Co się dzieje, kiedy w spokojne, ustatkowane, wręcz nudnawe życie Oheyów wkracza nieprzewidywalne COŚ w postaci tygrysa ludojada w łazience. Jakie będą konsekwencje pojawienia się nieproszonego gościa? Jedno jest pewne, nie pozostanie to bez wpływu na ich losy. Teatr Hybrydowy zaprasza do scenicznego świata Sławomira Mrożka.
Sobota, 28.03.2020, godz. 19.00
Sala im. A. Wajdy, ul. Jana Pawła
Bilety: 10 zł KUP TERAZ >> lub w kasie SOK
z Suwalską Kartą Mieszkańca >> zniżki do 50%
Wraz z Teatrem Hybrydowym ponownie zapraszamy do scenicznego Å›wiata SÅ‚awomira Mrożka, jednego z najwybitniejszych pisarzy polskich, mistrza absurdu i groteski, bÅ‚yskotliwego dramaturga i przenikliwego obserwatora. Premiera spektaklu w reżyserii Tomasza Wyszkowskiego w kwietniu 2019 r. zgromadziÅ‚a w SOK licznÄ… publiczność, jednak nie wszyscy mieli możliwość zobaczyć wtedy ten znakomity obraz. MiÄ™dzynarodowy DzieÅ„ Teatru 2020 to Å›wietna okazja, żeby to nadrobić lub powtórzyć przyjemność zanurzenia siÄ™ w oparach absurdu à la Mro
Kiedy tygrys zjawa siÄ™ u Oheyów, przez mieszkanie przewija siÄ™ armia groteskowych postaci: UrzÄ™dniczka, która potwierdza obecność tygrysa w Å‚azience; Poborca, który przychodzi po odbiór podatku za tygrysa; Naukowiec, który ma prowadzić obserwacje i urzÄ…dza sobie kwaterÄ™ w pokoju córki Oheyów; Szefowa grupy cyrkowej, która planuje wystawienie u Oheyów przedstawienia; Nauczycielka oprowadzajÄ…ca po mieszkaniu wycieczkÄ™ szkolnÄ…; Sekretarz z MSZ, która w ich mieszkaniu chce zorganizować pewnemu Maharadży polowanie oraz zagadkowa postać – Stary MyÅ›liwy. GÅ‚ówny bohater i jego najbliżsi, bezsilni wobec nietypowej sytuacji, stajÄ… w obliczu niezrozumiaÅ‚ych, absurdalnych zdarzeÅ„, prowadzÄ…cych do zaskakujÄ…cego zakoÅ„czenia.
JednoaktówkÄ™ nagrodzonÄ… w konkursie teatru telewizji Mrożek napisaÅ‚ w 1959 roku. Atutem tekstu byÅ‚a nowatorska forma, nietuzinkowa pomysÅ‚owość twórcy i fabuÅ‚a dotykajÄ…ca ironicznej prawdy o rzeczywistoÅ›ci, celnie wpisujÄ…cej siÄ™ w życiorysy kolejnych pokoleÅ„.
Mrożek się broni
Mrożek. Trudno nie kojarzyć tego nazwiska z teatrem absurdu. Teatrem, w którym obyczajowość, relacja miÄ™dzy mężczyznÄ… a kobietÄ…, zderzona z nieprzezwyciężalnym porzÄ…dkiem spoÅ‚ecznym i przenikajÄ…cÄ… wszystko politykÄ… staje siÄ™ jedynie zewnÄ™trznym przejawem głębszych i nie dajÄ…cych siÄ™ okieÅ‚znać procesów. Ale czy w Mrożku z poÅ‚owy ubiegÅ‚ego wieku da siÄ™ wyczuć ten sam polityczno-spoÅ‚eczny duch dziejów i czy w dalszym ciÄ…gu obyczajowość bÄ™dzie graÅ‚a rolÄ™ rekwizytu i Å›rodka wyrazu?
Komunistyczny totalitaryzm szczęśliwie mamy za sobÄ… i prawie zupeÅ‚nie odzwyczailiÅ›my siÄ™ od jego wszechogarniajÄ…cej obecnoÅ›ci, ale czy to oznacza, że wczesny Mrożek siÄ™ zdezaktualizowaÅ‚ i wystawiany pod koniec drugiej dekady XXI wieku nie bÄ™dzie już rozumiany jak kiedyÅ›? Odpowiedź jest prosta: to zależy od tego, jak siÄ™ go odczyta i wystawi. Wielcy dramaturdzy nie sÄ… wielcy z powodu ich talentu reporterskiego, czyli trafnoÅ›ci ich spostrzeżeÅ„ dotyczÄ…cych spraw bieżących i dla nich wspóÅ‚czesnych. Ich wielkość mierzy siÄ™ ewentualnÄ… aktualnoÅ›ciÄ… ich niezmieniajÄ…cego siÄ™ przecież od momentu publikacji tekstu w innych, nowych czasach. I Mrożek wychodzi obronnÄ… rÄ™kÄ… z tego zmagania z bezlitosnym panta rhei. Tyle tylko że we wspóÅ‚czesnym teatrze absurdu niegdysiejsze Å›rodki wyrazu wyszÅ‚y na pierwszy plan i to polityka i sprawy spoÅ‚eczne grajÄ… teraz rolÄ™ ówczesnych rekwizytów.
Okazuje siÄ™, że gdyby nie Mrożkowski talent do trafnych obserwacji obyczajowych, jego zanurzone w absurdzie polityczno-spoÅ‚eczne obserwacje nie wyrastaÅ‚yby z autentycznie życiowych sytuacji i teatr absurdu byÅ‚by tylko absurdem teatralnym. Niemniej jednak czas zrobiÅ‚ swoje. Teraz mamy do czynienia z Mrożkiem, który – można rzec – swoje wnikliwe obserwacje obyczajowe rozpisuje na warunki spoÅ‚eczno-polityczne. Mrożek wydaje siÄ™ mrugać do nas sprzed 60 lat i dawać nam do zrozumienia, że niezależnie od tego, w jakich warunkach zewnÄ™trznych przyjdzie nam żyć, relacje miÄ™dzy kobietÄ… a mężczyznÄ… zawsze bÄ™dÄ… tak istotne, jak istotny jest sam sens życia, ludzkie dążenia, marzenia i postÄ™pki.
Lecz caÅ‚a sprawa nie jest tak prosta, jak by siÄ™ mogÅ‚o wydawać. Oto stoimy przed nierozstrzygniÄ™tÄ… – bojÄ™ siÄ™ powiedzieć nierozstrzygalnÄ… – kwestiÄ…, czy absurd Mrożkowskiego teatru wykoÅ›lawia relacje damsko-mÄ™skie i czyni je nieautentycznymi i groteskowymi, czy też relacjom damsko-mÄ™skim jednak zdarza siÄ™ czasem balansować na krawÄ™dzi absurdu i Mrożek po prostu nie baÅ‚ siÄ™ tego pokazać? Mam nadziejÄ™, że nasi widzowie po obejrzeniu spektaklu bÄ™dÄ… potrafili choć częściowo odpowiedzieć na to pytanie. Trzeba siÄ™ samodzielnie przekonać, ile Mrożek może nam jeszcze powiedzieć. Mrożek siÄ™ broni. Z Å‚atwoÅ›ciÄ….
Tomasz Wyszkowski, reżyser spektaklu
reżyseria i opracowanie muzyczne: Tomasz Wyszkowski
scenografia i kostiumy: Karina Sosnowska
opieka artystyczna: Mirosława Krymska
obsada: Konrad Bydelski (Piotr Ohey), Izabela Giczewska (Oheyowa), Kamil Zyskowski (JaÅ› Ohey), Filip Szczepkowski (syn starszy), Julia Pomichter (córka), Dorota SkÅ‚odowska (urzÄ™dniczka), Wojciech FaÅ‚tynowicz (poborca), Krzysztof Rudowicz (naukowiec), MaÅ‚gorzata Makowska (szefowa trupy), Agnieszka Winnik-Pomichter (sekretarz protokoÅ‚u), Krzysztof Dziemian (stary myÅ›liwy), Monika HoÅ‚ubowicz (nauczycielka)
zdjęcia: Bogusław Wasilewski
Premiera spektaklu: Sala im. A. Wajdy SOK, 28.04.2019 r.










