17.01.2023

Rail Baltica - przyspieszyć budowę. Minister transportu Litwy na konferencję pociągiem

Minister Transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis weźmie udział w międzynarodowej konferencji w Warszawie, poświęconej znaczeniu sektora kolejowego dla bezpieczeństwa Europy.

Podczas wizyty w Polsce minister spotka się także z koordynatorem projektu Rail Baltica w Komisji Europejskiej oraz menedżerami linii lotniczej LOT.

Minister wybrał się do Polski nie samolotem czy samochodem, ale pociągiem Wilno-Kowno-Mockava-Suwałki-Warszawa -Kraków.

To dobra promocja tego uruchomionego w grudniu międzynarodowego połączenia, choć i tak już cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych.

Podróż pociągiem to połowa ceny podróży samolotem. Wyjazd z trasy Wilno-Warszawa - 25 euro, Wilno-Kraków - 30 euro. Ale czas podróży jest dłuższy niż samochodem, który z Wilna do Warszawy zająłby 6 godzin.

Pociąg odjeżdża z Wilna codziennie po południu - o 12:10, z Kowna - o 13:20. Przyjeżdża do Warszawy o 20:13 czasu lokalnego, a do Krakowa przed północą (23:39).

Rozmowy o rozwoju sektora kolejowego

W środę, 18 stycznia br. na międzynarodowej konferencji, która odbędzie się w Warszawie, przywódcy i eksperci polityczni, wojskowi, transportowi będą dyskutować o rozwoju sektora kolejowego w regionie Trójmorza, który łączy 12 państw Unii Europejskiej (UE) między morzami Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym. Minister M. Skuodis weźmie udział w dyskusji prelegentów „Znaczenie projektów kolejowych w regionie Trójmorza dla wzmocnienia bezpieczeństwa i odporności UE i jej sąsiadów”.

Podczas wizyty minister spotka się z Catherine Trautmann, koordynatorką projektu Rail Baltica w Komisji Europejskiej oraz Marcinem Horalą, sekretarzem stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, a także z kierownictwem linii lotniczej LOT.

Przyśpieszyć budowę Rail Baltiki

Minister transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis, przed wyjazdem do Warszawy spotkał się z kierownictwem spółek realizujących projekt Rail Baltica. Zaapelował o przyspieszenie budowy europejskiej linii kolejowej na Litwie, aby jak najszybciej połączyć Litwę i kraje bałtyckie z Europą Zachodnią możliwy.

Z deweloperami projektu - AB „Lietuvos geležinkelių”, menedżerami AB „LTG Infra”, przedstawicielami zarządu i rady nadzorczej wspólnej bałtyckiej spółki „RB Rail AS” – minister rozmawiał o postępach w realizacji projektu Rail Baltica.

- W obecnym kontekście geopolitycznym konieczna jest ocena wszystkich możliwości znacznego przyspieszenia realizacji projektu Rail Baltica na Litwie. Musimy skoncentrować wszystkie nasze wysiłki, aby dotrzymać ustalonego harmonogramu prac i móc otworzyć pierwsze odcinki tak szybko, jak to możliwe – abyśmy do końca 2024 roku mogli zobaczyć zbliżający się koniec budowy między Kownem a Poniewieżem oraz abyśmy byli gotowi do budowy na odcinkach od Kowna do Wilna, a także do granicy z Polską – mówił minister Komunikacji M. Skuodis.

Minister zaznaczył, że pomyślna i terminowa realizacja projektu Rail Baltica spotka się z maksymalnym zaangażowaniem wszystkich instytucji odpowiedzialnych za jego realizację. Zdaniem ministra, aby zwiększyć stopień gotowości tego projektu, przygotować się do budowy i terminowo zakończyć wszystkie prace, firmy realizujące i koordynujące projekt na Litwie powinny alokować niezbędne zasoby ludzkie i inne oraz zacieśniać współpracę międzyinstytucjonalną.

- Nie stać nas na żaden relaks. Poszczególne odcinki Rail Baltiki na Litwie muszą zacząć działać jak najszybciej, nie czekając na zakończenie całego projektu - powiedział minister na spotkaniu.

W bieżącym roku planowana jest kontynuacja procedur planu zagospodarowania przestrzennego głównej linii kolejowej Rail Baltica na odcinku Kowno-Wilno, kowieńskim węźle kolejowym i do granicy litewsko-polskiej oraz w obiektach o znaczeniu regionalnym. Planowane jest również podpisanie umów na usługi w zakresie przygotowania i projektowania głównych projektów pozyskiwania gruntów na potrzeby publiczne.

Przygotowywane są specjalne plany dla przyszłych zajezdni utrzymania infrastruktury w okolicach Kowna i Poniewieża oraz dla trzech odcinków przyszłej linii kolejowej: Kowno - Wilno, Jiesia (Kowno) - granica Litwy i Polski oraz węzeł kolejowy w Kownie.

W 2023 r. ma nastąpić podpisanie kontraktów projektowych na zajezdnie utrzymania infrastruktury w Kownie i Poniewieżu, infrastrukturę obszaru dworca pasażerskiego w Kownie, wileński węzeł kolejowy i stacje regionalne oraz ich połączenia na odcinku kowieńsko-wileńskim.

- Dopiero po zakończeniu planowania przestrzennego i zatwierdzeniu planów specjalnych rozpocznie się przygotowywanie projektów pozyskiwania gruntów na potrzeby publiczne, przeprowadzone zostaną pomiary katastralne działek oraz wycena nieruchomości. O wszystkich tych pracach będą informowani właściciele działek i nieruchomości - podkreśla dyrektor zarządzający Rail Baltica D. Palaima.

Kowno - Trakiszki

Umowa na zaprojektowanie i nadzór nad budową nowej 78-kilometrowej linii z Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej ma zostać podpisana na początku 2023 roku. Litewski odcinek rail Balticy powinien zostać zakończony do końca 2026 roku. Prace zostaną sfinansowane przez Unię Europejską na rzecz Europejskich Sieci Infrastrukturalnych (CEF) oraz państwo litewskie. Część funduszy na ten cel Litwa już otrzymała.

Parametry odcinka Kowno - Trakiszki

To ma być szybka zelektryfikowana dwukierunkowa linia kolejowej Rail Baltica z Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej.

Wstępna objętość odcinka Rail Baltica „Kowno-Litwa-Granica Polska” składa się z podwójnej linii kolejowej o długości około 78 km i szerokości 1435 mm, 27 wiaduktów drogowych, 26 wiaduktów kolejowych, 27 przejść dla zwierząt, 46 innych przejść i innej infrastruktury oraz sieci inżynieryjnych.

Po aktywnych dyskusjach i rozmowach z przedstawicielami gmin i opinii publicznej Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej zatwierdziło optymalną alternatywę trasy kolejowej Rail Baltica z Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej. Biorąc pod uwagę opinię większości populacji, wybrano w 2022 roku opcję najkrótszą i najbardziej oddaloną od obszarów miejskich – wariant 6A.

Wybrana opcja zapewnia również niezbędną przepustowość pociągów towarowych wzdłuż korytarza gospodarczego Rail Baltica, które służą obywatelom Polski, Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii i podnoszą poziom gospodarki regionu - dodaje litewski resort transportu.

To połączenie nowego odcinka Rail Baltica z obecnie działającą linią o europejskiej szerokości torów od granicy z Polską do Kowna pozwoli takim miejscowościom, jak Marijampolė, Šeštokai, Kalvarija, Alytus i innym szybciej dotrzeć do Kowna, zachowując połączenie wszystkich stacji pośrednich na trasie Kowno - Kazlų Ruda - oś Mariampol i zapewnienie optymalnych warunków codziennych dojazdów - głosi komunikat Ministerstwa Transportu RL.

Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 249 km/h. Przejazd ze stacji Jiesia (Kowno) do granicy z Polską ma potrwać do 19 minut. Po zakończeniu budowy Rail Baltica podróż z Kowna do Warszawy zajmie 3,5 godziny, a podróż ze stolicy Polski Wilna do Wilna nieco ponad 4 godziny.

Rail Baltica to największy kolejowy projekt infrastrukturalny w historii państw bałtyckich, który będzie realizowany na całej trasie „Rail Baltica” wraz z budową zelektryfikowanej dwutorowej linii kolejowej o europejskim rozstawie torów, biegnącej z Warszawy przez Kowno i Ryga do Tallina. Łączna długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Transportu Republiki Litewskiej

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.09.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
09.05.2024

KIEROWNIK BUDOWY

09.05.2024

Pomocnik produkcji

Dodaj nowe ogoszenie