W poniedziałek, 6 października na Litwie rozpoczęła się budowa pierwszych torów na najbardziej rozwiniętym odcinku Rail Baltica.
W rejonie Jonavy rozpoczęły się prace nad układaniem szyn o standardzie europejskim (1435 mm). Budowa torów jest jednym z najbardziej spektakularnych przykładów postępu projektu – 8,8-kilometrowy odcinek torów ze Szwajcarii do Žeimiai zostanie ułożony do końca tego roku – informuje litewski resort komunikacji.
- Budowa kolei przechodzi od planowania do realnej pracy - od wizji do układania torów. Rail Baltica to nie tylko nowoczesny projekt transportowy, ale także gwarant bezpieczeństwa całego regionu bałtyckiego. Europejska linia kolejowa na Litwie wzmocni bezpieczeństwo naszego kraju i wschodniej granicy Unii Europejskiej, a także zapewni Litwinom szybki i wygodny dostęp do Europy Zachodniej - mówi nowy minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Juras Taminskas.
Szyny kolejowe zostaną połączone i wyprostowane przy użyciu specjalnej technologii, aby spełnić międzynarodowe standardy budowy linii kolejowej Rail Baltica. Długość jednej szyny wynosi 25 metrów, a LTG Infra zakupiło łącznie 86 200 ton tłucznia, 29 500 sztuk podkładów żelbetowych i 42 kilometry szyn na te prace w 2024 roku.
- Planowanie terenu, projektowanie i przygotowanie do realizacji projektu zajmują dużą część. Budowa, podobnie jak układanie torów, to proces dynamiczny. W tej chwili najważniejsze jest dla nas utrzymanie postępów i tempa budowy osiągniętego w ubiegłym roku - mówi Egidijus Lazauskas, prezes zarządu Grupy LTG.
Wymierne korzyści
Spółka grupy LTG Infra, realizująca projekt Rail Baltica, podkreśla, że inwestycje w infrastrukturę przynoszą państwu wymierne korzyści. Potwierdzają to wyniki badania.
- Zainwestowane 1 euro przynosi państwu zwrot w wysokości co najmniej 2 euro. To zrównoważony sposób inwestowania w gospodarkę, ponieważ długoterminowe korzyści są namacalne nie tylko dla ogółu społeczeństwa, ale także dla gospodarki, tworzenia miejsc pracy, turystyki i innych sektorów biznesu. Obecnie jesteśmy zadowoleni z postępów prac wykonawców i podwykonawców na całym 77-kilometrowym odcinku budowy – prace te są coraz bardziej widoczne – mówi Vytis Žalimas, prezes zarządu LTG Infra.
Elektryfikacja
Partnerzy joint venture, Leonhard Weiss GmbH & Co. KG z Niemiec i Leonhard Weiss OÜ z Estonii, wygrali przetarg na montaż nawierzchni kolejowej (konstrukcja torów) na odcinku Rail Baltica Szwajcaria–Žeimiai w drodze zamówienia publicznego i podpisali umowę na prace z LTG Infra. Wartość umowy wynosi 16,8 mln euro
Po wybudowaniu nawierzchni tory kolei dużych prędkości zostaną zelektryfikowane. W tym celu trzy kraje bałtyckie oraz spółka joint venture trzech krajów bałtyckich „RB Rail AS” z wykonawcą „COBELEC Rail Baltica” podpisały we wrześniu największą umowę w krajach bałtyckich o wartości 2,14 mld euro (z VAT).
Odcinek Kowno granica z Polską
Obecnie trwają prace projektowe podsystemu elektryfikacji oraz projektu linii kolejowej granica litewsko-polska - Kowno, a na Litwie trwają prace budowlane na 77-kilometrowym odcinku między Kownem a Poniewieżem. W najbliższej przyszłości odcinek budowy na Litwie zostanie wydłużony do 114 km.
Rozpoczęcie budowy głównego połączenia Rail Baltica Kowno - granica z Polską planowane jest na 2028 rok.
Rail Baltica to strategiczny projekt Grupy LTG i Unii Europejskiej, a także największy projekt infrastruktury kolejowej w historii państw bałtyckich. Projekt zakłada budowę zelektryfikowanej linii kolejowej o standardzie europejskim, łączącej Litwę, Łotwę i Estonię z Europą Środkową i Zachodnią, zapewniając integrację regionalną, mobilność cywilną i wojskową oraz odporność systemu transportowego.
WYG
Źródła fot: Ministerstwo Transportu i Komunikacji RL; Grupa LTG








