28.05.2025

Koleją szybciej i częściej do Wilna i Kowna [zdjęcia]

Szefowie PKP Intercity. Janusz Malinowski oraz LTG Link Kristina Meidé podpisali na dworcu w Kownie list intencyjny w sprawie rozwoju połączeń kolejowych Polska - Litwa.

Podpisanie listu odbylo się w obecności Ministra Infrastruktury RP Dariusza Klimczaka oraz Ministra Transportu i Komunikacji Litwy Eugenijusa Sabutisa.

 Pożądane cechy połączenia:

- Czas przejazdu Wilno - Warszawa poniżej 7 godzin;

- Co najmniej 2 pary połączeń dziennie od rozkładu 2025/2026;

- Docelowo 4 połączenia dziennie co 4 godziny;

- Przewoźnicy kolejowi z obu krajów przygotowują się ponadto do uruchomienia transportu pasażerskiego na powstającej  linii Rail Baltica

Już w grudniu przyśpieszą pociągi do Wilna

Czas podróży pociągiem z Warszawy do Wilna od grudnia  2025 roku skróci się o około 1 godziny. Pasażerowie pojadą do stolicy Litwy trzema połączeniami, które zapewnią PKP Intercity i litewskie koleje LTG Link. Podpisany właśnie list intencyjny umocni współpracę w celu poprawy połączeń między Polską a Litwą. Docelowo podróż z Warszawy do Wilna potrwa niespełna 7 godzin.

Obecnie do Wilna mamy jedno połączenie z Krakowa przez Warszawę ze stację przesiadkową Mockava i dalej do litewskiej stolicy. Trwają też prace nad dwoma nowymi połączeniami z Wilnem: od strony zachodniej granicy Polski przez Poznań i Warszawę oraz z Suwałk.

Docelowo podróż w równym takcie

W liście intencyjnym o współpracy LTG Link i PKP Intercity założono, że w rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2025/2026 będą co najmniej dwie pary połączeń, a docelowo cztery dziennie, kursujące co cztery godziny pomiędzy stolicami.

- Naszym celem jest nieustanne doskonalenie się i poprawa jakości podróży, aby coraz więcej Litwinów wybierało kolej jako środek transportu. Wierzę, że realizacja postanowień zawartych w liście intencyjnym pozwoli nam osiągnąć kolejny ważny cel – uczynienie podróży między Wilnem a Warszawą jeszcze bardziej atrakcyjną, co zachęci więcej osób do wyboru pociągu zamiast samochodu – mówi Kristina Meidė, Dyrektor Generalna LTG Link.

Pasażerowie podróżujący na trasie Warszawa – Wilno –  Warszawa pojadą z jedną przesiadką z pociągów normalnotorowych na szerokotorowe. Przy tym przesiadka, odbywająca się po stronie litewskiej na stacji Mockava zajmie nie więcej niż 20 minut.

- Jednym z naszych priorytetów jest rozszerzenie siatki połączeń międzynarodowych, a w tym szczególny nacisk chcemy położyć na rozwój połączeń z Litwą. Jest to istotne z punktu widzenia realizowanej inwestycji w Rail Baltica stanowiącej europejski projekt połączenia bałtyckich państw  – podkreśla Janusz Malinowski, prezes Zarządu PKP Intercity. – Docelowo chcemy zapewnić pasażerom szybką i wygodną podróż, w przewidywalnym czasowo takcie, o dogodnych godzinach wyjazdów dla każdego pasażera.

Partnerzy listu intencyjnego postanowili, że tworząc rozkłady jazdy uwzględnią możliwości przesiadek na stacjach w Warszawie, Kownie i Wilnie na pociągi międzynarodowe i krajowe obsługiwane przez LTG Link i PKP Intercity.

Jasne zasady i komfort podróży

LTG Link i PKP Intercity ustaliły również zasady podziału kosztów przewozów i kształtowania cen biletów. Docelowo pasażerowie powinni uzyskać możliwość zakupu biletów z rezerwacją dowolnego miejsca udostępnianą przez każdego z przewoźników w komunikacji międzynarodowej lub z przesiadką do innych pociągów krajowych lub międzynarodowych. Ponadto realizacja takiego zakupu ma nastąpić w jednej transakcji za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji mobilnych przewoźników.

Partnerzy wyznaczyli też poziom jakości usługi, w tym dostępne udogodnienia dla podróżnych. Na trasie podróżni będą mieli zapewniony dostęp do bezprzewodowego Internetu, gniazdek elektrycznych oraz klimatyzacji, a także otrzymają możliwość skorzystania z posiłków.

Z myślą o podróżach Rail Baltica

Poprawa połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Litwą dotyczy nie tylko stolic państw, ale także innych dużych miast w obu krajach. List intencyjny dotyczy również przyszłej współpracy w uruchomieniu przewozów pasażerskich na powstającej linii kolejowej Rail Baltica, która połączy Polskę z Litwą, Łotwą i Estonią.

LTG Link i PKP Intercity postanowiły, że do końca 2025 roku przygotują wspólny model przewozów pasażerskich, uwzgledniający pozyskanie taboru dla tych połączeń.

WYG

Źródła i fot: Ministerstwo Infrastruktury; PKP Intercity

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.06.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.2226 4.3080
USD 0.00% 3.6134 3.6864
GBP 0.00% 4.8314 4.9290
CHF 0.00% 4.5222 4.6136
Dodaj nowe ogoszenie