Niedawno informowaliśmy o przebiegu prac przy budowie litewskiego odcinka do granicy z Polską. Ma zostać ukończony do końca 2025 roku. Nasi Czytelnicy byli ciekawi, co z odcinkiem od Kowna do granicy z Łotwą.
Jak poinformowała w tym tygodniu litewska państwowa spółka Via Lietuva ( odpowiednik polskiej GDDKiA), kontynuowane są strategiczne prace modernizacyjne międzynarodowej autostrady Via Baltica – rozpoczynają się przygotowania do przebudowy jeszcze nie remontowanych odcinków na drogę czteropasmową.
Podpisano umowy na przygotowanie specjalnych dokumentów planowania terytorialnego dla trzech odcinków:
- A8 Panevėžys–Aristava–Sitkūnai
- A10 Panevėžys-Pasvalys-Ryga
- Obwodnica A17 Paneveżys
- To pierwszy krok w przygotowaniach do przekształcenia tego odcinka Via Baltica w nowoczesną, czteropasmową drogę – informuje Via Lietuva.
Wykonawcą jest spółka projektowa Tyrens Lietuva, ktora łacznie będzie odpowiedzialna za przygotowanie planów zagospodarowania i rozwoju infrastruktury technicznej dla ok. 160 kilometrów odcinków trasy od Kowna do granicy z Łotwą, za łączną kwotę 5,8 mln euro.

- W ten sposób stawiamy pierwszy, ale bardzo istotny krok w stronę nowoczesnej, bezpiecznej i zgodnej ze standardami europejskimi czteropasmowej trasy - podkreślił w komunikacie tymczasowy dyrektor generalny Via Lietuva Martynas Gedaminskas.
Co zostanie wykonane?
Zgodnie z planem, w ciągu najbliższych dwóch lat zostaną opracowane specjalne plany zagospodarowania. Przewidują one:
- cztery pasy ruchu (po dwa w każdym kierunku),
- drogi dojazdowe i ronda,
- ogrodzenia chroniące przed wtargnięciem zwierząt,
- oświetlenie,
- oraz wyznaczenie i zabezpieczenie potrzebnych terenów inwestycyjnych, by trasa spełniała wymogi europejskiej sieci transportowej TEN-T.
W latach 2022-2024 Via Litetuva zakończyła przebudowę prawie 30 kilometrów drogi Via Baltica biegnącej od Mariampola w kierunku polskiej granicy. Droga została zmodernizowana do parametrów nowoczesnej autostrady czteropasmowej z imponującą infrastrukturą: 8 wiaduktów, 7 mostów,6 przejazdów tunelowych, 15 rond, pierwszy zielony most dla migracji zwierząt na Litwie, parking i strefa wypoczynkowa.
Ostatni odcinek o długości 12 km przy polskiej granicy planowany jest do oddania do użytku do końca tego roku.
Modernizacja całego litewskiego odcinka trasy Via Baltica ma zostać zakończona do 2030 roku.
Via Baltica to kluczowy szlak europejski biegnący od Warszawy do Tallina. Ma 970 kilometrów długości, z czego 269 km przebiega przez Litwę. Jest częścią unijnej sieci TEN-T, wspierającej zrównoważony rozwój transportu w Europie.
To bardzo ważna arteria transportowa kierunku północ-południe, łącząca region Bałtycki z Europą Zachodnią.
WYG
Źródło i fot: Via Lietuva i Via Baltica








