14.12.2019

Pociągi wracają na trasę Ełk - Olsztyn. Jest szansa, że wrócą na linię Ełk - Olecko - Gołdap

Od niedzieli, 15 grudnia pociągi wrócą na całą trasę Ełk - Ruciane Nida - Pisz Olsztyn. Pasażerowie skorzystają z kolejnych przebudowanych i komfortowych peronów na odcinku Pisz - Ełk.

Dzięki realizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, podróż m.in. ze stolicy województwa warmińsko-mazurskiego do Ełku będzie krótsza i wygodniejsza.

Już pod koniec października 2019 roku wróciły pociągi na trasę Szczytno - Pisz. Zakończono tam wówczas zastępczą komunikację autobusową na pierwszym odcinku linii. Obecnie kończą się zasadnicze prace na trasie Pisz - Ełk. Zmodernizowane zostały perony i wymienione tory. Postęp prac pozwala na powrót od 15 grudnia pociągów i zakończenie zastępczej komunikacji autobusowej na ostatnim odcinku prac: Pisz - Ełk realizowanego w ramach inwestycji obejmującej odcinek Szczytno - Ełk.

Pociągi pasażerskie pojadą w niedalekiej przyszłości z prędkością do 120 km/h. Przez kilka najbliższych miesięcy pociągi będą tam jeździły wolniej niż pozwalają na to parametry techniczne linii.

- Trzeba przyzwyczaić kierowców samochodów do tego, że pociągi wróciły na tory. Co miesiąc będziemy podwyższać prędkość, aż w marcu lub kwietniu 2020 roku dojdziemy do tej właściwej - mówił w Radiu Olsztyn Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Docelowo czas przejazdu między Olsztynem a Działdowem skróci się z 67 do 59 minut. Natomiast z Olsztyna do Ełku przez Szczytno dojedziemy nie w 3 godziny i 36 minut, a w 2 godziny i 25 minut.

Nowe przystanki w regionie

Na stacjach i przystankach m.in. Stare Guty, Kaliszki, Biała Piska, Drygały, Bajtkowo, Pogorzel Wielka, Nowa Wieś Ełcka, Ełk Szyba Zachód mieszkańcy skorzystają z wygodnych, wyższych peronów, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Obiekty zaoferują oczekiwany standard, znany z odcinka Szczytno – Pisz. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie umożliwią bezpieczne poruszanie się także po zmroku. Wygodę umożliwią nowe ławki, wiaty i czytelna informacja pasażerska. Zamontowane zostaną także udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się: pochylnie, prowadnice i ścieżki dotykowe.

Nowy przystanek Pisz Wschód zapewni mieszkańcom lepszy dostęp do kolei. Łatwiejsza będzie podróż w codziennych dojazdach do pracy, szkoły czy domu. Jednokrawędziowy peron ma 120 metrów długości i jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Wykonawca wyremontował mosty kolejowe nad rzekami Pisą i Ełkiem. Jest także nowy tor na całej długości i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, dzięki którym pociągi sprawniej pojadą po mazurskiej linii. W kolejnych miesiącach realizowane będą prace na przejazdach kolejowo-drogowych.

Wygodniej do mazurskich miejscowości

Modernizacja linii kolejowej Olsztyn - Ełk na odcinku Szczytno - Pisz - Ełk realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Efektem prac będą szybsze i wygodniejsze podróże ze Szczytna do Ełku. Skorzystają mieszkańcy regionu warmińsko-mazurskiego, którzy szybciej dojadą do pracy i szkoły. Będzie dobra oferta dla turystów. Inwestycja zapewni łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych miejscowości wypoczynkowych: Ruciane-Nida oraz Pisz.

Inwestycja w liczbach:

1 nowy przystanek: Pisz Wschód;

4 przebudowane stacje: Szczytno, Pisz, Spychowo, Drygały;

14 przebudowanych przystanków, m.in. Nowa Wieś Ełcka, Ruciane-Nida;

99 przebudowanych przejazdów kolejowo-drogowych;

9 przebudowanych mostów;

21 nowych rozjazdów;

ok. 113 km torów.

Szansa na uruchomienie linii Ełk - Olecko - Gołdap

O przyszłości kolei na Warmii i Mazurach rozmawiali w miniony czwartek uczestnicy konferencji, która odbyła się w Olsztynie. Marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin gościł na niej szefów spółek kolejowych oraz przedstawicieli samorządów lokalnych, zainteresowanych otwieraniem nowych kierunków podróży ze stacji PKP w swoich miejscowościach.

- Nasze województwo to specyficzny region, bardzo duży, choć słabo zaludniony, stąd sprawna organizacja transportu publicznego to dla nas wszystkich duże wyzwanie – mówił marszałek Gustaw Marek Brzezin. - Na realizację tej misji samorząd województwa przeznacza co roku 56 mln zł, co oznacza, że to jeden z kluczowych składników całego budżetu województwa.

Wicemarszałek Marcin Kuchciński podkreślał, że w regionie ponad 45 proc. podróżnych to uczniowie i studenci, kolejnych blisko 40 proc. to pasażerowie, którym przysługują ulgi, zatem odbiorcy usług kolejowych to jeżdżący do szkoły, na uczelnie, do pracy i do domu. To dla nich na trasy wyjeżdża codziennie 114 pociągów w różnych kierunkach.

O inwestycjach w kolejnictwo mówił Ireneusz Merchel – prezes Zarządu Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe: - Polska jest obecnie liderem w pozyskiwaniu środków Unii Europejskich na kolej. Warmia i Mazury także skutecznie wykorzystują wszelkie programy wsparcia i co roku zwiększają przewozy.

Lokalni samorządowcy zgłaszali podczas konferencji zapotrzebowanie na otwieranie kolejnych połączeń, jednak mocno podkreślano, że bez ich finansowego zaangażowania nie da rady ich uruchomić.

Aktywność lokalnych samorządów jest o tyle istotna, że województwo warmińsko p mazurskie zgłosiło do Ministra Infrastruktury następujące propozycje modernizacji linii:

- nr 41 na odcinku Olecko - Gołdap,

- nr 223 na odcinku Czerwonka - Orzysz,

- nr 35 odcinek od granicy województwa do Szyman,

- nieistniejąca linia na odcinku Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto,

- nr 254 na odcinku Elbląg - Frombork - Braniewo.

Przypomnijmy, ze Rada Ministrów na początku grudnia przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku. Program „Kolej+” przyczyni się do eliminowania wykluczeń komunikacyjnych dzięki możliwości uzupełniania sieci kolejowej o nowe połączenia, które przede wszystkim zapewnią pasażerom dostęp do komunikacji międzywojewódzkiej.

Program umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej. Zadania inwestycyjne będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków programu rządowego, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów.

Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Spółka we współpracy z samorządami będzie realizować przedsięwzięcia służące rozwojowi sieci połączeń kolejowych w mniejszych miejscowościach.
Uchwała weszła w życie z dniem podjęcia.

Aktywna Gołdap

Samo zgłoszenie to za mało, trzeba jeszcze przekonać decydentów o potrzebie takich inwestycji. Bardo aktywne w tej sprawie są władze Gołdapi. Nie ustają w staraniach reaktywowania połączenia kolejowego z Oleckiem i Ełkiem, co by dało możliwość przemieszczania ludzi i towarów dalej, w głąb Polski i odwrotnie.

Władze miasta od lat czynią intensywne starania, by przywrócić ruch kolejowy na odcinku Ełk - Olecko - Gołdap skutecznie angażując samorządowców z obszaru EGO, a także władze wojewódzkie i parlamentarzystów z regionu.

Już w grudniu 2018 roku rozmawiano w Gołdapi na ten temat z senator Małgorzatą Kopiczko, która przebywała w mieście spotkała się z gołdapskimi przedsiębiorcami oraz władzami miasta. Uczestnicy spotkania zgodnie stwierdzili, że przywrócenie połączenia kolejowego do Gołdapi byłoby kamieniem milowym w rozwiązaniu problemów związanych między innymi z transportem towarów, produkowanych przez gołdapskich przedsiębiorców.

Małgorzata Kopiczko poinformowała zebranych, że, niestety, do 2020 roku nie uda się wprowadzić tej inwestycji do budżetu, jednak starania o to z jej strony, a także ze strony gołdapskiego samorządu, nie ustaną.

- Nie poddajemy się – stwierdziła wówczas senator Kopiczko ( w 2019 roku została wybrana senatorem na kolejną kadencję – przyp. red). - Będziemy próbować wpisać odcinek Gołdap-Olecko do planów rozwoju linii kolejowej na następne lata.

Teraz pojawia się nowa możliwość skorzystania z programu Kolej Plus. Zorganizowana więc kolejne spotkanie z ważnymi politykami. Odbyło się ono w poniedziałek, 09.12 br. Burmistrz Gołdapi Tomasz Rafał Luto spotkał się wówczas z panią Senator Małgorzatą Kopiczko oraz panem Andrzejem Derą Sekretarzem Stanu w Kancelarii Prezydenta RP. Omawiano możliwości reaktywowania połączenia kolejowego z naszym miastem. W spotkaniu zorganizowanym w Gołdapi uczestniczyli lokalni przedsiębiorcy, którzy są bardzo zainteresowani ewentualną możliwością transportu towarów koleją.

Najbardziej zniszczone są tory na odcinku Olecko - Gołdap. Odcinek kolejowy Olecko (bez stacji Olecko) - Gołdap ma długość około 37 km. Jest to odcinek linii nieczynny i nieeksploatowany. Ruch pociągów pasażerskich został zawieszony od kwietnia 1993 roku, natomiast pociągów towarowych od czerwca 2002 r. Obecnie stan techniczny infrastruktury na tej linii jest niedostateczny i nie ma możliwości wznowienia ruchu pociągów z jakakolwiek prędkością.

Konieczne jest zatem wykonanie kompleksowych robót modernizacyjnych wszystkich elementów infrastruktury kolejowej (tory, urządzenia sterowane ruchem kolejowym, urządzenia elektryczne i elektroenergetyczne, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowo-drogowe, perony z wyposażeniem i oświetleniem).

WYG 

Źródła i fot: PKP PLK; Wrota Warmii i Mazur; UM Gołdap

Od 15 grudnia wygodniejsze podróże w regionach i między regionami

Pociągiem z Lublina przez Dęblin do Warszawy bez komunikacji zastępczej. Pociągi regionalne będą kursowały z Lublina przez Puławy do Dęblina. W Lublinie będzie również nowy przystanek Lublin Zachodni. Pasażerowie skorzystają z nowych peronów na stacjach i przystankach: Pożóg, Klementowice, Łopatki, Czesławice, Sadurki, Miłocin Lubelski, Motycz Leśny, Motycz, Stasin Polny.

Mieszkańcy Dolnego Śląska skorzystają z nowych połączeń z Wrocławia i Legnicy przez Lubin do Rudnej Gwizdanowa i dalej do Głogowa. Będą atrakcyjne czasy przejazdu Legnica – Rudna Gwizdanów (od 35 min) i Wrocław – Głogów (od 1 h 20 min). Przez Lubin pojadą pociągi dalekobieżne m.in. do Wiednia, Budapesztu, Berlina, Krakowa i Przemyśla.

Będą krótsze podróże z Wrocławia do Zgorzelca, dzięki elektryfikacji trasy Węgliniec – Zgorzelec.

Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki: Mokronos Górny na trasie z Wrocławia do Wałbrzycha, a w aglomeracji jeleniogórskiej Jelenia Góra Zabobrze i Jelenia Góra Przemysłowa.

Na Opolszczyźnie krócej z Opola do Nysy pojadą pociągi. Podróż zajmie ok. 1 h, czyli o ok. 20 min krócej. Czynny będzie nowy przystanek Nysa Wschodnia.

Cztery nowe przystanki dla podróżujących koleją w Wielkopolsce na linii Poznań – Piła. Łatwiejszy dostęp do pociągów zapewnią: Poznań Podolany, Złotniki Osiedle Grzybowe, Złotkowo, Bogdanowo. Po 12 latach możliwe będą podróże na linii Leszno – Głogów, ważne dla mieszkańców Wielkopolski, Dolnego Śląska i woj. lubuskiego.

Na Pomorzu pociągi wracają na trasę Słupsk – Ustka. Sprawne połączenia będą możliwe dzięki inwestycji PLK. Podróż zajmie tylko 22 min. Podróżni skorzystają z dwóch nowych przystanków – Słupsk Północny i Ustka Uroczysko.

Mieszkańcy Podlasia pojadą pociągiem z trzech nowych przystanków: Orzechowicze, Hryniewicze oraz Białystok Nowe Miasto. To efekt modernizacji linii Białystok – Czeremcha.

Po latach w Łodzi będzie można korzystać z trzech odnowionych przystanków: Łódź-Olechów Wiadukt, Łódź-Olechów Zachód i Łódź-Olechów Wschód. Na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola kolejne stacje i przystanki będą wygodniejsze dla podróżnych m.in. Kolumna i Pabianice.

Pociągiem do Zakopanego nie tylko na sylwestrową zabawę

W Małopolsce wrócą pociągi na kolejową „zakopiankę”. Od 15 grudnia ruszą połączenia na trasie Kraków – Chabówka, a 21 grudnia pociągi ponownie dojadą do Zakopanego. Na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka podróżni będą mogli korzystać z nowego przystanku Radziszów Centrum. Przebudowane przystanki zapewnią dogodniejszą obsługę na peronach

Kolej bliżej podróżnego

Skraca się dystans do kolei. Od połowy grudnia podróżujący pociągami zyskają 18 nowych przystanków. Nowe obiekty udostępnione zostaną m.in. na Podlasiu (np. Orzechowicze), Dolnym Śląsku (m.in. Lubin Stadion), Lubelszczyźnie (Lublin Zachodni), Opolszczyźnie (Nysa Wschodnia), w Olsztynie (Olsztyn Śródmieście).

Oferta połączeń PKP Intercity

Od 15 grudnia, PKP Intercity wprowadzi dodatkowe postoje na 28 stacjach. W rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2019/2020, przekroczona zostanie liczba 400 miast i miejscowości, w których będą zatrzymywać się pociągi przewoźnika. Każdego dnia na tory będzie wyjeżdżać średnio około 400 składów PKP Intercity.

Nowe połączenia i więcej pociągów na popularnych trasach

PKP Intercity uruchomi nowy pociąg EIC Paderewski, który połączy Warszawę z Poznaniem. Wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych, PKP Intercity zwiększa liczbę pociągów na najpopularniejszej trasie Warszawa – Kraków do 26 par pociągów. Zmieni się także liczba połączeń pomiędzy stolicą a Łodzią z 23 do 28 par pociągów. Z dodatkowych 2 połączeń skorzystają podróżni pomiędzy Trójmiastem a Warszawą. Liczba par pociągów pomiędzy stolicą a Wrocławiem zwiększy się z 12 do 14. Dużo łatwiejsze będą podróże do i z Lublina. Na tory wraca 7 par pociągów z Warszawy trasą podstawową przez Pilawę i Dęblin. Wykorzystane zostaną także pierwsze efekty trwającej modernizacji linii E30 – możliwe będzie bezpośrednie skomunikowanie Śląska z Podkarpaciem poprzez zwiększenie liczby par pociągów między Katowicami a Krakowem z 1 do 8. Nowymi pociągami będą także TLK Nogat łączący Elbląg i Warszawę, EIC Banach relacji Przemyśl – Kraków – Warszawa – Gdynia, kursujący w soboty w stronę Pomorza, a w niedzielę w odwrotnej relacji. TLK Roztocze to nowy pociąg, który zapewni połączenie Chełma z Katowicami, kursując przez Rzeszów i Kraków.

Nowy rozkład jazdy ucieszy z pewnością mieszkańców Żagania i Żar, którzy po wielu latach będą mogli znowu podróżować koleją do Warszawy. Także mieszkańcy Zgorzelca uzyskają dostęp do usług PKP Intercity. Przewoźnik wykorzysta efekty elektryfikacji linii i skieruje tam pociąg IC Nałkowska z Warszawy.

W grudniu zacznie kursować 6 par pociągów relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Lotnisko Chopina, które będą skorelowane z rozkładem lotów Polskich Linii Lotniczych LOT. Więcej o ofercie przewoźnika na www.intercity.pl.

Kompleksowa informacja i pomoc dla podróżnych

W weekend wdrożenia nowego rozkładu do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni. W niedzielę 15 oraz w poniedziałek 16 grudnia na jedenastu dworcach w największych miastach Polski (Warszawa Centralna, Wschodnia i Zachodnia, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków Główny, Poznań, Szczecin, Wrocław, Zakopane) pomogą pasażerom ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną
w podróży.

Informacje na temat aktualnego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach, w internecie na portalpasazera.pl, rozkład-pkp.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera (dawniej Rozkład Kolejowy) i Rozkład-PKP (dawniej Bilkom). Na stacjach i przystankach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów wyświetlane także na tablicach elektronicznych oraz przekazywane są podróżnym w formie komunikatów głosowych.

Centrum Wsparcia Klienta (CWK) to działający całodobowo zespół, który zapewnia pasażerom pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień na kolei, spowodowanych np. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, CWK organizuje zastępczy transport podróżnych do stacji docelowej czy wydawanie poczęstunków na dworcach. Pracownicy CWK współpracują z załogami pociągów pasażerskich oraz koordynują obsługę pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.

W okresie zimowym około 300 dworców nie będzie zamykanych na czas trwania nocnych przerw technicznych. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców.

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.02.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie