Usługi intermodalne LTG Cargo zostają też rozszerzone o dwie trasy: Kowno -Suwałki - Łódź i Łódź-Duisburg.
Do przewozu specjalnego niestandardowego ładunku - naczep wagonowych wyprodukowanych specjalnie do transportu tłucznia i produktów sypkich na Litwie -Ukraińska spółka LLC TAS Dniprovagonmash wybrała LTG Cargo Polska.
To polska spółka zależna LTG Cargo, firmy LTG Group zajmującej się transportem kolejowym.
LTG Cargo zakupiło łącznie 200 nowych węglarek, z których 40 dotarło już koleją do Kowna z Ukrainy.
- Szacujemy, że nowe jednostki taboru pozwolą klientom LTG Cargo na transport dodatkowych 700 000 ton tłucznia, który jest potrzebny nie tylko do budowy i remontów dróg, ale także do budowy strategicznych projektów, takich jak europejski tor linii kolejowej Rail Baltica" - mówi Eglė Šimė, prezes litewskiej spółki LTG Cargo zajmującej się kolejowym transportem towarowym.
LTG Cargo Polska zaoferowało ukraińskiemu producentowi wagonów, który był odpowiedzialny za zorganizowanie dostawy wagonów na Litwę, pełny pakiet usług obejmujący nie tylko usługi tranzytowe przez Polskę, ale także wymianę wózków.
- Transport tego niestandardowego ładunku nie był pozbawiony wyzwań, dla których znaleźliśmy rozwiązania. Ponieważ przedmiotowe wagony są przeznaczone do przewozu ładunków koleją szerokotorową na Litwie, aby móc przejechać przez Polskę torem europejskim, specjalnie skoordynowaliśmy transport z zarządcą infrastruktury i uzyskaliśmy odpowiednie zezwolenia ze specjalnymi warunkami przewozu" - mówi Laimonas Nekrošius, prezes LTG Cargo Polska.

Podczas transferu wagonów z Ukrainy na Litwę, ze względu na różną szerokość toru, wózki wagonów były zmieniane dwukrotnie: raz w Polsce, po przyjeździe wagonów z Ukrainy i przeniesieniu wagonów z toru szerokiego (1520 mm) na europejski (1435 mm), a drugi raz w Šeštokai na Litwie.
LTG Cargo Polska planuje w najbliższym czasie zorganizować transport kolejnych 100 wagonów. Według L. Nekrošiusa, przewóz nadzwyczajny wymagał szczególnej ostrożności, więc fakt, że przewóz wagonów został przeprowadzony sprawnie, jakościowo i szybko, pokazuje zdolność LTG Cargo Polska do oferowania na rynku usług przewozów nadzwyczajnych.
LTG Cargo Polska jest spółką zależną LTG Cargo, która rozpoczęła działalność w Polsce w 2020 roku w celu wzmocnienia logistycznych łańcuchów dostaw i poprawy mobilności ładunków między Litwą a Polską i Europą Zachodnią. Spółka rozwija działalność w zakresie kolejowego transportu towarowego i spedycji w Polsce, świadczy usługi transportu naczep i kontenerów.
W 2024 r. liczba pociągów przewiezionych przez LTG Cargo Polska wzrosła o jedną trzecią, z 1715 (2023 r.) do 2329 pociągów towarowych. Działalność firmy stanowiła 4,5% całości polskiego rynku transportu intermodalnego.
LTG Cargo Polska zatrudnia obecnie około 130 osób, eksploatuje ponad flot€ 350 wagonów oraz 28 lokomotyw toru europejskiego, w tym ultranowoczesne lokomotywy Siemens, które są w stanie sprawnie przewozić ładunki na trasach międzynarodowych.
Produkty naftowe
W maju Koleje Ukraińskie i Cargo Polska po raz pierwszy zrealizowały przewóz produktów naftowych jako licencjonowany przewoźnik kolejowy UE na określonej trasie przez terytorium Polski we współpracy z LTG Cargo Polska.

Dwa nowe kierunki intermodalne LTG Cargo
LTG Cargo rozszerza swoje możliwości transportu intermodalnego, a przystanek w Łodzi pojawi się w czerwcu br. na trasie Kowno- Suwałki - Duisburg. Oznacza to, że usługi intermodalne LTG Cargo zostaną rozszerzone o dwie trasy: Kowno-Łódź i Łódź-Duisburg.
- Wraz ze zmianami w logistyce, rośnie potrzeba łączenia różnych środków transportu, aby jak najlepiej wykorzystać ich zalety. Transport intermodalny, w którym naczepy lub kontenery są przewożone koleją na duże odległości, a drogą lądową na ostatniej mili, rozwiązuje problemy niedoboru kierowców, zużycia dróg, bezpieczeństwa ruchu drogowego i zanieczyszczenia powietrza – mówi Eglė Šimė, CEO LTG Cargo.
Według Šimė, LTG Cargo przeprowadzi kilka przewozów testowych, zanim uruchomi regularne połączenia, a nowe trasy Kowno-Łódź i Łódź-Duisburg mogłyby zostać uruchomione już na początku lata, w czerwcu.
W przyszłości LTG Cargo ma również świadczyć usługi pierwszej i ostatniej mili w Łodzi, tj. intermodalne przybycie i dystrybucję ładunków do miejsc docelowych, które są już świadczone z terminali w Kownie i Duisburgu. Ponadto Łódź jest głównym węzłem kolejowym, co daje firmom transportującym na tej trasie wygodną możliwość dotarcia do portów polskich i włoskich pociągami partnerskimi.
Trzy razy w tygodniu
LTG Cargo rozpoczęło transport ładunków na trasie intermodalnej Kowno-Duisburg w 2022 r., po podłączeniu terminalu intermodalnego w Kownie w Palemonas do europejskiego toru (1435 mm). Pociąg intermodalny, który może przewozić 36 naczep lub kontenerów, kursuje obecnie trzy razy w tygodniu do i z Duisburga.
LTG Cargo wydaje roczne certyfikaty Green Kilometre Certificates przedsiębiorstwom korzystającym z usług intermodalnych, wskazujące ilość CO2, która nie jest uwalniana do powietrza, gdy ładunek jest transportowany pociągiem, a nie drogą lądową. W 2024 r. operacje intermodalne LTG Cargo pozwoliły zaoszczędzić ponad 30 000 ton dwutlenku węgla, a trasy łódzkie mają zwiększyć te oszczędności.

Wzrost o jedną trzecią
W 2024 r. liczba pociągów transportowanych przez LTG Cargo Polska wzrosła o jedną trzecią, z 1715 (2023 r.) do 2329 pociągów towarowych. Działalność spółki stanowiła 4,5% polskiego rynku przewozów intermodalnych.
Aby rozwijać bardziej ekologiczny transport kolejowy, spółka zatrudnia zespół 1700 profesjonalistów w dziedzinie logistyki.
WYG
Źródła i fot: LTG Cargo; Koleje Litewskie i Ukraińskie oraz własne








