W Ministerstwie Transportu Republiki Litewskiej podpisano umowÄ™ na przebudowÄ™ kolejnego odcinka drogi Wilno-Utena, z MolÄ—tai do Uteny.
Remont prawie 30-kilometrowego odcinka planowany jest do końca tego roku.
To bardzo ważna arteria drogowa, z której czÄ™sto korzystajÄ… także miÄ™dzynarodowi przewoźnicy.
GÅ‚ówna droga Wilno-Utena jest jednÄ… z gÅ‚ównych arterii komunikacyjnych Litwy, prowadzÄ…cych ze stolicy kraju do okolicznych gmin. Droga ta jest również jednÄ… z najbardziej problematycznych na Litwie, jej wyjÄ…tkowoÅ›ciÄ… jest nawierzchnia z betonu cementowego, która od dÅ‚ugiego czasu ulegÅ‚a deformacji i zużyciu. Do modernizacji przymierano siÄ™ od bardzo dawna, stÄ…d nazwa „budowla stulecia”.
Wilno - Utena to jedyna droga na Litwie o nawierzchni betonowej, wybudowana w latach 1978-1985. Ostatnie prace kontraktowe na tej drodze miaÅ‚y miejsce w latach 2019-2021, podczas których przebudowano odcinek drogi z 16 do 21,5 km, poszerzono go z 2 do 4 pasów ruchu. Już wczeÅ›niej, w latach 2008-2009 przeprowadzono przebudowÄ™ odcinka drogi na granicy Wilna (z 10 do 16 km) oraz poszerzono część drogi do 4 pasów ruchu.
Najgorsza droga na Litwie
- Po dziesiÄ™cioleciach rozmów i wspólnych obietnic przechodzimy do prawdziwej pracy: rozpoczynajÄ… siÄ™ dÅ‚ugo oczekiwane prace rekonstrukcyjne na autostradzie Utena, która ma opiniÄ™ „najgorszej” drogi na Litwie. Zawsze podkreÅ›laÅ‚em, że przebudowa tej ważnej dla caÅ‚ego regionu Litwy PóÅ‚nocnej drogi jest jednym z naszych najważniejszych priorytetów, dlatego doÅ‚ożyliÅ›my wszelkich staraÅ„, aby prace – mimo wielu przeszkód – ostatecznie ruszyÅ‚y z punktu Å›mierć. BÄ™dziemy dążyć do tego, aby wszystkie prace na drodze Wilno-Utena zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ pod koniec 2025 roku - mówi minister komunikacji Litwy Marius Skuodis.

- Jeszcze w zeszÅ‚ym roku litewska Dyrekcja Dróg rozpoczęła wewnÄ™trznÄ… transformacjÄ™, której efekty, cieszÄ™ siÄ™, sÄ… już widoczne w naszej pracy. Nie skÅ‚adamy już obietnic, o których wiemy, że nie możemy dotrzymać. Planujemy odpowiedzialnie, przyspieszamy trwajÄ…ce procesy i nie odkÅ‚adamy rozwiÄ…zywania problemów na później. Bez hiperbolizacji powiem, że o „betonie” wie caÅ‚a Litwa i wszyscy czekajÄ… na prace remontowe tej drogi, zwÅ‚aszcza ci, którzy muszÄ… niÄ… jeździć. Droga ta stanowi ważne połączenie Wilna, Uteny i innych obszarów regionu póÅ‚nocno-wschodniego, dlatego trzeba wreszcie zrobić coÅ›, czego nie robiono od kilkudziesiÄ™ciu lat. ObiecaliÅ›my, że jeÅ›li uda siÄ™ pozyskać Å›rodki, naprawimy tÄ™ drogÄ™. Dofinansowanie przeznaczone jest – teraz nasza kolej na realizacjÄ™ obietnic – na remont tego odcinka drogi i zapewnienie bezpiecznego i wygodnego transportu osobom mieszkajÄ…cym w tej części Litwy lub podróżujÄ…cym po niej – zapewnia Marius Švaikauskas, dyrektor generalny dróg Dyrektoriat.
Dwa pasy ruchu, ścieżki rowerowe
Po remoncie drogi z Molėtai do Uteny wyremontowane zostaną dwa pasy ruchu, powstaną przystanki autobusowe z pawilonami, zapewnione zostaną ścieżki dla pieszych zapewniające bezpieczny dojazd do nich oraz zapewnione zostanie nowoczesne oświetlenie.
W celu ograniczenia liczby wypadków drogowych zwiÄ…zanych z migracjÄ… zwierzÄ…t planuje siÄ™ montaż ogrodzeÅ„ sieciowych i barier poziomych. UwzglÄ™dniajÄ…c zarejestrowane potoki pojazdów na drodze, po przeprowadzeniu symulacji potoku ruchu, na skrzyżowaniach na odcinku remontowanym planuje siÄ™ utworzenie dodatkowych pasów do skrÄ™tu w lewo.
Kolejne projekty
Obecnie przygotowywane sÄ… także projekty prac technicznych przebudowy pozostaÅ‚ego, prawie 43-kilometrowego odcinka drogi Wilno - Utena na odcinku RiešÄ— - MolÄ—tai. ZakoÅ„czenie opracowaÅ„ planowane jest na drugi kwartaÅ‚ tego roku. Po zakoÅ„czeniu projektowania zostanÄ… ogÅ‚oszone przetargi publiczne na prace przebudowy. Po pomyÅ›lnym zakoÅ„czeniu tych procedur prace na odcinku od Rieše do MolÄ—tai bÄ™dÄ… mogÅ‚y rozpocząć siÄ™ jeszcze w tym roku.

WYG
ŹródÅ‚a i fot: Ministerstwo Komunikacji RL; Litewska Dyrekcja Dróg Samochodowych Litwy








