03.07.2025

Rail Baltica na Litwie – kiedy będzie gotowa? Tak wygląda budowa trasy szybkiej kolei [zdjęcia]

Spółka Rail Baltica Lietuva opublikowała fotorelację z przebiegu budowy litewskiego odcinka szybkiej kolei. Widać ogrom prac.

Litwa jest liderem wśród państw bałtyckich pod względem postępów w budowie linii Rail Baltica o europejskim rozstawie szyn – obecnie trwają prace budowlane na odcinku 46,3 km między Kownem a Poniewieżem. Do końca roku planowane jest przedłużenie prac na odcinku 114 km.

W miarę jak budowa wykopów i obiektów inżynieryjnych na odcinku Rail Baltica Szwajcaria–Žeimiai (powiat Jonava) zbliża się do końca, obserwuje się już migrację zwierząt przez unikalny podziemny przepust. Według ekologów jest to jeden z najnowocześniejszych przepustów na Litwie.

Wysokość konstrukcji wynosi 5 metrów, szerokość 30 metrów. Przepust wykonano obok wiaduktu nad istniejącą linią kolejową szerokotorową i drogą nr 144 Jonava–Kėdainiai–Šeduva.

Trwa budowa mostu na Wilii o długości 1,51 km.

 To jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów infrastrukturalnych w historii Litwy i najdłuższy most Rail Baltica

- Plac budowy Mostu Wilii jest ogrodzony, ale nawet tam znajdujemy ślady odwiedzin łosi. A tam, gdzie teren nie jest ogrodzony, pracownicy wykonawcy, którzy przybywają rano, często odkrywają, że te z natury ciekawskie zwierzęta już sprawdziły, czy gleba jest mocno zagęszczona, a jednocześnie cieszą się przyszłą infrastrukturą” – mówi ekolog D. Juškevičienė.

Podczas budowy mostu kolejowego w tym roku przebudowana zostanie także linia 110 kV Litgrid, rozebrane zostaną istniejące żelbetowe podpory, a część linii energetycznej zastąpi podziemny kabel 110 kV.

Obecnie na czynnych odcinkach „Rail Baltica” Schweizarija-Žeimia (10 km) i Žeimia-Šėta (17,7 km) pracuje codziennie 700 pracowników i 500 jednostek różnego sprzętu.

LTG Infra, spółka koordynująca realizację projektu kolei europejskiej torowej na Litwie, podpisała 08 października 2024 roku umowę na pierwszą część odcinka Šėta-Ramygala. Główny wykonawca, to czeska firma Eurovia CZ as wraz ze swoim partnerem AB Eurovia Lietuva. Odcinek ma być gotowy do 2027 roku.

Vytis Žalimas zwrócił uwagę na ryzyko wynikające z niedoboru siły roboczej, zwłaszcza w pracach projektowych. Według niego wykonawcy projektu Rail Baltica są zmuszeni szukać tych pracowników na rynku zagranicznym.

- Największym problemem w realizacji takich projektów jest brak doświadczenia w projektowaniu. Są to linie dużych prędkości, a to doświadczenie nie istnieje w naszym regionie i trzeba je kupić za granicą, a tam jest wiele projektów w toku, co spowalnia tempo - powiedział.

Kiedy budowa odcinka Kowno - Polska?

Według V. Žalimasa, linia Kowno – granica z Polską mogłaby ruszyć w 2028 r. i mogłaby zostać wykorzystana, gdyby zwiększono przepustowość istniejącej linii.

 -Jest to możliwe jednym krokiem, sygnalizującym pierwszy odcinek Rail Baltica, ponieważ budowa od granicy polskiej do Kowna rozpocznie się dopiero po zaprojektowaniu tego odcinka, a umowę na projekt podpisaliśmy dopiero w marcu 2025 roku” – wskazał.

- Aby nie czekać na budowę linii dużych prędkości, musimy w pełni wdrożyć i zwiększyć przepustowość istniejącego odcinka Rail Baltica – dodał V. Žalimas.

Rozpoczęcie budowy głównego połączenia Rail Baltica Kowno – granica polska planowane jest na 2028 rok.

Wcześniej planowano zakończyć pierwszy etap projektu Rail Baltica w 2025 roku, ale teraz jego realizację przesunięto na 2030 rok, a rozpoczęcie eksploatacji torów przesunięto na 2031 rok.

Jak będzie wyglądała Rail Baltica na Litwie do 2030 roku?

 Mówi o tym Arenijus Jackus, dyrektor Rail Baltica na Litwie.:

- Po Independence - statku-terminalu LNG w Kłajpedzie oraz niedawnym odłączeniu się od rosyjskiego systemu energetycznego BRELL, kolej pozostała ostatnim połączeniem infrastrukturalnym, które jeszcze mamy zintegrować z Europą. Rail Baltica to projekt, który zakończy ten proces i wzmocni bezpieczeństwo zarówno naszego państwa, jak i regionu.

W związku ze zmieniającą się sytuacją geopolityczną Komisja Europejska wraz z rządami bałtyckimi dokonała przeglądu priorytetów projektu. Przede wszystkim - utworzenie funkcjonującej europejskiej linii standardowej przez Litwę, Łotwę i Estonię.

Najważniejszym celem jest zintegrowanie Państw Bałtyckich przez Polskę z resztą Europy w jak najbardziej korzystny ekonomicznie sposób. To nie tylko generuje dochody, ale także zapewni mobilność wojskową i cywilną - wyjaśnia Arenijus Jackus, dyrektor Rail Baltica na Litwie.

Szacuje się, że w razie potrzeby można będzie ewakuować nawet 143 tysiące osób dziennie lub transportować do 80 tys. ton ciężkich ładunków.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii państw bałtyckich, w ramach którego zostanie zbudowana zelektryfikowana dwutorowa linia kolejowa o europejskim rozstawie szyn na całej trasie kolejowej Rail Baltica, biegnącej z Warszawy przez Kowno i Rygę do Tallina. Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltica w państwach bałtyckich wynosi 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

WYG

Źródła i fot: Rail Baltica Lietuva; LTG Infra

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.05.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.2226 4.3080
USD 0.00% 3.6134 3.6864
GBP 0.00% 4.8314 4.9290
CHF 0.00% 4.5222 4.6136
04.12.2025

SZUKAM PRACY

Dodaj nowe ogoszenie