Już tylko 41,5 proc. Polaków chce przywrócenia handlu we wszystkie niedziele, jaki odbywała się do marca 2018 roku. Tak wynika z najnowszego rynkowego raportu.
W poprzedniej edycji z wrzeÅ›nia ub.r. takich zmian w prawie oczekiwaÅ‚o 52,6% spoÅ‚eczeÅ„stwa, zatem widać sporÄ… różnicÄ™. Z kolei teraz 47% rodaków jest przeciwnych pomysÅ‚owi Å‚agodzenia ograniczeÅ„. Zdaniem ekspertów, spoÅ‚eczeÅ„stwo przyzwyczaiÅ‚o siÄ™ do obecnej sytuacji, choć nie wszystkim ona pasuje. Natomiast nie widać, by rzÄ…d chciaÅ‚ zmieniać prawo. Obecnie najwiÄ™kszymi przeciwnikami zakazu niedzielnej pracy sklepów sÄ… najmÅ‚odsi doroÅ›li oraz mieszkaÅ„cy dużych miast.
Obecnie już tylko 41,5% respondentów opowiada siÄ™ za przywróceniem handlu we wszystkie niedziele, tak jak to miaÅ‚o miejsce przed 1 marca 2018 r. Tak wynika z najnowszego raportu, opartego na badaniu UCE Research oraz Shopfully (dawniej Grupa Offerista). W edycji z wrzeÅ›nia ub.r. zwolennikami zmiany byÅ‚o 52,5%, a rok temu 46%. Z kolei przeciwko zmienianiu prawa w tym zakresie obecnie jest 47%, a póÅ‚ roku temu byÅ‚o ich tylko 28,8%. Zatem różnica jest wyraźna. 11,5% to obecnie grupa niezdecydowanych.
– SpoÅ‚eczeÅ„stwo jest zmÄ™czone mówieniem o zakazie handlu w niedziele, szczególnie w kontekÅ›cie przywrócenia przepisów sprzed 1 marca 2018 roku. GÅ‚ównie wynika to z tego, że od dÅ‚uższego czasu nic siÄ™ w tym temacie nie dzieje. Politycy co prawda co jakiÅ› czas wracajÄ… do tego, ale konkretów wciąż brak. Co jakiÅ› czas sÄ… też jakieÅ› medialne wrzutki, ale nie popychajÄ… one sprawy do przodu – ocenia Robert Biegaj, wieloletni obserwator i ekspert rynku retailowego z Shopfully.
Eksperci podkreÅ›lajÄ…, że 1 marca br. minęło wÅ‚aÅ›nie 7 lat, odkÄ…d ustawa o ograniczaniu handlu w niedziele weszÅ‚a w życie. WedÅ‚ug zgodnych opinii, przez ten czas nawet zdeklarowanym przeciwnikom stopniowo opór osÅ‚abÅ‚. Dodatkowo nawet wielu firmom handlowym przestaÅ‚o zależeć na Å‚agodzeniu ograniczeÅ„, ponieważ zachowania zakupowe konsumentów siÄ™ do nich dostosowaÅ‚y.
– Stanowisko rzÄ…du jest obecnie takie, żeby raczej nic nie zmieniać w tej materii. Niemniej, jedyna sytuacja w tym zakresie, jaka siÄ™ pojawiÅ‚a, byÅ‚a to inicjatywa poselska i dotyczyÅ‚a powrotu dwóch niedziel handlowych miesiÄ™cznie. RzÄ…d nie przygotowaÅ‚ projektu liberalizujÄ…cego ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele – mówi Maciej PtaszyÅ„ski, prezes Polskiej Izby Handlu (PIH).
Z kolei Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD), podkreÅ›la, że zmiany w obowiÄ…zujÄ…cych regulacjach dotyczÄ…cych handlu w niedziele powinny zmierzać w kierunku równego prawa dla wszystkich podmiotów na rynku. Zniesienie ograniczeÅ„ pracy sklepów we wszystkie dni objÄ™te teraz specjalnymi ograniczeniami byÅ‚oby impulsem do zwiÄ™kszenia obrotów w handlu detalicznym.
– Z danych GfK wynika, że zniesienie ograniczeÅ„ handlu we wszystkie niedziele na równych zasadach bÄ™dzie istotnym impulsem dla wzrostu PKB generowanego przez handel, zwiÄ™kszy wpÅ‚ywy do budżetu paÅ„stwa, a także umożliwi wiÄ™kszoÅ›ci Polaków równy dostÄ™p do szerokiej oferty kreowanej przez handel w Polsce bez wzglÄ™du na region zamieszkania – wyjaÅ›nia prezes Juszkiewicz.
Przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi pojawiały się zapowiedzi dotyczące odejścia od zakazu handlu, zwłaszcza ze strony Platformy Obywatelskiej. Na tym się jednak skończyło, zdecydowanie przeciwko nowelizacji ustawy zadeklarował się prezydent Andrzej Duda. To spowodowało, że wszelkie zmiany są i tak bezcelowe. Przynajmniej w obecnym układzie sił.
– Rynek znalazÅ‚ nowy sposób funkcjonowania bez niedziel. PoÅ‚owie badanych to siÄ™ podoba, reszcie – nie. Konsumenci robiÄ… zakupy w inne dni tygodnia, a osiedlowe sklepy wÅ‚aÅ›ciwie majÄ… ofertÄ™ wystarczajÄ…cÄ… do ewentualnego uzupeÅ‚nienia w weekend. Do tego dyskonty zaczęły organizować przed sobotÄ… dodatkowe promocje, aby wykorzystać moment i uprzedzić zakupy, jakie wczeÅ›niej Polacy robili w weekendy – wskazuje dr Andrzej Maria FaliÅ„ski, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.
Zgodnie z wynikami badania, za przywróceniem handlu we wszystkie niedziele opowiadajÄ… siÄ™ gÅ‚ównie osoby w wieku 18-24 lat, z miesiÄ™cznymi dochodami netto w przedziale 7000-8999 zÅ‚, z miast liczÄ…cych ponad 500 tys. ludnoÅ›ci. Z kolei przeciwnikami ww. rozwiÄ…zania sÄ… gÅ‚ównie osoby w wieku 55-64 lat, zarabiajÄ…ce 1000-2999 zÅ‚ na rÄ™kÄ™, ze wsi i z miejscowoÅ›ci majÄ…cych do 5 tys. mieszkaÅ„ców.
– MÅ‚odzi ludzie z reguÅ‚y nie lubiÄ… żadnych ograniczeÅ„ i zakazów, wiÄ™c naturalnie sÄ… zwolennikami cofniÄ™cia tego typu obostrzeÅ„. Szczególnie widać to po osobach, które zarabiajÄ… powyżej Å›redniej krajowej. I sÄ… z dużych miast. Im to zwyczajnie nie pasuje. Z kolei to, że w gÅ‚ównej mierze przeciwnikami cofniÄ™cia zakazu sÄ… osoby powyżej 55. roku życia, jest spowodowane tym, że przeważnie ta grupa spoÅ‚eczna na co dzieÅ„ ma wiÄ™cej czasu i wcale nie musi robić zakupów w niedziele – podkreÅ›la Robert Biegaj.
Jak twierdzi dr Faliński, młodzi Polacy, wychowani w społeczeństwie konsumpcyjnym, uznają spędzanie wolnego czasu na zakupach jako jedną z akceptowanych i praktykowanych jego form. Podobnie uważają mieszkańcy dużych miast, gdzie powszechny jest zachodni styl życia. Tam też lepiej się zarabia, dlatego można sobie częściej pozwolić na nieplanowane, impulsowe zakupy, choćby idąc w niedzielę do centrum handlowego.
– Generalnie spoÅ‚eczeÅ„stwo siÄ™ przyzwyczaiÅ‚o do tego rozwiÄ…zania, które funkcjonuje. Wyniki badaÅ„ potwierdzajÄ…, że wiÄ™kszość respondentów jest z tego zadowolona. Incydentalnym raczej odchyleniem byÅ‚y badania wrzeÅ›niowe. Nie spodziewam siÄ™ wiÄ™c w tej chwili poparcia spoÅ‚ecznego dla powrotu niedziel handlowych – dodaje prezes Polskiej Izby Handlu.
Z kolei w opinii Renaty Juszkiewicz, wedÅ‚ug danych GfK im mniejsza zamożność wystÄ™puje w danym regionie, tym niższa jest koncentracja handlu detalicznego, a zatem gorszy dostÄ™p do taÅ„szej oferty. Powyżej 15 mln ludnoÅ›ci Polski mieszka na obszarach, gdzie dostÄ™pność handlu wielkopowierzchniowego i sieciowego jest niższa o co najmniej 50% od Å›redniej krajowej, zaÅ› poziom zamożnoÅ›ci jest co najmniej 15% poniżej Å›redniej krajowej. Ograniczenie handlu w niedziele jeszcze bardziej pogłębia te nierównoÅ›ci spoÅ‚eczne. Konieczność pokonania dÅ‚uższego dystansu do miejscowoÅ›ci z wyższÄ… koncentracjÄ… handlu, w tym z taÅ„szÄ… ofertÄ…, przy braku możliwoÅ›ci skorzystania z takiej oferty w niedziele, de facto wyklucza część konsumentów z dostÄ™pnoÅ›ci do peÅ‚nej oferty detalicznej.
Źródlo i fot. MondayNews