Komisja Europejska przyjęła dziś (09.07.2025r.) decyzję wykonawczą określającą kluczowe kamienie milowe i terminy ukończenia Rail Baltica , flagowego transgranicznego projektu infrastruktury kolejowej, który znacznie poprawi łączność w Unii Europejskiej.
Decyzja ta, jednogłośnie poparta przez wszystkie państwa członkowskie, stanowi ważny krok w kierunku pełnej integracji Estonii, Łotwy i Litwy z europejską siecią kolejową do 2030 r.
Podkreślając strategiczne znaczenie projektu, europejska koordynatorka Catherine Trautmann stwierdziła:
- Rail Baltica ułatwi ludziom i towarom podróżowanie między państwami bałtyckimi i resztą UE. UE będzie się ze sobą ściślej łączyć, w celu zapewnienia podróży wypoczynkowych, rozwoju gospodarczego i wspólnego bezpieczeństwa. W obecnym środowisku geopolitycznym budowa Rail Baltica jest koniecznością.
Tło
Dzisiejsza decyzja jest częścią szerszych działań mających na celu przyspieszenie realizacji projektów transgranicznych w ramach zmienionego rozporządzenia w sprawie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) , wzmacniając zaangażowanie UE na rzecz płynnej, zrównoważonej i bezpiecznej łączności transportowej.
Cel integracji z europejskim systemem kolejowym jest wspólny dla całego regionu.
Finlandia niedawno ogłosiła zamiar dostosowania swojego rozstawu szyn do europejskiego standardu.
Bałtowie być może i zakończą budowę swego odcinka Rail Baltiki w 20230 roku. Gorzej z ostatnim polskim odcinkiem. Niedawno przypomnieliśmy słowa wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka z maja br o perspektywach budowy odcinka Ełk – Suwałki - Trakiszki.. Mówił tak:
– Uzyskanie kompletu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowane jest w IV kwartale 2026 r., kompletu decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w II kwartale 2027 r., natomiast wszystkich pozwoleń na budowę w IV kwartale 2027 r. Realizacja robót budowlanych planowana jest po roku 2027 w ramach środków UE z nowej perspektywy finansowej.

WYG
Źródło i fot: Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu KE








