02.04.2023

Rośnie znaczenie Via i Rail Baltiki, Via Carpatii. Ministrowie 27 krajów o odbudowie Ukrainy

Na międzynarodowym spotkaniu zorganizowanym przez Międzynarodowe Forum Transportu i Ministerstwo Infrastruktury RP w Rzeszowie, ministrowie i przedstawiciele 27 państw przedstawili wspólne oświadczenie w sprawie odbudowy infrastruktury transportowej Ukrainy.

Wyrażono zdecydowane poparcie obu krajów dla Ukrainy, zapewnienie rozwoju europejskich korytarzy transportowych i funkcjonowania „korytarzy solidarności”. Strony postanawiają nadal koncentrować swoje wysiłki na wspieraniu rozwoju Ukrainy i odbudowie infrastruktury transportowej.

W Międzynarodowe spotkanie „Dialog Wysokiego Szczebla dla Ukrainy. Łącząc Ukrainę z Europą i światem – Odbudowa i rozwój zrównoważonej infrastruktury transportowej i wydajnych łańcuchów dostaw" w wojewodztwie pokarpackim uczestniczyli przedstawiciele państw członkowskich ITF, ministrowie ds. transportu z całego świata, przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz międzynarodowych instytucji finansowych.

Ukraina, a Rail Baltica, Via Baltica, Via Carpatia

- Przegląd i odnowa transeuropejskiej sieci transportowej daje szansę na rozwój dodatkowych połączeń transportowych na kierunku północ-południe od Bałtyku po Morze Czarne i Egejskie. Tylko dzięki ścisłej współpracy możemy pomóc Ukrainie i skutecznie rozwijać najważniejsze projekty infrastrukturalne. Rail Baltica, Via Baltica, Via Carpatia nie tylko będą miały ogromny wpływ na Litwę, ale zasadniczo zmienią komunikację w całym regionie, otworzą nowe możliwości dla przewozów towarowych z Ukrainą – podkreślił litewski minister M. Skuodis.

- Nasz Środkowo i Wschodnio-Europejski projekt, jakim jest drogowy szlak Via Carpatia, już ponad dekadę temu przewidywał, że połączenia z naszymi wschodnimi sąsiadami będą niezbędne do prawidłowego i dynamicznego rozwoju naszego regionu. Dlatego cieszy nas jednomyślna decyzja ministrów ds. transportu Unii Europejskiej z grudnia 2022 roku o utworzeniu nowego korytarza Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie, którego główną osią jest szlak Via Carpatia i jego przedłużenia na terytorium Ukrainy i Mołdawii - powiedział minister Andrzej Adamczyk.

 

 

Druga sesja ministerialna pt. „Kształtowanie nowej infrastruktury transportowej dla zrównoważonego rozwoju Ukrainy” dotyczyła roli infrastruktury transportowej w kształtowaniu przyszłości naszych wschodnich sąsiadów, zarówno w obszarze gospodarczym, jak i środowiskowym.

- W przypadku transportu drogowego należy przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo w transporcie osób i towarów. Jednocześnie, tworząc na nowo infrastrukturę drogową, warto wykorzystywać ekologiczne i energooszczędne rozwiązania, z korzyścią zarówno dla ludzi, jak i środowiska naturalnego - zaznaczył minister A. Adamczyk.

- Dla zrównoważonego rozwoju Ukrainy fundamentalny wydaje się transport kolejowy. Rozwój sieci kolejowej zapewnić może bowiem zarówno zwiększenie wolumenu przewozu osób i towarów, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska, jak i w końcu zwiększenie łączności transportowej między Ukrainą a państwami europejskimi - mówił wiceminister Andrzej Bittel.

Litwa, Polska, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone Ameryki i inne kraje również zaapelowały do ​​krajów ITF o promowanie rozwoju najważniejszej infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej, o wzmocnienie odporności ich systemów komunikacyjnych i łańcuchów dostaw.

Polska - Litwa

Według ministra transportu RL M. Skuodisa zarówno Litwa, jak i Polska aktywnie zabiegają o dalsze dodatkowe europejskie wsparcie dla projektów mobilności wojskowej oraz współpracują z Ukrainą w organizowaniu alternatywnych tras transportowych. Oba kraje zamierzają dalej rozwijać połączenie drogowe przez przejście graniczne Ogrodniki - Łoździeje, rozważana jest możliwość uzupełnienia korytarza Bałtyk-Czarno-Adriatycki o połączenie z Ukrainą przez Łuck-Dorohusk.

Ponadto koordynowana jest wspólna lista projektów rozbudowy korytarza transportowego na Ukrainę oraz planowane jest wspólne ubieganie się o wsparcie finansowe na realizację tych projektów z instrumentów finansowych Unii Europejskiej.

 

Litwa - Ukraina

W miniony czwartek, 30.03.br. Litwa i Ukraina podpisały także memorandum o współpracy, łączące Ukrainę z portami morskimi krajów bałtyckich drogą i koleją o standardzie europejskim.

W podpisanym memorandum o współpracy uzgodniono wystąpienie do instytucji Unii Europejskiej (UE) we wspólnym przedsięwzięciu dotyczącym rozbudowy korytarza transportowego północ-południe łączącego morza Bałtyckie, Czarne i Egejskie w kierunku granicy polsko-litewskiej. Celem jest włączenie tego korytarza przez przejścia graniczne UE-Ukraina w Jagodzinie i Dorohusku do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, a także zapewnienie niezbędnych środków finansowych na wspólną linię Kłajpeda - Kowno - Šeštokai - Mockava - Trakiszki - Suwałki - Ełk - Białystok -Lublin - Dorohusk - Luck - Kijów w celu zwiększenia przepustowości.

Mniej biurokracji

Oba kraje będą dążyć do dalszego zwiększenia wolumenu przewozów towarowych koleją między portem morskim w Kłajpedzie a Ukrainą, zmniejszając istniejącą infrastrukturę i przeszkody prawne. Wspólne działania stron zapewnią zwolnienie ukraińskich ładunków tranzytowych płynących do portu morskiego w Kłajpedzie z kontroli na przejściu granicznym UE Zachodnia-Ukraina.

Uzgodniono również, że Ukraina dołączy do inicjatywy „Koleje Litewskie” wraz z krajami bałtyckimi, wzmacniając niezależność regionu i odporność systemów kolejowych.

Już w 2022 roku rozbudowę europejskiego kolejowego toru do Kłajpedy i poprawę międzynarodowych połączeń logistycznych przez granicę polsko-ukraińską uwzględniono w memorandum ministrów transportu Litwy i Polski, podpisanym we wrześniu ub. roku w Wilnie. Z inicjatywy Litwy w styczniu br. do rozbudowy tego korytarza włączyły się inne kraje bałtyckie.

Duży ruch pociągów towarowych

Od początku wojny między Litwą a Ukrainą w obu kierunkach, w tym przez nasz region, przyjechało już około 282 pociągów, w ubiegłym roku koleją przewieziono ponad 500 000 ton ładunku.

Pod koniec 2022 roku LTG Cargo Ukraine, spółka zależna firmy transportowej LTG Cargo Grupy Lietuvos Geležinkėlių (LTG), została operatorem przewozów towarowych między Litwą a Ukrainą.

 

 

Przypomnijmy, że spółka transportowa Lietuvos Geležinkelių Group LTG Cargo rozpoczęła w lutym br. przewóz ładunków intermodalnych w kontenerach między terminalem intermodalnym w Kownie a miejscowością Sławkokowo w Polsce.

Długość nowej trasy Kowno-Sławkowa wynosi 740 km, a w jednym pociągu będzie można przewieźć do 93 TEU ładunków (TEU to odpowiednik jednostki dwudziestostopowej).

Planuje się, że przejazdy pociągami towarowymi będą organizowane 2 razy w tygodniu. Na życzenie klientów zostanie zorganizowany transport ładunków do portu morskiego w Kłajpedzie. Transporty na terenie Litwy będą obsługiwane przez firmę „LTG Cargo”, w Polsce - spółkę zależną grupy „LTG Cargo Polska”.

- Kontynuujemy dywersyfikację na Zachód i rozbudowę sieci szlaków transportu ładunków na Zachodzie. Ta nowa trasa umożliwi przeniesienie na koleje jeszcze większej ilości ładunków przewożonych obecnie ciężkim transportem drogowym między Litwą a Polską. Podczas transportu ładunków intermodalnych koleją, nawet indywidualne kontenery klienta mogą być sprawnie dystrybuowane i transportowane do innych dużych terminali w Polsce i Europie, dzięki czemu coraz więcej przewoźników będzie mogło wybierać bardziej zrównoważone rozwiązania logistyczne - mówi Eglė Šimė, szefowa LTG Cargo.

Transport kolejowy Ukrainy

Transport kolejowy Ukrainy to wiodąca branża w kompleksie drogowo-transportowym kraju, która zapewnia 82% przewozów towarowych i prawie 50% przewozów pasażerskich realizowanych wszystkimi rodzajami transportu. Sieć operacyjna kolei ukraińskich liczy prawie 22 tys. km, z czego 45% to koleje zelektryfikowane. Pod względem przewozów towarowych ukraińskie koleje zajmują czwarte miejsce na kontynencie euroazjatyckim, ustępując jedynie kolejom chińskim, rosyjskim i indyjskim.

Od drugiej połowy lutego 2023 roku został przywrócony ruch pociągów na dwóch stacjach na granicy z Polską. W tym celu strona ukraińska wyremontowała prawie 70 km torów i 10 mostów na odcinkach Derżkordon - Starżawa - Chirów - Nieżankowicze - Derżkordon (linia 102) i Chyrów - Sambor. Wyremontowano ponadto infrastrukturę stacji w Chyrowie, Nyżankowyczach i Starżawie.

- Dzięki realizacji tych projektów znacznie zwiększymy przepustowość naszej zachodniej granicy, w szczególności jej kluczowego kierunku – Polski. Są to dodatkowe możliwości dla eksporterów, dodatkowe szlaki logistyczne transportu pomocy międzynarodowej na Ukrainę oraz przyspieszenie praktycznej integracji Ukrainy z rynkiem europejskim. Odbudowa tych dwóch odcinków to nie jedyne projekty kolejowe, które zrealizowaliśmy w ostatnich miesiącach. W 2022 r. zakończono przebudowę i elektryfikację odcinka Kowel – Izów – Derżkordon - informował Ołeksandr Kubrakow, wicepremier ds. odbudowy Ukrainy – minister rozwoju społeczności, terytoriów i infrastruktury.

- Ponadto kontynuowany jest rozwój samochodowej infrastruktury granicznej w ramach projektu „Otwarta granica” zainicjowanego przez prezydentów Ukrainy i Polski. W szczególności otwarto punkt kontrolny „Nyzhankovychi – Malchowice” dla ruchu pustych samochodów ciężarowych, zmodernizowano i zwiększono przepustowość punktu kontrolnego „Krakowiec – Korczowa” oraz znaleziono rozwiązanie infrastrukturalne w celu zmniejszenia kolejek w punkcie kontrolnym „Jagodzin – Dorohusk- głosi komunika ukraińskiego ministerstwa.

 

WYG

Źródła: Ministerstwa Infrastruktury Polski, Litwy i Ukrainy

Fot. Marek Maśniak-Ministerstwo Infrastruktury, 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.18.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
18.05.2024

zgubiony pies

16.05.2024

Pomoc w nauce

16.05.2024

Szukam

16.05.2024

SZUKAM PRACY

Dodaj nowe ogoszenie