Podlaski Zespół Parlamentarny jednogłośnie przyjął stanowisko, w którym wnioskuje do rządu o budowę drogi Białystok-Augustów w standardzie drogi ekspresowej. Dzięki temu stolica regionu zostałaby połączona trasą szybkiego ruchu z Suwałkami.
W skład Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego wchodzą wszyscy posłowie i senatorowie wybrani w woj. podlaskim. Autorem stanowiska o konieczności budowy drogi ekspresowej S8 Białystok - Augustów, jest suwalski poseł PiS Jarosław Zieliński, przewodniczący Zespołu.
Od lat trwa batalia o tę drogę. Było już wiele apeli, stanowiska różnych władz regionalnych, organizacji pozarządowych.
Na początku lutego br. samorządowcy z północno - wschodniej części województwa oraz przedsiębiorcy reprezentujący organizacje gospodarcze podpisali w Augustowie wspólne stanowisko w sprawie przebiegu łącznika tras Via Carpatia i Via Baltica poprzez rozbudowę do standardów drogi ekspresowej obecnej drogi krajowej nr 8: Raczki – Augustów – Białystok.
- Dziś mówimy jednym głosem. Połączenie dróg Via Baltica i Via Carpatia powinno odbyć się poprzez modernizację drogi krajowej nr 8. Zapewni to dobre skomunikowanie północnej części województwa ze stolicą regionu, ale też i resztą kraju. Ta droga jest ok. 30 km krótsza niż forsowane połączenie na linii Ełk – Knyszyn. To oznacza tańszą budowę i szybszy przejazd oraz mniejszą emisję dwutlenku węgla –mówił wówczas Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. – Wszystkie te miejscowości jak Augustów, Sejny, Suwałki, Sztabin, Suchowola powinny mieć dobre połączenie ze stolicą województwa. Już nawet sami drogowcy wskazują, że takie rozwiązanie jest najbardziej korzystne – wskazywał prezydent Suwałk.
W połowie lutego do premiera Mateusza Morawieckiego zostało skierowane stanowisko zarządu powiatu suwalskiego i wójtów suwalskich gmin za przebudową Ósemki w drogę ekspresową po trasie przebiegu DK Nr 8.
Pod koniec lutego br. podczas sesji Rady Powiatu Sejneńskiego radni jednogłośnie przyjęli stanowisko o potrzebie budowy drogi ekspresowej Białystok- Augustów - Raczki.
Uchwała w tej sprawie została przekazana m.in. premierowi, ministrowi infrastruktury, marszałkowi województwa podlaskiego, wojewodzie podlaskiemu, posłom i senatorom z województwa podlaskiego.
Przebudowa drogi krajowej nr 8 do standardów dwupasmowej ekspresówki i połączenie Via Carpatii i Via Baltiki właśnie DK nr 8 na odcinku Knyszyn - Korycin - Suchowola - Sztabin - Augustów - Raczki to, zdaniem Klubu Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego w Sejmiku Województwa Podlaskiego, najlepsze rozwiązanie zapewniające spójność komunikacyjną, społeczną i gospodarczą województwa podlaskiego. Takie stanowisko przyjął 01 lutego Klub PSL i skierował je do Ministra Infrastruktury, Dyrektora GDDKiA, parlamentarzystów i samorządowców.
- Zdecydowanie największe natężenie ruchu, ochrona najcenniejszych przyrodniczo obszarów Biebrzańskiego Parku Narodowego, gotowe decyzje środowiskowe, ogłoszone przetargi na obwodnice, wreszcie pilna potrzeba połączenia dwóch największych ośrodków miejskich i gospodarczych w województwie Podlaskim: Białegostoku i Suwałk to argumenty, które powinny być brane pod uwagę przy wyborze koncepcji przebiegu łącznika pomiędzy Via Baltiką i Via Carpatią – czytamy w stanowisku.
W grudniu 2020r. na wniosek przewodniczących klubów Rady Miejskiej i Czesława Renkiewicza, Prezydenta Suwałk Radni Rady Miejskiej jednogłośnie przyjęli stanowisko w sprawie poparcia budowy drogi Via Carpatia (S-19) po trasie przebiegu DK Nr 8 i połączenia jej z Via Baltica (S-61) w miejscowości Raczki.
W odpowiedzi Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w swoim piśmie poinformował, że „w chwili obecnej trwają prace projektowe mające na celu opracowanie dokumentacji w zakresie Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego (etap I) dla inwestycji polegającej na budowie drogi ekspresowej S16”.
W piśmie czytamy również, że „początkowo analizowano trzy warianty przebiegu drogi ekspresowej S16. Jednakże biorąc pod uwagę problemy napotkane w takcie prac projektowych, związane m.in. z przejściem przez Biebrzański Parki Narodowy, kolizję z zabytkiem architektury militarnej – Twierdzą Osowiec, a także bliskość linii kolejowej, włączono do dalszych analiz również wariant 4 przebiegający częściowo po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 Raczki – Augustów – Korycin”.
W bieżącym roku prawie 5 tysięcy osób z calego regionu podpisało się pod petycją w sprawie budowy drogi ekspresowej z Białegostoku do Suwałk przez Augustów. Zbiórkę podpisów prowadzili młodzi suwalscy społecznicy.
WYG
Fot: GDDKiA
Stanowisko Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego w sprawie uzupełnienia sieci dróg ekspresowych na terenie województwa podlaskiego o drogę szybkiego ruchu na odcinku Białystok – Augustów
Podlaski Zespół Parlamentarny z satysfakcją stwierdza fakt przyśpieszenia w ciągu ostatnich lat budowy dróg szybkiego ruchu na terenie województwa podlaskiego, które mają szczególne znaczenie dla rozwoju cywilizacyjnego tej części Polski. Inwestycje drogowe
w ciągach komunikacyjnych S8, S61 Via Baltica, S19 Via Carpatia, S16, którym towarzyszy modernizacja dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, przy wsparciu rządowego programu Fundusz Dróg Samorządowych stwarzają szanse na wyrównanie wieloletnich zaniedbań w tej dziedzinie w stosunku do innych obszarów Polski i Europy.
Podlaski Zespół Parlamentarny akceptuje i popiera realizowane i planowane rozwiązania związane z budową wyżej wymienionych dróg ekspresowych.
Jednocześnie Podlaski Zespół Parlamentarny wnosi o uzupełnienie sieci dróg szybkiego ruchu w województwie podlaskim o budowę odcinka Białystok – Augustów według parametrów drogi ekspresowej i podjęcie przez Radę Ministrów stosownej korekty rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg krajowych.
We wcześniejszych planach odcinek ten przewidziany był jako droga ekspresowa, lecz zostało to zmienione rozporządzeniem Rady Ministrów z 20 października 2009 roku (Dz. U. Nr 187, poz. 1446) w związku ze zmianą przebiegu dróg ekspresowych, w tym trasy Via Baltica. Grozi to w przyszłości wykluczeniem komunikacyjnym znacznej części obszaru województwa podlaskiego. Droga krajowa nr 8 w ramach budowy dróg ekspresowych w Polsce powinna zostać przebudowana do parametrów drogi szybkiego ruchu wzdłuż całego jej przebiegu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Odcinek drogi Białystok – Augustów stanowi najkrótsze połączenie budowanej drogi ekspresowej S19 Via Carpatia, drogi ekspresowej S8 z Warszawy do Białegostoku oraz miasta Białystok i aglomeracji białostockiej w ruchu międzynarodowym z krajami bałtyckimi, a także stolicy regionu z Augustowem jako ważnym w tej części kraju ośrodkiem turystyczno-uzdrowiskowym oraz Suwałkami jako drugim co do wielkości miastem w województwie podlaskim.
Istotnym argumentem przemawiającym za powyższym rozwiązaniem jest duże natężenie ruchu pojazdów na tym odcinku DK nr 8., które według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w lipcu 2020 roku wyniosło średnio 14 644 pojazdy na dobę,
z czego znaczną część stanowił ruch samochodów ciężarowych.
Podlaski Zespół Parlamentarny stoi na stanowisku, że powinny zostać uwzględnione liczne wystąpienia samorządowców, organizacji gospodarczych i obywateli w sprawie konieczności uzupełnienia sieci dróg ekspresowych o odcinek Białystok – Augustów,
przy zachowaniu w jej ramach drogi ekspresowej S16 na odcinku Knyszyn – Ełk.
Podlaski Zespół Parlamentarny zwraca się do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Infrastruktury o uwzględnienie niniejszego stanowiska w działaniach Rządu w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności i spójności sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce, w tym
w województwie podlaskim.
(‑) pos. Mieczysław Baszko, (‑) sen. Jacek Bogucki, (‑) pos. Eugeniusz Czykwin, (‑) sen. Mariusz Gromko, (-) pos. Lech Kołakowski, (‑) sen. Marek Komorowski (‑) pos. Stefan Krajewski, (‑) pos. Paweł Krutul, (‑) pos. Dariusz Piontkowski, (‑) pos. Krzysztof Truskolaski, (‑) pos. Robert Tyszkiewicz, (‑) pos. Jarosław Zieliński