LTG Infra, spółka infrastrukturalna Grupy LTG, w 2025 r. zaplanowała wydłużenie placu budowy szybkiej kolei Rail Baltica do 114 km i ogłosiła nowe zamówienie publiczne.
Mowa o budowie nasypu i obiektów inżynieryjnych na odcinku Berčiūnai–Joniškėlis. Budowanych jest obecnie 43 km nasypów i 10 km torów.
Nowy odcinek będzie miał dodatkowe 12,4 km. Według Vytisa Žalimasa, dyrektora generalnego LTG Infra, plan na rok 2025 jest realizowany z powodzeniem i planowane jest rozszerzenie zakresu robót.
- Do końca roku zamierzamy podpisać umowy na odcinki od Kowna do Poniewieża i rozpocząć prace przygotowawcze. Szybki rozwój infrastruktury jest obecnie jednym z głównych priorytetów zarówno LTG, jak i Litwy oraz Unii Europejskiej - zauważa V. Žalimas.
Trwają przygotowania do przetargu na kolejne 24,5 km robót budowlanych na odcinku Berčiūnai–Joniškėlis, którego ogłoszenie nastąpi w najbliższej przyszłości.
W tym roku planowane jest zakończenie pierwszych 10 km prac wykopaliskowych pod szybką kolej na odcinku Szwajcaria–Žeimiai, w ramach których powstanie ponad 40 różnych obiektów inżynieryjnych, z których część jest już oddana do użytku. Planowane jest również rozpoczęcie układania szyn na tym odcinku. Na początku przyszłego roku zostanie ukończony kolejny odcinek o długości 17,7 km w kierunku Šėty.
W marcu ogłoszono przetarg na budowę magistrali, która ma połączyć budowaną linię Szwajcaria–Žeimiai–Šėta–Ramygala z miastem Kowno. Do końca roku planowane jest ułożenie 10-kilometrowego dwutorowego odcinka linii kolejowej ze Szwajcarii do Žeimiów.
Najdłuższy most kolejowy w krajach bałtyckich
Minister transportu Eugenijus Sabutis i dyrektor generalny grupy LTG Egidijus Lazauskas w poniedziałek, 19 maja odwiedzili place budowy Rail Baltica w okręgu Jonava, gdzie pięciu wykonawców z Litwy i Włoch prowadzi prace na odcinkach o długości 46,3 km. Przyglądali się budowie najdłuższego mostu kolejowego w krajach bałtyckich, którego wysokość miejscami wyniesie aż 40 m. Postawiono już pierwsze kolumny.
Trwa budowa górnej części mostu nad rzeką Wilią, prowadzone są już przygotowania do betonowania płyty mostowej – niezbędny sprzęt dostarczono na Litwę.
Most ten jest jednym z najbardziej skomplikowanych obiektów infrastrukturalnych w historii Litwy. O jego złożoności decyduje nie tylko długość (1,51 km), ale także wysokość (40 metrów). Przy budowie wiaduktu zastosowano 3 technologie montażu, w tym skomplikowany system rusztowań przesuwnych.
Najwyższe standardy ochrony środowiska zostały zachowane dzięki znajdującej się tu sieci obszarów chronionych Natura 2000, a konstrukcja została zaprojektowana tak, aby nie miała ani jednej podpory na rzece Wilii.
W celu podparcia konstrukcji nośnej wwiercono łącznie prawie 376 pali. Szacuje się, że prace betoniarskie przy moście o długości 1,51 km będą wymagały wykorzystania prawie 67 tys. m³ betonu i ponad 11 tys. ton zbrojenia. Ta kwota wystarczyłaby na budowę 30-piętrowego wieżowca lub 27 basenów olimpijskich. Do budowy przeciętnego mostu na Litwie zużywa się zazwyczaj około 2000–5000 m³ betonu.
Według wstępnych obliczeń, pociąg dużych prędkości pokona most na Wilii w ciągu około 22 sekund. Zakończenie budowy planowane jest na rok 2026.
Minister wzywa do przyśpieszenia prac
- Rail Baltica to strategicznie ważny projekt dla Litwy i całego regionu bałtyckiego, któremu poświęcamy szczególną uwagę. Wzywam Państwa do przyspieszenia przygotowań do budowy w kierunku Polski, do przyspieszenia prac od Kowna w kierunku granicy z Łotwą. Musimy skupić się na instalacji pierwszych odcinków torów kolejowych o szerokości europejskiej tak szybko, jak to możliwe. To połączenie kolejowe jest ważne nie tylko ze względu na dogodną komunikację, ale także ze względu na bezpieczeństwo kraju – mówił podczas wizytacji minister transportu i komunikacji E. Sabutis.
Jak Rail Baltica zmieni przyszłość logistyki?
Rail Baltica to nowa szansa dla regionu, aby stać się ważnym połączeniem pomiędzy Europą Północną i Środkową. Świat logistyki zmienia się dziś szybko. Ten projekt pomaga zapewnić, że państwa bałtyckie i Polska l staną się centrum logistycznym.
Projekt połączy nie tylko miasta, ale również różne rodzaje transportu - kolej, morskie, lotniska, drogi. Wszystkie te połączenia są ważne, aby ładunek podróżował szybciej i bardziej zrównoważony.
- Rail Baltica zapewni nie tylko nowoczesne usługi pasażerskie, ale także otworzy nowe możliwości dla sektora logistyki towarowej - skomentowała Kristine Malnaca, szefowa ds. strategii i ekonomii na Rail Baltica.
Przewiduje się, że do 375 000 ton ładunku – od drewna po produkty naftowe - będzie co roku transportowane pomiędzy Finlandią a państwami bałtyckimi przez Rail Baltica.
Koleje to jeden z najmniej zanieczyszczających środków transportu. Rail Baltica pomoże zmniejszyć część towarowego transportu drogowego i przyczyni się do realizacji celów klimatycznych. Może też otworzyć drogę dla dużych europejskich firm towarowych - takich jak Deutsche Bahn czy SNCF i przynieść większą konkurencję i wybór.
Rail Baltica to strategiczny projekt Grupy LTG i Unii Europejskiej, a także największy projekt infrastruktury kolejowej w historii państw bałtyckich, w ramach którego powstanie zelektryfikowana linia kolejowa na europejskim poziomie, łącząca Litwę, Łotwę i Estonię z Europą Środkową i Zachodnią, zapewniająca integrację regionalną oraz mobilność cywilną i wojskową.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Komunikacji RL; Rail Baltica Lietuva