20.05.2025

Rail Baltica na Litwie. Prace na ponad 100 kilometrach, budowa największego mostu nad Wilią

LTG Infra, spółka infrastrukturalna Grupy LTG, w 2025 r. zaplanowała wydłużenie placu budowy szybkiej kolei Rail Baltica do 114 km i ogłosiła nowe zamówienie publiczne.

Mowa o budowie nasypu i obiektów inżynieryjnych na odcinku Berčiūnai–Joniškėlis. Budowanych jest obecnie 43 km nasypów i 10 km torów.

Nowy odcinek będzie miał dodatkowe 12,4 km. Według Vytisa Žalimasa, dyrektora generalnego LTG Infra, plan na rok 2025 jest realizowany z powodzeniem i planowane jest  rozszerzenie zakresu robót.

- Do końca roku zamierzamy podpisać umowy na odcinki od Kowna do Poniewieża i rozpocząć prace przygotowawcze. Szybki rozwój infrastruktury jest obecnie jednym z głównych priorytetów zarówno LTG, jak i Litwy oraz Unii Europejskiej -  zauważa V. Žalimas.

Trwają przygotowania do przetargu na kolejne 24,5 km robót budowlanych na odcinku Berčiūnai–Joniškėlis, którego ogłoszenie nastąpi w najbliższej przyszłości.

W tym roku planowane jest zakończenie pierwszych 10 km prac wykopaliskowych pod szybką kolej na odcinku Szwajcaria–Žeimiai, w ramach których powstanie ponad 40 różnych obiektów inżynieryjnych, z których część jest już oddana do użytku. Planowane jest również rozpoczęcie układania szyn na tym odcinku. Na początku przyszłego roku zostanie ukończony kolejny odcinek o długości 17,7 km w kierunku Šėty.

W marcu ogłoszono przetarg na budowę magistrali, która ma połączyć budowaną linię Szwajcaria–Žeimiai–Šėta–Ramygala z miastem Kowno. Do końca roku planowane jest ułożenie 10-kilometrowego dwutorowego odcinka linii kolejowej ze Szwajcarii do Žeimiów.

Najdłuższy most kolejowy w krajach bałtyckich

Minister transportu Eugenijus Sabutis i dyrektor generalny grupy LTG Egidijus Lazauskas w poniedziałek, 19 maja odwiedzili place budowy Rail Baltica w okręgu Jonava, gdzie pięciu wykonawców z Litwy i Włoch prowadzi prace na odcinkach o długości 46,3 km. Przyglądali się budowie najdłuższego mostu kolejowego w krajach bałtyckich, którego wysokość miejscami wyniesie aż 40 m. Postawiono już pierwsze kolumny.

Trwa budowa górnej części mostu nad rzeką Wilią, prowadzone są już przygotowania do betonowania płyty mostowej – niezbędny sprzęt dostarczono na Litwę.

 

 

Most ten jest jednym z najbardziej skomplikowanych obiektów infrastrukturalnych w historii Litwy. O jego złożoności decyduje nie tylko długość (1,51 km), ale także wysokość (40 metrów). Przy budowie wiaduktu zastosowano 3 technologie montażu, w tym skomplikowany system rusztowań przesuwnych.

Najwyższe standardy ochrony środowiska zostały zachowane dzięki znajdującej się tu sieci obszarów chronionych Natura 2000, a konstrukcja została zaprojektowana tak, aby nie miała ani jednej podpory na rzece Wilii.

W celu podparcia konstrukcji nośnej wwiercono łącznie prawie 376 pali. Szacuje się, że prace betoniarskie przy moście o długości 1,51 km będą wymagały wykorzystania prawie 67 tys. m³ betonu i ponad 11 tys. ton zbrojenia. Ta kwota wystarczyłaby na budowę 30-piętrowego wieżowca lub 27 basenów olimpijskich. Do budowy przeciętnego mostu na Litwie zużywa się zazwyczaj około 2000–5000 m³ betonu.

Według wstępnych obliczeń, pociąg dużych prędkości pokona most na Wilii w ciągu około 22 sekund. Zakończenie budowy planowane jest na rok 2026.

Minister wzywa do przyśpieszenia prac

- Rail Baltica to strategicznie ważny projekt dla Litwy i całego regionu bałtyckiego, któremu poświęcamy szczególną uwagę. Wzywam Państwa do przyspieszenia przygotowań do budowy w kierunku Polski, do przyspieszenia prac od Kowna w kierunku granicy z Łotwą. Musimy skupić się na instalacji pierwszych odcinków torów kolejowych o szerokości europejskiej tak szybko, jak to możliwe. To połączenie kolejowe jest ważne nie tylko ze względu na dogodną komunikację, ale także ze względu na bezpieczeństwo kraju – mówił podczas wizytacji minister transportu i komunikacji E. Sabutis.

 

 

Jak Rail Baltica zmieni przyszłość logistyki?

Rail Baltica to nowa szansa dla regionu, aby stać się ważnym połączeniem pomiędzy Europą Północną i Środkową. Świat logistyki zmienia się dziś szybko. Ten projekt pomaga zapewnić, że państwa bałtyckie i Polska l staną się centrum logistycznym.

Projekt połączy nie tylko miasta, ale również różne rodzaje transportu - kolej, morskie, lotniska, drogi. Wszystkie te połączenia są ważne, aby ładunek podróżował szybciej i bardziej zrównoważony.

 - Rail Baltica zapewni nie tylko nowoczesne usługi pasażerskie, ale także otworzy nowe możliwości dla sektora logistyki towarowej - skomentowała Kristine Malnaca, szefowa ds. strategii i ekonomii na Rail Baltica.

Przewiduje się, że do 375 000 ton ładunku – od drewna po produkty naftowe - będzie co roku transportowane pomiędzy Finlandią a państwami bałtyckimi przez Rail Baltica.

Koleje to jeden z najmniej zanieczyszczających środków transportu. Rail Baltica pomoże zmniejszyć część towarowego transportu drogowego i przyczyni się do realizacji celów klimatycznych.  Może też otworzyć drogę dla dużych europejskich firm towarowych - takich jak Deutsche Bahn czy SNCF i przynieść większą konkurencję i wybór.

Rail Baltica to strategiczny projekt Grupy LTG i Unii Europejskiej, a także największy projekt infrastruktury kolejowej w historii państw bałtyckich, w ramach którego powstanie zelektryfikowana linia kolejowa na europejskim poziomie, łącząca Litwę, Łotwę i Estonię z Europą Środkową i Zachodnią, zapewniająca integrację regionalną oraz mobilność cywilną i wojskową.

WYG

Źródła i fot: Ministerstwo Komunikacji RL; Rail Baltica Lietuva

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
06.14.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.2248 4.3102
USD 0.00% 3.6468 3.7204
GBP 0.00% 4.9581 5.0583
CHF 0.00% 4.4881 4.5787
13.06.2025

Kursy Roczne!

Dodaj nowe ogoszenie