02.05.2023

Via Baltica. Na Litwie trwają prace przy budowie trasy w kierunku Budziska

Nabiera rozpędu rozpoczęta po koniec 2022 r. przebudowa odcinka autostrady krajowej A5 Kowno–Mariampol–Budzisko od km 72,50 do 79,00, w ramach której powstaje 4-pasmowa autostrada wraz z drogami łączącymi i inną infrastrukturą spełniającą międzynarodowe standardy.

Obecnie roboty koncentrują się na węźle Gulbiniškiai–Valavičiai. Dwupoziomowe skrzyżowanie pozwoli oddzielić ruch tranzytowy od ruchu lokalnego, który będzie prowadzony drogami łączącymi. W ten sposób zapewniona zostanie wygodna i co najważniejsze bezpieczna komunikacja dla wszystkich użytkowników dróg.

W ramach realizacji projektu na tym odcinku powstanie również pierwszy na Litwie „zielony most” do migracji zwierząt, przejście tunelowe, dwupoziomowe skrzyżowanie, drogi łączące i inne elementy drogowe. Zakończenie budowy II odcinka Via Baltiki planowane jest na jesień tego roku.

Od początku tego roku trwa też przebudowa III odcinka autostrady A5 Kowno–Mariampol–Budzisko od km 79,00 do 85,00. Jesienią tego roku planowane jest również zakończenie prac na tym 6-kilometrowym odcinku.

Dyrekcja Autostrad Litwy ogłosiła także przetarg na przebudowę odcinka A5 Kowno–Mariampol–Budzisko od km 56,83 do 72,50. Planuje się, że po pomyślnym zakończeniu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, prace będą mogły ruszyć w połowie 2023 roku.

Oferty na wykonanie prac objętych zamówieniem zostaną ocenione na podstawie opłacalności ekonomicznej, przy czym wybór najlepszej oferty będzie uwzględniał kryteria relacji jakości do ceny. Kryteriami jakościowymi w tym zakupie są termin zakończenia prac w miesiącach, dodatkowy okres gwarancji na konstrukcję w latach, fachowość i cena zaoferowana przez dostawcę.

 W tym roku planowane jest również rozpoczęcie w pierwszej połowie 2023 roku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na czwarty kontrakt na odcinek autostrady od km 85 do km 97,06.

 Zakończenie prac kontraktowych na całym ok. 40-kilometrowym odcinku Via Baltica (od 56,83 do 97,06 km) planowane jest na grudzień 2024 roku. To jeden z największych projektów litewskiej Dyrekcji Dróg realizowanych w ciągu ostatnich 30 lat.

Po przebudowie odcinka od Mariampola do polskiej granicy, będzie on spełniał międzynarodowe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i zarządzania ruchem. To jeden z najbardziej ruchliwych odcinków na Litwie. Średnioroczne dobowe natężenie ruchu na tym 40-kilometrowym odcinku sięga nawet 10 tys. samochodów dziennie, z czego około 50 proc składa się z transportu towarowego.

- Via Baltica to jedna z głównych arterii komunikacyjnych Litwy. Na tej drodze każdego dnia panuje ogromny ruch i przewozi się najwięcej ładunków. Ze strategicznego i ekonomicznego punktu widzenia jest to ważne połączenie dla komunikacji litewskiej i międzynarodowej, dlatego modernizacja tej drogi jest obecnie dla nas jednym z najważniejszych priorytetowych zadań, mającym na celu przekształcenie obecnej drogi w nowoczesną, bezpieczna, autostrada spełniająca nowoczesne kryteria - podkreśla Marius Švaikauskas, dyrektor generalny AB Litewskiej Dyrekcji Dróg Samochodowych.

 

WYG

Źródła i fot: Ministerstwo Łączności i Litewska Dyrekcja Dróg Samochodowych

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Ruch Wysokie Mazowieckie


Wigry Suwałki

18.05.2024
16:00

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.18.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
16.05.2024

Pomoc w nauce

16.05.2024

Szukam

16.05.2024

SZUKAM PRACY

Dodaj nowe ogoszenie