Sejm uchwalił 9 maja br. nową ustawę o prawach konsumenta. Wprowadza ona wiele korzystnych dla kupujących rozwiązań. Ustawa wdraża do polskiego prawa unijną dyrektywę. Wejdzie w życie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.
Najważniejsze zmiany:
- Do 14 dni zwiÄ™kszy siÄ™ czas na odstÄ…pienie od umowy zawartej na odlegÅ‚ość (np. przez Internet, telefon) lub poza lokalem przedsiÄ™biorcy (np. od akwizytora, na pokazie). Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany o tym prawie, termin ten przedÅ‚uży siÄ™ do 12 miesiÄ™cy (obecnie – trzy). Ustawa wprowadzi także jednolity wzór odstÄ…pienia od umowy.
W przypadku odstÄ…pienia przez konsumenta od umowy zawartej na odlegÅ‚ość lub poza lokalem, klient ponosi koszty odesÅ‚ania towaru, pod warunkiem, że zostaÅ‚ o tym wczeÅ›niej poinformowany. Obecnie brak precyzyjnej regulacji wzbudza wÅ›ród klientów oraz sprzedawców wiele wÄ…tpliwoÅ›ci co do tego, kto i kiedy pÅ‚aci za odesÅ‚anie produktu.
- naprawa, wymiana, obniżenie ceny, zwrot pieniędzy - takie uprawnienia będą przysługiwać konsumentom w związku z wadą zakupionego towaru w sklepie
- klient wybierze formÄ™ naprawy wady kupionego towaru
- z 6 do 12 miesiÄ™cy wydÅ‚uży siÄ™ korzystny dla konsumenta czas, w którym przyjmuje siÄ™, że wada towaru istniaÅ‚a już w momencie sprzedaży. Obecnie wiele reklamacji zÅ‚ożonych po upÅ‚ywie póÅ‚ roku od zakupu jest automatycznie odrzucanych przez sprzedawców.
- ustawa rozszerza obowiÄ…zki informacyjne przedsiÄ™biorców – nie tylko w przypadku zakupów internetowych, ale w każdym przypadku konsumenci bÄ™dÄ… musieli być jasno i rzetelnie poinformowani m.in. o danych przedsiÄ™biorcy, wszystkich kosztach, które bÄ™dÄ… musieli ponieść.
Jak czytamy na stronach UOKiK, szeroki obowiązek informacyjny ma ułatwić konsumentom podjęcie świadomej decyzji o wyborze kontrahenta i kupnie produktu.
- ustawa wprowadza zakaz pobierania wyższych kosztów za wybór okreÅ›lonego sposobu zapÅ‚aty oraz za kontakt telefoniczny. PrzedsiÄ™biorcy nie bÄ™dÄ… mogli obciążać konsumentów wyższymi kosztami niż te, które faktycznie ponieÅ›li za okreÅ›lony sposób zapÅ‚aty.
- konsumenci, którzy kontaktujÄ… siÄ™ w sprawie nabytych produktów czy usÅ‚ug, dzwoniÄ…c na specjalnie uruchomione numery infolinii, nie bÄ™dÄ… mogli być obciążani opÅ‚atami wiÄ™kszymi niż za zwykÅ‚e poÅ‚Ä…czenie.
Minimalna kwota, od której majÄ… obowiÄ…zywać przepisy ustawy, to 50 zÅ‚.
Jan Wyganowski
ŹródÅ‚o: IAR; UOKiK