy – wystarczy wskazać żądaną stację początkową i końcową a system zaproponuje najwygodniejszy przejazd z przesiadką.

Prace przy Rail Baltice


Warunki podróżowania znacznie poprawią się po zbudowaniu nowej linii Rail Baltiki od Kowna do granicy z Polską w Trakiszkach.

Latem 2002 roku ogłoszono też przetarg na usługi projektowania budowlanego i nadzoru wykonawczego na odcinku od Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej. Przetarg organizuje spółka RB Rail AS, wspólne przedsięwzięcie państwa bałtyckich, w imieniu litewskiej państwowej spółki kolejowej - LTG Infra.

Umowa na zaprojektowanie i nadzór nad budową nowej 78-kilometrowej linii z Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej ma zostać podpisana na początku 2023 roku. Litewski odcinek rail Balticy powinien zostać zakończony do końca 2026 roku. Prace zostaną sfinansowane przez Unię Europejską na rzecz Europejskich Sieci Infrastrukturalnych (CEF) oraz państwo litewskie. Niedawno Litwa otrzymała dodatkowe dofinansowanie z UE.

To ma być szybka zelektryfikowana dwukierunkowa linia kolejowej Rail Baltica z Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej. Wstępnie, odcinek Rail Baltiki Kowno-Litwa-Granica Polska składa się z podwójnej linii kolejowej o długości około 78 km i szerokości 1435 mm, 27 wiaduktów drogowych, 26 wiaduktów kolejowych, 27 przejść dla zwierząt, 46 innych przejść i innej infrastruktury oraz sieci inżynieryjnych.

Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 249 km/h. Przejazd z Jiesi do granicy z Polską ma potrwać do 19 minut. Po zakończeniu budowy Rail Baltica podróż z Kowna do Warszawy zajmie 3,5 godziny, a podróż ze stolicy Polski - Warszawy do Wilna nieco ponad 4 godziny.

WYG

Źródła i fot: Ministerstwo Transportu RL; Litewskie Koleje

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.19.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
18.04.2024

KUCHARZ / KUCHARKA

Dodaj nowe ogoszenie