W tym tygodniu delegacja PKP Polskie Linie Kolejowe odwiedza Litwę. Nasi kolejarze odwiedzili terminale intermodalne, których próżno szukać w Suwałkach i okolicy.
W ramach wizyty studyjnej, której przewodniczył Maciej Kaczorek, członek zarządu i dyrektor ds. strategii i rozwoju Polskich Linii Kolejowych S.A., omawiano z przedstawicielami LTG ( Litewskie Koleje) najistotniejsze kwestie związane z realizacją projektu Rail Baltica.
Spotkanie litewskich i polskich zarządców infrastruktury kolejowej stanowi ważne forum do wymiany informacji o postępach i uzgadniania dalszych działań we wspólnym przedsięwzięciu, jakim jest budowa linii Rail Baltica po obu stronach granicy. Odbywa się ono w ramach prac dwustronnej grupy ds. infrastruktury. Kolejne posiedzenie zaplanowano jesienią w Krakowie- informuje PLK.
W trakcie wizyty delegacje miały okazję odwiedzić najważniejsze obiekty infrastrukturalne: terminal paliwowy Orlen Mockava, terminal intermodalny Šeštokai (Szestoki) oraz terminal intermodalny w Kownie, a także zapoznać się z przebiegiem budowy Rail Baltiki na Litwie.
Terminal Mockava
Terminal Mockava na stacji kolejowej tuż przy polsko - litewskiej granicy, na pierwszym odcinku Rail Baltiki po stronie litewskiej, rozpoczął pracę 22 listopada 2017 roku. Wraz z przyległymi gruntami zajmuje powierzchnię około 40 ha.
Co ciekawe, inwestycją nie zajmował się litewski rząd, a łoździejski samorząd. Litewski rząd tylko przekazał w gestii samorządu prawa do dysponowania i zagospodarowywania gruntu. Ogłoszono przetarg na budowę i zarządzaniem terminalu. Wygrał jeden z największych chemicznych koncernów na Litwie „Achemos grupė”, jednak nie przystąpił to budowy i odsprzedał w 2015 roku prawa dla fińskiej grupy Peranto OÜ. W 2021 roku 100 proc. udziałów odkupił polski ORLEN. Gmina Łoździeje wydzierżawiła inwestorowi 40 hektarów ziemi na 99 lat.
Terminal Mockava jest jedynym kolejowym terminalem przeładunkowym w Litwie przy granicy polsko-litewskiej. Jest on wykorzystywany do przeładunku produktów ropopochodnych z rafinerii w Możejkach na rynki polski i ukraiński.
Terminal w Mockavie jest także pierwszym obiektem, który dąży do wykorzystania potencjału trasy Rail Baltica oraz możliwości zwiększenia tranzytowych strumieni płynnych ładunków przez terytorium Litwy – zarówno między wschodem i zachodem, jak i między północą oraz południem.
Łączna pojemność zbiornikowa terminala to 19 tys. m3, natomiast zdolności przeładunkowe szacowane są na 1,2 mln ton paliw płynnych rocznie.
Po zbudowaniu Rail Baltiki będzie można bez przeszkód wozić towary aż do Tallina w Estonii.
Mockava nie do poznania
W Mockavie - za sprawą realizacji projektu Rail Baltica - zmieniło się prawie wszystko. Zamiast stacji pamiętającej czasy radzieckie, jest teraz nowoczesny obiekt z gruntownie zmienionym układem torowym i nową sygnalizacją. Zmodernizowano także terminal przeładunkowy na południowym skraju stacji. Zastosowane tu zostały przez wynajętą firmę CargoBeamer najnowocześniejsze technologie, pozwalające na automatyczne przeniesienie ładunku (samochodu z towarem) z szosy na specjalny wagon. Inwestycję współfinansował jeszcze program „Marco Polo”, który zakończył już swoją działalność. Ani Podlasie, ani Mazury „nie załapały się” do tego programu.
Terminal w Szestokach
W przygranicznych Szestokach (Šeštokai), na nowym placu, są także nowe składy kontenerowe, pozwalające na przeładunek miliona ton towaru rocznie.
Terminal Šeštokai ma dogodną lokalizację – zaledwie 22 km od granicy z Polską. Wszystkie operacje przeładunkowe odbywają się w terminalu. Terminal ma zdolność przeładunkową 168 TEU na dzień roboczy.
I tylko żałować należy, że w o wiele większych Suwałkach nic podobnego się nie planuje. Dla pocieszenia, to Ełk ma być kolejowym węzłem towarowym w regionie. Działa tu już terminal kontenerowy.
Terminal w Kownie - brama do Europy
Duże kolejowe centrum logistyczne pod potrzeby Rail Baltiki powstało w Kownie. Terminal intermodalny w Kownie-Palemonas to także infrastruktura podwójnego zastosowania w zakresie mobilności wojskowej
19 lipca 2021r. Terminal Intermodalny w Kownie (KIT) powitał pierwszy pociąg załadowany kontenerami i naczepami z Holandii, który przybył do terminalu standardową koleją europejską. W ten sposób KIT stał się oficjalnie najdalej wysuniętym na wschód punktem europejskiego systemu kolejowego, którym można dojechać pociągami towarowymi wyposażonymi w tabor spełniający europejskie standardy.
Prace modernizacyjne węzła kolejowego w Kownie, dostosowujące go do potrzeb Rail Baltica i zapewniające spełnienie parametrów technicznych globalnego projektu, rozpoczęły się wiosną 2019 r. W ramach projektu modernizacyjnego zbudowano linię kolejową o europejskim standardzie z Kowna do Palemonas, zmodernizowano zabytkowy tunel kolejowy w Kownie, zainstalowano cztery tunele, aby umożliwić samochodom i pieszym bezpieczne przekroczenie linii kolejowej, poprawiono infrastrukturę miejską w pobliżu linii kolejowej i zainstalowano dodatkowe środki ochrony przed hałasem.
W tunelu kolejowym w Kownie i jego dojazdach ułożono około 2 km równoległych torów kolejowych o rozstawie szyn 1435/1520 mm, przebudowano około 3,6 km istniejącej linii o rozstawie szyn 1520 mm i ułożono nową linię o rozstawie szyn 1435 mm o długości 9 km.
- KIT staje się bramą do Europy, otwierając nowe możliwości dla kombinowanego transportu towarowego – ładunki można przeładowywać z torów szerokotorowych na europejskie i odwrotnie, a także z naczep na koleje i odwrotnie” – zauważył wówczas K. Sankovski, szef LTG Infra.
Według niego jedną z najważniejszych, unikatowych cech KIT jest to, że terminal jest przystosowany do załadunku nie tylko kontenerów czy innych ładunków do wagonów, ale także naczep ciągników siodłowych.
24 mln ton towaru
Co roku przez granicę polsko-litewską transportuje się drogą lądową około 24 milionów ton towarów. ton ładunku, co stanowi ogromny potencjał dla wykorzystania kowieńskiego terminalu i europejskiego rozstawu kół, zwiększając bezpieczeństwo ruchu drogowego i redukując emisję zanieczyszczeń
Ruch kolejowy jest uznawany za jeden z najbardziej przyjaznych dla środowiska środków transportu, UE oficjalnie oświadczyła, że w celu zmniejszenia emisji CO2 ładunki na odległość większą niż 300 km powinny być przewożone pociągiem lub statkiem, a pojazdy drogowe powinny pełnić funkcję transportu „ostatniej mili”.
Rozwój komercyjnego transportu kolejowego koleją Rail Baltica przynosi korzyści nie tylko ekonomiczne, ale również ekologiczne, gdyż rozwój komercyjnego transportu kolejowego i stopniowe przechodzenie na zrównoważoną gospodarkę o obiegu zamkniętym znacznie zmniejszy zanieczyszczenie środowiska.
WYG
Źródła i fot: PKP PLK; LTG; Ministerstwo Komunikacji RL; samorząd rejonu łoździejskiego