23.02.2025

Droga Suwałki – Białystok. Obwodnice Suchowoli i Sztabina zaprojektowane jako drogi ekspresowe

Jak informuje białostocki oddział GDDKiA, budowane obwodnice Suchowoli i Sztabina powstają jako drogi jednojezdniowe, co wprost wynika z uzyskanych decyzji - środowiskowej i o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

ZostaÅ‚y jednak zaprojektowane na parametrach drogi ekspresowej i w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie można je rozbudować o drugÄ… jezdniÄ™ przy ograniczeniu do minimum tzw. robót traconych.

Obie obwodnice zaprojektowano tak, aby speÅ‚niaÅ‚y wymagania dla geometrii dwujezdniowej drogi ekspresowej. Pod przyszłą rozbudowÄ™ przygotowane sÄ… również obiekty inżynierskie przechodzÄ…ce nad tymi obwodnicami.

Projekt – o krok do przodu

Decyzja Å›rodowiskowa na wykonanie drogi jednojezdniowej nie dawaÅ‚a formalnych możliwoÅ›ci zlecenia zaprojektowania i wykonania zarówno odcinków drogi dwujezdniowej, wÄ™zÅ‚ów, jak i docelowych obiektów inżynierskich poprzecznych. Nie obejmowaÅ‚a też terenu pod przyszłą rozbudowÄ™. Mimo to, podjÄ™liÅ›my dziaÅ‚ania zaradcze i minimalizujÄ…ce przyszÅ‚e koszty zwiÄ…zane z ewentualnÄ… budowÄ… drugiej jezdni.

 

 

Na etapie przetargu na wyÅ‚onienie wykonawcy w systemie Projektuj i buduj (2020 r.), GDDKiA wpisaÅ‚a konieczność przygotowania projektu w taki sposób, żeby zaproponowane przez wykonawcÄ™ rozwiÄ…zania minimalizowaÅ‚y konieczność rozbiórek (robót traconych) w przypadku wykonania drugiej jezdni. Dlatego też żaden z realizowanych obecnie obiektów w ciÄ…gu obwodnicy Suchowoli, Sztabina czy projektowanych na obwodnicy BiaÅ‚obrzegów nie bÄ™dzie wymagaÅ‚ rozbiórki podpór czy też pÅ‚yty noÅ›nej – wyjaÅ›niajÄ… drogowcy.

Przebudowa w niezbędnym zakresie

W ramach dobudowy drugiej jezdni, po uzyskaniu nowej decyzji Å›rodowiskowej i decyzji ZRID, zajdzie konieczność przebudowy dróg poprzecznych w niezbÄ™dnym zakresie. Przy czym ich przekrój podÅ‚użny uwzglÄ™dnia możliwość dobudowy drugiej jezdni, tym samym minimalizujÄ…c zakres tzw. robót traconych.

Każdy z siedmiu obiektów poprzecznych przechodzÄ…cych nad obwodnicami Suchowoli (trzy wiadukty i dwa przejÅ›cia górÄ… dla zwierzÄ…t) oraz Sztabina (wiadukt i przejÅ›cie górÄ… dla zwierzÄ…t) zostaÅ‚ dostosowany do ewentualnej, przyszÅ‚ej rozbudowy. Zaprojektowano je w taki sposób, aby podczas rozbudowy o dodatkowe przÄ™sÅ‚a nad drugÄ… nitkÄ… drogi, nie ulegÅ‚y uszkodzeniu żadne elementy konstrukcyjne, a jednoczeÅ›nie można byÅ‚o bezpiecznie użytkować istniejÄ…cÄ… jezdniÄ™ DK8 bez ograniczeÅ„ w ruchu.

Przy budowie drugiej jezdni konieczna bÄ™dzie rozbiórka części nasypu wraz z fragmentem nawierzchni drogi poprzecznej oraz konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego (Å›ciana czoÅ‚owa oraz skoÅ›nie usytuowane Å›ciany boczne), a także pÅ‚yty przejÅ›ciowej.

Dotychczasowy przyczóÅ‚ek po stronie poszerzanej stanie siÄ™ podporÄ… poÅ›redniÄ… (w pasie rozdziaÅ‚u miÄ™dzy jezdniami). Nie projektowano przyczóÅ‚ka klasycznego o konstrukcji masywnej, tylko w postaci sÅ‚upowej z oczepem podÅ‚ożyskowym, a funkcjÄ™ Å›ciany przyczóÅ‚ka, jakÄ… spotyka siÄ™ w rozwiÄ…zaniach tradycyjnych, peÅ‚ni lekka, rozbieralna Å›cianka z gruntu zbrojonego. Åšcianka jest wykonana z elementów prefabrykowanych i możliwe jest jej wykorzystanie w konstrukcji nowego przyczóÅ‚ka po rozbudowie. Fundament, oczep oraz sÅ‚upy podpory, która docelowo znajdzie siÄ™ pomiÄ™dzy jezdniami drogi, zostaÅ‚y przeliczone na obciążenie pochodzÄ…ce od dodatkowego przÄ™sÅ‚a o rozpiÄ™toÅ›ci podobnej i nie mniejszej, jak przÄ™sÅ‚o istniejÄ…ce.

Warto też dodać, że grunt z częściowo rozebranego nasypu bÄ™dzie niemal w 100 proc. nadawaÅ‚ siÄ™ do ponownego wykorzystania, a obudowa przyczóÅ‚ka w 80-90 proc. Z kolei fragment nawierzchni drogi poprzecznej przerobiony zostanie na granulat mineralno-asfaltowy do nowych mieszanek i wykorzystany przy budowie drugiej jezdni – informuje GDDKiA O/BiaÅ‚ystok.

Program budowy obwodnic

Przypomnijmy, że w 2020 r., gdy ogÅ‚aszano przetarg na realizacjÄ™ jednojezdniowych obwodnic Suchowoli i Sztabina klasy GP (droga gÅ‚ówna ruchu przyspieszonego), GDDKiA dziaÅ‚aÅ‚a zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cym Programem budowy 100 obwodnic i uzyskanÄ… decyzjÄ… Å›rodowiskowÄ…. Umowy na realizacjÄ™ podpisaliÅ›my w maju 2021 r. Wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacjÄ™ inwestycji drogowej (ZRID) zÅ‚ożono w sierpniu 2022 r., a Wojewoda Podlaski wydaÅ‚ je we wrzeÅ›niu 2023 r. Wtedy też ruszyÅ‚y roboty.

Białystok - Raczki

Natomiast budowa dwujezdniowej drogi Knyszyn – Raczki staÅ‚a siÄ™ realna, po wpisaniu jej - również we wrzeÅ›niu 2023 r. - do RzÄ…dowego Programu Budowy Dróg Krajowych. ZostaÅ‚o to potwierdzone w niedawnych deklaracjach Ministerstwa Infrastruktury, że na odcinku miÄ™dzy BiaÅ‚ymstokiem a Raczkami powstanie wÅ‚aÅ›nie dwujezdniowa droga o parametrach drogi ekspresowej – wyjaÅ›nia GDDKiA

ŹródÅ‚o i fot: GDDKiA O / BiaÅ‚ystok

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.06.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.2226 4.3080
USD 0.00% 3.6134 3.6864
GBP 0.00% 4.8314 4.9290
CHF 0.00% 4.5222 4.6136
Dodaj nowe og³oszenie