Pasażerowie zyskali nową jakość podróżowania koleją po mazurskich torach. Docelowo jazda pociągiem w kierunku Olsztyna będzie dwukrotnie szybsza i krótsza aż o około 50 minut.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., o wartoÅ›ci blisko 650 mln zÅ‚ netto, jest dofinansowana z funduszy unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Åšrodowisko oraz programu Fundusze Europejskie na InfrastrukturÄ™, Klimat, Åšrodowisko.
W minionÄ… Å›rodÄ™ na trasÄ™ miÄ™dzy EÅ‚kiem a Giżyckiem (linia kolejowa nr 38 BiaÅ‚ystok – GÅ‚omno), ponownie wyjechaÅ‚y pociÄ…gi. Przewoźnicy zapewnili trzy pary pociÄ…gów regionalnych oraz jednÄ… parÄ™ pociÄ…gów dalekobieżnych. Dodatkowo, na trasie EÅ‚k – Korsze, kontynuowana jest zastÄ™pcza komunikacja autobusowa dla 5 par pociÄ…gów.
Z myÅ›lÄ… o komforcie podróżnych przebudowano perony na 3 stacjach (Giżycko, Wydminy i Stare Juchy) oraz 2 przystankach (Woszczele, Siedliska – w tych lokalizacjach prace na peronach bÄ™dÄ… jeszcze kontynuowane). Na caÅ‚ym, 49-kilometrowym odcinku wymieniliÅ›my tor oraz przebudowaliÅ›my 59 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty).
Sprawny i bezpieczny ruch pociÄ…gów zapewniajÄ… nowe urzÄ…dzenia sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczniej jest również na skrzyżowaniach dróg i torów dziÄ™ki modernizacji 26 przejazdów kolejowo-drogowych (i przejść dla osób pieszych) oraz budowie dwóch skrzyżowaÅ„ bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach. Również w Giżycku piesi mogÄ… dotrzeć na miejskÄ… plażę bezpieczniej dziÄ™ki tunelowi pod torami na ul. Unii Europejskiej. Apelujemy do kierowców o stosowanie siÄ™ do przepisów ruchu drogowego, oznakowania na przejazdach (na części skrzyżowaÅ„ dróg z torami nadal obowiÄ…zuje oznakowanie „STOP”) i zachowanie zasad bezpieczeÅ„stwa podczas przekraczania torów.
Inwestycja jest po pozytywnych odbiorach eksploatacyjnych. Wykonawca bÄ™dzie kontynuowaÅ‚ prace w najbliższych tygodniach jeszcze na peronach i na przejazdach kolejowo-drogowych. Roboty nie bÄ™dÄ… miaÅ‚y wpÅ‚ywu na kursowanie pociÄ…gów i korzystanie z infrastruktury przez podróżnych.
160 km na godzinÄ™
Docelowo, po pozyskaniu wymaganych pozwoleÅ„ i dopuszczeniu sieci trakcyjnej do podsystemu „Energia” z UrzÄ™du Transportu Kolejowego, pociÄ…gi na trasie EÅ‚k – Giżycko – Korsze, pojadÄ… dwukrotnie szybciej niż przed modernizacjÄ… – 160 km/h zamiast 80 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży w kierunku Olsztyna o okoÅ‚o 50 minut, a czas przejazdu wyniesie poniżej 2 godzin. PociÄ…gi towarowe bÄ™dÄ… mogÅ‚y przyspieszyć do 120 km/h. Elektryfikacja trasy nie tylko zapewni szybszy czas przejazdu, ale także zmniejszy oddziaÅ‚ywanie kolei na Å›rodowisko i poprawi przepustowość trasy, na którÄ… bÄ™dzie mogÅ‚o wyjechać wiÄ™cej pociÄ…gów. Pozwoli to przewoźnikom na przygotowanie atrakcyjniejszej oferty dla podróżnych.
Wartość robót na odcinku EÅ‚k – Giżycko wynosi 649 mln zÅ‚ netto (798 mln zÅ‚ brutto). WykonawcÄ… prac jest konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A., COALVI S.A. oraz China Civil Engineering Construction Corporation. Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku EÅ‚k – Korsze wraz z elektryfikacjÄ…” byÅ‚a możliwa dziÄ™ki dofinansowaniu z Unii Europejskiej – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Åšrodowisko oraz programu Fundusze Europejskie na InfrastrukturÄ™, Klimat i Åšrodowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zÅ‚ netto.
Zaawansowane prace między Giżyckiem a Korszami
Na szlaku Giżycko – Korsze, po wzmocnieniu podÅ‚oża na caÅ‚ym odcinku, trwa zabudowa nowego toru. W celu przyÅ›pieszenia robót wykonawca prowadzi dziaÅ‚ania zwiÄ…zane z budowÄ… toru zarówno od strony Korsz, jak i Giżycka. Na modernizowanych stacjach i przystankach gotowe sÄ… konstrukcje peronów. TrwajÄ… prace na obiektach inżynieryjnych. Wkrótce dla ruchu udostÄ™pniony zostanie wiadukt drogowy w SterÅ‚awkach Wielkich, który zastÄ…pi przejazd kolejowo-drogowy, podnoszÄ…c tym samym poziom bezpieczeÅ„stwa na styku drogi i linii kolejowej.
ZakoÅ„czenie wszystkich prac na odcinku Giżycko – Korsze planowane jest w poÅ‚owie 2026 r., a udostÄ™pnienie tego odcinka dla przewoźników w marcu 2026 r. ZakÅ‚adamy możliwość skrócenia tego terminu i udostÄ™pnienie infrastruktury dla przewoźników już w grudniu br. Terminy dotyczÄ… udostÄ™pnienia linii dla ruchu trakcjÄ… spalinowÄ…. Jazda pociÄ…gami elektrycznymi bÄ™dzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia do podsystemu „Energia” z UrzÄ™du Transportu Kolejowego.
Wartość prac na tym odcinku wynosi 876 mln zÅ‚ netto (1,077 mld zÅ‚ brutto) ze Å›rodków Krajowego Planu Odbudowy.
W kwietniu 2024 r. PLK podpisaÅ‚y dodatkowÄ… umowÄ™ na budowÄ™ piÄ™ciu podstacji trakcyjnych do zasilania powstajÄ…cej sieci trakcyjnej. Aktualnie trwajÄ… prace projektowe i pozyskiwanie decyzji administracyjnych. ZakoÅ„czenie prac budowlanych planowane jest w III kwartale 2026 r. Wartość robót wynosi 233 mln zÅ‚ netto (286 mln zÅ‚ brutto) ze Å›rodków Krajowego Planu Odbudowy.
ŹródÅ‚o i fot. PKP PLK










