Budowa głównego odcinka Rail Baltiki na Litwie z Kowna do granicy z Polską w Trakiszkach ma rozpocząć się w 2028 roku.
Aby zwiÄ™kszyć mobilność wojskowÄ… i wspierać wzrost gospodarczy, Europa musi aktywnie inwestować w infrastrukturÄ™ kolejowÄ…. Ponadto, aby promować zrównoważonÄ… mobilność, należy szukać możliwoÅ›ci rozszerzenia systemu jednego biletu na różne Å›rodki transportu na terenie caÅ‚ej Unii Europejskiej (UE). Cele te podkreÅ›liÅ‚ wiceminister transportu i komunikacji Litwy Julijus Glebovas podczas swego udziaÅ‚u w miÄ™dzynarodowej konferencji we WrocÅ‚awiu, poÅ›wiÄ™conej kwestiom konkurencyjnoÅ›ci transportu kolejowego.
- Kolej jest ważnÄ… częściÄ… obrony i bezpieczeÅ„stwa paÅ„stwa. UmożliwiajÄ… one sprawny transport Å‚adunków wojskowych, a w czasie pokoju zapewniajÄ… przemieszczanie siÄ™ ludzi i towarów oraz promujÄ… rozwój gospodarczy. Infrastruktura podwójnego zastosowania na kolei, a także na drogach, morzu i lotniskach musi zostać wzmocniona i unowoczeÅ›niona jako gÅ‚ówny Å›rodek zapewnienia potrzeb cywilnych i wojskowych - powiedziaÅ‚ wiceminister transportu J. Glebovas.
Szacuje siÄ™, że na Litwie potrzeba projektów zaspokajajÄ…cych potrzeby w zakresie transportu o podwójnym przeznaczeniu wynosi obecnie okoÅ‚o 3,5 miliarda euro. Litwa potrzebuje dodatkowych 4 miliardów euro, aby dokoÅ„czyć projekt Rail Baltica do 2030 roku.
Wiceminister zauważyÅ‚, że dla Litwy i innych krajów baÅ‚tyckich niezwykle ważne jest dalsze rozwijanie miÄ™dzynarodowych tras kolejowych, mobilizacja odpowiednich Å›rodków na modernizacjÄ™ infrastruktury kolejowej i przyspieszenie budowy linii kolejowej speÅ‚niajÄ…cej europejskie standardy.
PodkreÅ›lono, że projekt Rail Baltica jest doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem podwójnego przeznaczenia – cywilnego i wojskowego: połączy kraje baÅ‚tyckie z rynkiem europejskim i znacznie zwiÄ™kszy mobilność i odporność wojsk.
Jeden bilet
Inicjatywa wprowadzenia jednego biletu intermodalnego na różne Å›rodki transportu cieszy siÄ™ poparciem coraz wiÄ™kszej liczby paÅ„stw czÅ‚onkowskich UE. Komisja Europejska obiecuje przedstawić wniosek majÄ…cy na celu wprowadzenie takiego biletu do koÅ„ca tego roku.
- DziÄ™ki stworzeniu bardziej korzystnych i dostÄ™pnych warunków do planowania i zakupu jednego biletu na podróże różnymi Å›rodkami transportu, podróżowanie po Europie stanie siÄ™ jeszcze wygodniejsze i Å‚atwiejsze - powiedziaÅ‚ wiceminister transportu J. Glebovas.
W ubiegÅ‚ym roku na miÄ™dzynarodowych trasach kolejowych Wilno – SuwaÅ‚ki - Warszawa – Kraków i Wilno – Ryga podróżowaÅ‚o ponad 100 tys. pasażerów. Po ujednoliceniu rozkÅ‚adów jazdy pociÄ…gów pasażerskich krajów baÅ‚tyckich, na poczÄ…tku tego roku uruchomiono liniÄ™ kolejowÄ… łączÄ…cÄ… Wilno, RygÄ™ i Tallin.
Budowa Rail Baltiki na Litwie
Obecnie na Litwie trwa budowa Rail Baltiki na odcinku o długości 46,3 km między Kownem a Poniewieżem. W 2025 roku prace będą odbywały się na odcinku 114 km.
Jonava
W 2024 roku prowadzono aktywne prace na odcinku okoÅ‚o 48 km w pobliżu Jonawy, najwiÄ™kszym projekcie infrastruktury kolejowej w historii kraju – budowie europejskiego standardu 1435 mm Rail Baltica. „2025 m.2025-02-13
Budowa obiektów inżynieryjnych Rail Baltica na odcinku Szwajcaria – Žeimiai (rejon Jonava) jest już w koÅ„cowej fazie.
W zwiÄ…zku z trwajÄ…cÄ… w rejonie Jonava budowÄ… 46,3 km gÅ‚ównego toru drogowego i obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów, przepustów) szybkiej kolei Rail Baltica, ogÅ‚oszono przetarg na nowy odcinek, który połączy liniÄ™ Schweicarija–Žeimiai–ŠÄ—ta–Ramygala z miastem Kowno.
Trwa tu budowa dróg tymczasowych i trwaÅ‚ych dla urzÄ…dzeÅ„ budowlanych, materiaÅ‚ów i logistyki personelu na plac budowy.
Prace budowlane torów od Jonavy w kierunku Kowna powinny rozpocząć siÄ™ w drugiej poÅ‚owie tego roku.
WykonawcÄ… robót jest gÅ‚ówny wykonawca, czeska firma Eurovia CZ a.s. z partnerem AB Eurovia Lithuania.
Kowno - Wilno
Budowa odcinka Rail Baltiki miÄ™dzy Kownem a Wilnem zostanie zakoÅ„czona najwczeÅ›niej w 2030 roku – poinformowaÅ‚ Arenijus Jackus, szef Rail Baltica statyba, spóÅ‚ki zależnej od Lietuvos geležinkeliai. Oznacza to, że gÅ‚ówna linia kolejowa na Litwie zostanie ukoÅ„czona później niż pierwotnie planowano.
Obecnie szacowany koszt budowy odcinka Kowno-Wilno wynosi okoÅ‚o 200 mln euro. Ministerstwo Transportu Litwy zaproponowaÅ‚o rzÄ…dowi przyjÄ™cie planu rozwoju infrastruktury inżynieryjnej linii kolejowej Kowno-Wilno, co umożliwi rozpoczÄ™cie procedur zwiÄ…zanych z przejÄ™ciem gruntów.
Kiedy powstanie Rail Baltica do granicy z PolskÄ…?
Budowa gÅ‚ównego połączenia Rail Baltica Kowno–granica z PolskÄ… ma rozpocząć siÄ™ w 2028 roku.
Planowana jest budowa linii kolejowej na nowych terenach od stacji Jiesia, z pominiÄ™ciem Mariampola i Kalwarii, z dala od Kazlų RÅ«dy i tam, gdzie pozwalajÄ… na to możliwoÅ›ci techniczne, z wykorzystaniem odcinków istniejÄ…cej kolei europejskiej. Odcinek ten bÄ™dzie w dalszym ciÄ…gu obsÅ‚ugiwany dla regionalnego ruchu pasażerskiego i mobilnoÅ›ci wojskowej. KursujÄ… już na nim pociÄ…gi towarowe pomiÄ™dzy Terminalem Intermodalnym w Kownie a EuropÄ… ZachodniÄ….
Arenijus Jackus, szef firmy Rail Baltica statyba, stwierdza, że ​​dokÅ‚ada siÄ™ wszelkich staraÅ„, aby zakoÅ„czyć prace budowlane projektu Rail Baltica na Litwie w 2030 r., ale widzi zagrożenia, które mogÄ… opóźnić projekt. Twierdzi, że obecnie nie wie, ile kosztowaÅ‚by projekt, gdyby oczekiwana data zakoÅ„czenia zostaÅ‚a przesuniÄ™ta.
- Mamy cel, aby ukoÅ„czyć projekt do 2030 r. Obecnie zidentyfikowaliÅ›my szereg ryzyk, z których część siÄ™ zmaterializowaÅ‚a i może opóźnić realizacjÄ™ nawet do 2032-2033 r. (…) Obecnie opracowywany jest plan, aby zobaczyć, ile wszystko kosztowaÅ‚oby, gdybyÅ›my mieli to ukoÅ„czyć w 2033 r. – powiedziaÅ‚ A. Jackus podczas posiedzenia Komitetu Ekonomicznego Sejmu.
WedÅ‚ug szefa Rail Baltica statyba, najważniejsze jest zapewnienie finansowania prac zaplanowanych na 2027 r., ponieważ nie ma już możliwoÅ›ci skÅ‚adania nowych wniosków do Komisji Europejskiej (KE) do 2028 r.
- Wydaje siÄ™, że w 2027 r. wszystkie trzy kraje bÄ™dÄ… musiaÅ‚y znaleźć sposób na zamkniÄ™cie tej technicznej luki finansowej. Kwalifikowalność kosztów, jeÅ›li bÄ™dÄ… obowiÄ…zywaÅ‚y te same zasady, bÄ™dzie obowiÄ…zywać od 1 stycznia 2028 r. Do tego czasu bÄ™dziemy potrzebować pieniÄ™dzy, aby móc dalej pracować, powiedziaÅ‚. Bardzo ważne jest, aby Komisja Europejska uznaÅ‚a te koszty za kwalifikowalne i zezwoliÅ‚a na ich pokrycie z kolejnej perspektywy finansowej - powiedziaÅ‚.
Najpierw można wyeliminować przesiadkę w Mockavie
WedÅ‚ug V. Žalimasa krótsza podróż z Kowna do Polski mogÅ‚aby ruszyć w 2028 r., gdyby zwiÄ™kszono przepustowość istniejÄ…cej linii. Nie byÅ‚oby wówczas przesiadki w Mockavie.
- Jest to możliwe, ponieważ budowa od granicy polskiej do Kowna rozpocznie się dopiero po zakończeniu projektowania tego odcinka, a umowę na projekt podpisano dopiero w marcu tego roku - powiedział. - Aby nie czekać na budowę linii dużych prędkości, musimy w pełni zwiększyć przepustowość istniejącego odcinka - dodał V. Žalimas.
WYG
Ministerstwo Komunikacji RL; Komisja Ekonomiczna Sejmu RL; Rail Baltica Lietuva
Fot: Ministerstwo Komunikacji RL; Kancelaria premiera RP; Rail Baltica