17.02.2023

Rail Baltica. Zacieśnia się współpraca bałtyckiej spółki Rail Baltica z Polską

Podpisany został trójstronny list intencyjny dotyczący polsko - litewskiego odcinka granicznego szybkiej kolei Rail Baltica.

W celu wzmocnienia ścisłego partnerstwa między Polską i jednym z kluczowych partnerów strategicznych bałtyckiej spółki Rail Baltica, a PKP Polskie Linie Kolejowe SA, podpisany został trójstronny list intencyjny pomiędzy globalnym koordynatorem projektu w krajach bałtyckich - organizacją dostawczą RB Rail AS, krajową jednostką wdrażającą na Litwie LTG Infra (spółka litewskich kolei), a polskim zarządca infrastruktury kolejowej (PLK SA) w sprawie realizacji korytarza Rail Baltica na polsko-litewskim odcinku granicznym na poziomie technicznym i operacyjnym.

Równo dwa lata temu taki list został podpisany tylko między PLK a litewskim LTG Inra.

- PKP Polskie Linie Kolejowe SA są zarządcą infrastruktury kolejowej odpowiedzialnym za zapewnienie rozwoju infrastruktury po stronie polskiej, a podpisany w lutym br. list intencyjny jest wyrazem woli wszystkich interesariuszy projektu do kontynuowania współpracy przy budowie brakującej linii kolejowej połączenie unijnej sieci bazowej TEN-T Morze Północne - Bałtyk, zapewniając w ten sposób pełną integrację trzech państw bałtyckich z jednolitym europejskim obszarem kolejowym i rozwijając nowy korytarz gospodarczy i bezpieczeństwa - głosi komunikat spółki Rail Baltica.

Usprawnić ruch pociągów na odcinku granicznym

Podpisany list intencyjny przewiduje współpracę partnerów projektu Rail Baltica m.in. w zakresie dążenia do osiągnięcia spójności dokumentów referencyjnych projektu infrastruktury kolejowej, interfejsu z architekturą podsystemu „Energia” na styku elementów granicznych.

- Sprawna realizacja projektu Rail Baltica, ważnej dla Europy linii kolejowej łączącej kraje bałtyckie, nie mogłaby się odbyć bez dobrej współpracy wszystkich partnerów. Podpisany list intencyjny z RB Rail AS i LTG Infra jeszcze bardziej wzmocni formę i obszary współpracy. Współpraca i wymiana doświadczeń są niezwykle ważne dla poprawy jakości ruchu kolejowego na odcinkach transgranicznych. Nasze działania znajdą odzwierciedlenie w poprawie jakości komunikacji kolejowej między Polską a Litwą. Kolej, najbardziej ekologiczny środek transportu, będzie w coraz większym stopniu odgrywać kluczową rolę w transporcie międzynarodowym - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Coraz większe przewozy

Jak już informowaliśmy, ruch pociągów towarowych z krajów bałtyckich przez Trakiszki i Suwałki jest coraz większy. Wymaga to odpowiedniej współpracy, zgrania różnych służb kolejowych.

Lietuvos geležinkėlių Grupa transportowa LTG Cargo, według wstępnych danych, w 2022 r. przewieziozła około 31 mln ton ładunku, to o 4,5 mln. ton więcej niż planowano po ocenie wstępnego wpływu wojny rosyjskiej na Ukrainie na działalność. Najwięcej przewieziono ropy i jej produktów - łącznie 9,6 mln. ton, czyli 0,2 mln ton więcej niż w 2021 r. Aktywnie transportowano różne materiały budowlane (5,2 mln ton), nawozy (3,8 mln ton) oraz produkty rolne, z czego przewieziono 0,1 mln ton więcej niż w poprzednich latach - łącznie 3,7 mln. ton. Znaczna część tych towarów jechała przez nasz region.

- Rok 2022 stał się rokiem aktywnej dywersyfikacji. Rozpoczęliśmy przewozy ładunków intermodalnych przez Polskę do Duisburga w Niemczech, zwróciliśmy większą uwagę na przeplanowanie przepływów na Litwie oraz wzmocniliśmy zarówno współpracę z Ukrainą, jak i działalność spółki zależnej LTG Cargo Ukraina, dokąd pociągi towarowe jadą także przez Polskę. W tym roku planujemy kontynuację rozpoczętych prac - skupimy się na konkurencyjnych usługach dla lokalnych klientów, rozwijamy nowe połączenia do krajów zachodnich oraz wspólnie ze spółką z grupy LTG Cargo Polska zwiększymy wolumen operacji w Polsce - mówi Eglė Šimė, szefowa litewskiej spółki LTG Cargo.

W ubiegłym roku firma „LTG Cargo” przetransportowała przez Polskę 84 000 ton z Ukrainy do portu morskiego w Kłajpedzie produkcji rolnej, kolejne 120 tys. ton ropy z przygranicznego terminalu w Mockawie trafiło na Ukrainę przez Trakiszki, Suwałki. Organizacja trasy przewozu ładunków intermodalnych po tej trasie do Duisburga w Niemczech rozpoczęła się w kwietniu 2022 roku, łącznie końca ub. r. wywieziono w kierunku Duisburga 66 tys. ton ładunku.

Stan realizacji Rail Baltiki w krajach bałtyckich

Litwa

- Realizacja odcinka Rail Baltica od Kowna do granicy polsko-litewskiej przebiega pomyślnie i po wyborze przebiegu trasy w zeszłym roku wchodzi teraz w fazę projektowania. Jednocześnie doceniamy i cieszymy się z postępów w realizacji projektu Rail Baltica na polskim odcinku. Ten list intencyjny jeszcze bardziej wzmocni te wspólne wysiłki i współpracę w zakresie wspólnych kwestii, które mogą pojawić się przy realizacji trasy Rail Baltica między granicami Polski i Litwy - powiedział Karolis Sankovski, dyrektor generalny LTG Infra.

Jak podała w komunikacie Pesa Bydgoszcz, będą rozmowy ze stroną litewską co do dostawy szybkich pociągów, które byłyby potrzebne do obsługi Rail Baltiki.

- Rail Baltica to nasz pierwszy cel. Będziemy rozmawiali z Litwinami. Tam jest bardzo duża intencja, aby podłączyć się z Europą torem 1435 mm. Oni zmienili priorytety budżetowe, chcą z nami na ten temat rozmawiać - informował Prezes Pesy.

Przetarg na projekt węzła kolejowego w Wilnie

W ramach rewizji specjalnego planu kowieńsko-wileńskiej linii kolejowej Rail Baltica, równolegle ogłoszony został w lutym br. przetarg na usługi projektowe dla wileńskiego węzła kolejowego. Zakup ogłosiła firma „LTG Infra” odpowiedzialna za realizację projektu na Litwie. Podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu planowane jest na trzeci kwartał br.

-Odnowa wileńskiego węzła kolejowego jest integralną częścią całego projektu, który stworzy wartość dodaną dla całego globalnego projektu. Oczekuje się, że infrastruktura wileńskiego węzła kolejowego będzie obsługiwała około 2,3 mln pasażerów i 8,6 mln ton ładunków rocznie - mówi Dovydas Palaima, kierownik zarządzający Rail Baltica w LTG Infra.

Zakup obejmuje wileńską stację pasażerską, która stanie się międzynarodową stacją Rail Baltica dla przewozów pasażerskich, stacje regionalne Port Lotniczy Wilno i Lentvaris oraz wileński terminal intermodalny dla przewozów towarowych oraz drogi kolejowe łączące i dojazdowe.

Zwycięska firma będzie odpowiedzialna za zaprojektowanie tych obiektów i ich infrastruktury, takiej jak mosty kolejowe, wiadukty drogowe, zielone mosty, przejścia podziemne i kładki dla pieszych oraz tunele kolejowe, z których najdłuższy planowany jest aż na 1,10 km. Hale dworców Wilno i Lentwaris nie ulegną zmianie, będą dostosowane do potrzeb pasażerów podróżujących koleją „Rail Baltica”.

W styczniu LTG Infra ogłosiła również przetarg na infrastrukturę węzła kolejowego w Kownie oraz przetargi na projekt stacji regionalnych w Kaišiadorys i Vievije. Podpisanie umowy ze zwycięzcami tych przetargów planowane jest na II kwartał br.



 

Łotwa, Estonia

W lutym 2023 roku firma budowlana odpowiedzialna za budowę Dworca Centralnego Rail Baltica Riga Bererix rozpoczęła prace betonowe pierwszego rozdziału nowego wiaduktu kolejowego Rail Baltica na terenie Międzynarodowego Dworca Autobusowego w Rydze. 75 betoniarek sukcesywnie dostarczyło ponad 600 m3 betonu na plac budowy.

Spółka Rail Baltic Estonia, krajowy organ wykonawczy w Estonii, podpisała też umowę na prace projektowe stacji regionalnych Rail Baltica w Estonii z hiszpańską firmą Ardanuy Ingeniería S.A. „Ardanuy Ingeneria” S.A. na prace projektowe stacji regionalnych Rail Baltica w hrabstwach Harju i Pärnu.

Zakres umowy obejmuje projekt peronów oczekujących, wiaduktów i przejść podziemnych, terenów zewnętrznych, parkingów oraz dróg dojazdowych do regionalnych stacji Rail Baltica Harju i Pärnu.

Według Rauno Lee, starszego kierownika projektu w Rail Baltic Estonia, prace nad stacjami regionalnymi Rail Baltica trwają obecnie praktycznie na całej magistrali kolei dużych prędkości w Estonii, z wyjątkiem Surju i Häädemeeste.: -Jednocześnie rozpoczęto już szczegółowe plany dla dziewięciu stacji regionalnych na odcinku Tallinn-Pärnu, podczas gdy szczegółowy plan dla stacji regionalnej Assaku planowanej przez parafię Rae nie został jeszcze rozpoczęty – informuje Rauno Lee.

Zgodnie z umową prace projektowe planowane są na okres 5 miesięcy oraz dodatkowe 3 miesiące na uzyskanie pozwolenia na budowę. Całkowity koszt umowy projektowej wynosi 368 000 euro bez VAT.

Od początku 2022 roku trwają prace projektowe dla stacji regionalnych w Raplamaa. Zakończono wstępne projekty projektów standardowych przejścia między budynkami stacji a peronami oczekiwania, natomiast w przygotowaniu są wstępne projekty terenów zewnętrznych, parkingów i dróg dojazdowych, które wykonuje AS „Novarc Group”.

Zgodnie z Planem Operacyjnym Rail Baltica pociągi regionalne będą kursować z Tallina do Rygi i będą miały 13 przystanków w Estonii: Assaku, Luige, Saku, Kurtna, Kohila, Rapla, Järvakandi, Kaisma, Tootsi, Urge, Surju i Häädemeeste. Oprócz przystanków lokalnych w mieście Pärnu planowany jest Międzynarodowy Terminal Pasażerski.

„Rail Baltica” to największy kolejowy projekt infrastrukturalny w historii krajów bałtyckich, w ramach którego powstanie zelektryfikowana dwutorowa kolej o europejskim rozstawie torów, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallin. Łączna długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

WYG

Źródła i fot: Rail Baltica; Litewskie Koleje; Ministerstwo Łączność Republiki Litewskiej; PLK

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
02.23.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
22.02.2024

Spawacz-Ślusarz

21.02.2024

Kierownik Budowy

Dodaj nowe ogoszenie