Litwa realizuje projekty infrastrukturalne, które pomogą zapewnić szybki i sprawny przerzut wojsk sojuszniczych.
P.o. ministra transportu Eugenijus Sabutis spotkał się w poniedziałek, 18 sierpnia z generałem brygady Christophem Huberem, dowódcą niemieckiej brygady na Litwie, i omówił projekty o strategicznym znaczeniu, bezpośrednio związane z rozmieszczeniem niemieckiej brygady na Litwie. Ważną rolę ma tu odegrać trasa kolejowa Rail Baltica.
- Mobilność wojskowa to nie tylko kwestia militarna – to także wyzwanie logistyczne i infrastrukturalne. Litwa, wspólnie z sojusznikami, sprawnie przygotowuje się do przyjęcia brygady – wzmacniamy sieć kolejową, drogową i terminale. Najważniejsze jest to, aby zarówno wojsko, jak i ludność mogły korzystać z infrastruktury - podkreślił E. Sabutis.
Szacuje się, że po wybudowaniu Rail Baltiki na Litwie, w razie potrzeby, można będzie ewakuować nawet 143 tysiące osób dziennie lub transportować do 80 tys. ton ciężkich ładunków.
Na projekty infrastrukturalne, zaspokajające potrzeby w zakresie transportu o podwójnym przeznaczeniu potrzeba jednak około 3,5 miliarda euro.
Rail Baltica i plac przeładunkowy Palemonas – kręgosłup obronności
Jednym z głównych punktów programu inwestycyjnego jest projekt kolei Rail Baltica o europejskim rozstawie szyn. To nie tylko największa inwestycja kolejowa w krajach bałtyckich, ale także kluczowe połączenie, które umożliwi sojusznikom NATO szybsze przemieszczanie się w regionie.
Nie mniej ważny jest rozwój terminala przeładunkowego Palemonas w Kownie.

Planuje się budowę placu o powierzchni 300 miejsc dla ciężkiego sprzętu oraz 3 dodatkowych torów kolejowych do 2028 roku, co umożliwi jednoczesną obsługę trzech pociągów ze sprzętem wojskowym.
Terminal intermodalny w Kownie
Duży terminal intermodalny w Kownie, działający w Palemonas, jest już połączony z europejską siecią kolejową Rail Baltica - daje to Litwie dodatkową przewagę strategiczną. Przepustowość terminalu obliczono na 55 tysięcy kontenerów rocznie.
W ramach projektu modernizacyjnego wybudowano linię kolejową o standardzie europejskim przez Kowno do Palemonas, zmodernizowano zabytkowy tunel kolejowy w Kownie, wybudowano cztery tunele, zapewniające bezpieczny ruch samochodowy i pieszy, zorganizowano infrastrukturę miejską przy linii kolejowej oraz zainstalowano dodatkowe środki ochrony przed hałasem.
Rekonstrukcja węzła kolejowego w Kownie i jego dostosowanie do potrzeb Rail Baltica była jednym z najbardziej złożonych projektów infrastruktury kolejowej w historii Niepodległej Litwy od 1918 roku - powiedział wówczas Karolis Sankovski, dyrektor generalny LTG Inra.
Terminal intermodalny kolejowy w Kownie to ważny punkt przeładunkowy, który umożliwia sprawną wymianę ładunków między transportem kolejowym a innymi rodzajami transportu, takimi jak drogowy czy morski. Kowno, jako drugie co do wielkości miasto na Litwie, posiada strategiczne znaczenie dla logistyki i transportu w regionie.
Terminal w Kownie odgrywa kluczową rolę w transporcie towarów do i z krajów bałtyckich oraz Skandynawii, stanowiąc ważny punkt na mapie. Teraz ma odgrywać także rolę w zakresie mobilności wojskowej.
Poligon Rudniki – „dom” przyszłej brygady
W ramach przygotowań do rozmieszczenia niemieckiej brygady do końca 2027 roku, wiele uwagi poświęca się infrastrukturze poligonu wojskowego w Rudnikach. Sześć nowych dróg dojazdowych do poligonu zostało już zbudowanych, a cztery kolejne mają zostać ukończone do końca roku.

Ponadto planowana jest budowa nowej, około 9-kilometrowej odnogi kolejowej z Jaszun do Stasylai. Odcinek ten umożliwi szybki i bezpieczny transport sprzętu wojskowego i personelu bezpośrednio na poligon – jedno z najważniejszych ogniw w wojskowym łańcuchu logistycznym.
- Koleje są integralną częścią mobilności wojskowej – umożliwiają szybkie i bezpieczne przegrupowanie sił i sprzętu sojuszniczego. Rozwijając Rail Baltica, inwestując w instalację podwójnej infrastruktury – wojskowej i cywilnej – w Palemonas oraz odgałęzienie do poligonu w Rudnikach, wzmacniamy bezpieczeństwo nie tylko Litwy, ale całego regionu. Grupa LTG jest gotowa zapewnić, że nasza sieć kolejowa spełnia najwyższe wymagania NATO i przyczynia się do efektywności wspólnego systemu obronnego - mówi dyrektor generalny LTG Egidijus Lazauskas.
Na nowym poligonie w Rudnikach, o powierzchni 17 000 hektarów. zaplanowano infrastrukturę dla żołnierzy, lądowiska dla helikopterów, kompleks „miasteczka bojowego”, poligon artyleryjski, stanowiska ogniowe dla artylerii, strzelnice (niektóre z nich są już certyfikowane zgodnie ze standardami NATO), warsztaty naprawcze i garaże.
Szczególnie ważne bieżące zadania w zakresie rozwoju infrastruktury wojskowej obejmują rozbudowę infrastruktury szkoleniowej i zakwaterowania żołnierzy, kontynuację rozbudowy głównych poligonów Litewskich Sił Zbrojnych i nowego poligonu w Rudnikach, a także budowę trzech nowych miasteczek wojskowych w rejonach szawelskim, Šilalės i wileńskim.
Prace nad infrastrukturą mobilizacyjną i umożliwiającą dalsze przemieszczanie się wojsk na potrzeby przybycia Sił Szybkiego Reagowania NATO do Podbradė ( Podgrodzie) postępują w szybkim tempie – umowę na prace podpisano w lutym 2023 r., a prace budowlane rozpoczną się w kwietniu, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2025 r.
Inwestowanie w bezpieczeństwo jest wspólnym priorytetem
Podczas spotkania minister E. Sabutis podkreślił, że celem Litwy jest zapewnienie terminowej i jakościowej realizacji tych projektów, a także zabezpieczenie odpowiedniego finansowania ze strony Unii Europejskiej w kolejnej wieloletniej perspektywie finansowej.
- Musimy działać szybko i strategicznie. Niemiecka brygada na Litwie to nie tylko gwarancja obrony, ale także znak zaufania. A naszym obowiązkiem jest być przygotowanym - mówi minister.
Niemcy zobowiązały się do wysłania brygady żołnierzy na Litwę do końca 2027 roku.
WYG
Źródła: Ministerstwa Transportu i Łączności oraz Obrony Republiki Litewskiej; LTG Cargo
Zdjęcia niemieckiej brygady na Litwie; Ministerstwa Transportu i Łączności oraz Obrony RL










