Pociągiem z Białegostoku do Ełku w 55 minut i z prędkością do 200 km/h – takie warunki za kilka lat zyskają podróżni. Trasa ma być gotowa do końca 2029 roku.
We wtorek, 12 sierpnia Polskie Linie Kolejowe otworzyły ofert złożone w przetargu na wykonanie dokumentacji wykonawczej i realizację robót budowlanych, w ramach projektów: „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Knyszyn”, „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Knyszyn – Osowiec”, „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Osowiec – Ełk".
Z informacji zamieszczonych na stronie internetowej PKP PLK wynika, że inwestycją zainteresowanych jest pięć konsorcjów.
Koszt inwestycji szacowano na 6 mld złotych.
Oferty na przebudowę około 100 km torów między Ełkiem i Białymstokiem wahały się od 4,56 mld zł do 6,67 mld zł. Najtańszą ofertę, opiewającą na 4 566 983 422,63 zł brutto, złożyło konsorcjum firm Torpol S.A. i Mirbud S.A.
Wykaz ofert
- Konsorcjum: Strabag sp. z o.o. i ZUE S.A - 6 675 810 546,96 zł brutto
- Konsorcjum: Track Tec Construction Sp. z o.o. , Intop S.A., Intop Warszawa sp. z o.o. , UNIBEP S.A., Pomorskie Przedsiebiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. - 5 219 979 553,15 zł
- Konsorcjum: Torpol S.A., Mirbud S.A. - 4 566 983 422,63 zł
- Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o. o. , Trakcja S.A. - 5 545 565 608,48 zł
- Konsorcjum: Budimex S.A., Budimex Kolejnictwo S.A., PORR S.A. - 4 977 515 958,62 zł
Teraz oferty zostaną poddane ocenie, potem PLK dokona wyboru i - jeżeli nie będzie odwołań – to umowa z wyłonionym wykonawcą zostanie podpisana na przełomie roku.
Zgodne z harmonogramem zadeklarowanym przez PKP PLK przy ogłaszaniu trwającego przetargu na tę inwestycję prace powinny zakończyć się do 31 grudnia 2029 r.

Inwestycja prowadzona ma być w ramach projektów:
- projekty „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Knyszyn", „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Osowiec – Ełk" są już dofinansowane przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę";
- projekt „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Knyszyn – Osowiec" ubiegał się o dofinansowanie przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę". W lipcu 2025 roku Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskały dofinansowanie na ten odcinek w wysokości 294 000 000 euro.
Zakres prac
Prawie 100 km linii kolejowej, która ma być wykonana jako dwutorowa, a teraz jest to linia jednotorowa.
W zakres planowanych prac wchodzi 100 km linii kolejowej, a na niej łącznie 8 stacji i 10 przystanków – całość zyska nowy standard. Na całej długości dobudowany zostanie drugi tor, co zdecydowanie zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pociągów.
Sprawne i bezpieczne kursowanie składów zapewnią nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Podlasku i Lipińskich Małych powstaną stacje techniczne, które zapewnią dodatkowe możliwości krzyżowania (mijania się) pociągów, co pozytywnie wpłynie na przepustowość linii.
Po zakończeniu prac nadzór nad trasą do Ełku, zamiast dotychczasowych nastawni, przejmie Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku.
Wygodnie i bezpiecznie
- Inwestycja zmieni warunki podróżowania – nowe perony zyskają taki sam standard, jak na przebudowanym odcinku Czyżew – Białystok. Dla podróżnych przygotujemy 6 stacji i 10 przystanków, gdzie powstaną nowoczesne platformy, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności - informuje informują PKP PLK. - Powstaną dwa nowe przystanki: Dziękonie (zamiast przystanku Czechowizna) oraz Ciemnoszyje. Niektóre zmienią swoją lokalizację, aby kolej znalazła się bliżej mieszkańców – tak będzie na stacji Białystok Starosielce oraz przystankach Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka. Dotychczasowy przystanek Dobrzyniewo Duże zmienimy w stację, co stworzy dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów.
Podobnie jak na trasie Czyżew – Białystok, także na linii do Ełku przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne – tunele i wiadukty. Zaplanowano budowę 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami.
Kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami, a pociągi – po zakończeniu wszystkich prac i przyszłym uruchomieniu systemu ETCS – na większości odcinka będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h.
Poprawią się także warunki transportu towarów – nowa linia i stacje po przebudowie zapewnią możliwość jazdy składów o prędkości do 120 km/h i długości 750 m.
Ełk - Suwałki - Trakiszki po 2027 r.
Na pieniądze możemy liczyć dopiero w nowej unijnej perspektywie finansowej po 2027 roku.
Pod koniec maja br. wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak mówił tak:
– Uzyskanie kompletu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowane jest w IV kwartale 2026 r., kompletu decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w II kwartale 2027 r., natomiast wszystkich pozwoleń na budowę w IV kwartale 2027 r. Realizacja robót budowlanych planowana jest po roku 2027 w ramach środków UE z kolejnej perspektywy finansowej.
Według założeń. odcinek Ełk - Trakiszki ma zostać zbudowany do końca 2030 roku.
WYG
Źródło i fot: PKP PLK










