21.03.2021

Rail Baltica. Przygraniczna Kozłowa Ruda przygotowuje się do transportów wojskowych

Przez leżącą opodal granicy z Polską gminę Kozłowa Ruda ( Kazlų Rūda) przebiegać będzie nowa linia kolejowa Rail Baltica.

Projekt Rail Baltica - jak informuje tamtejszy samorząd - jest bardzo ważny dla gminy Kazlų Rūda oraz miasta Kazlų Rūda, którego terytorium już jest podzielone na dwie części istniejącym korytarzem transportu kolejowego - północną i południową. Obie części miasta mają trzy przejazdy kolejowe - jednopoziomowe skrzyżowanie ul. J. Žemaitės. i Miškininkų st. i wiadukt dla pieszych przy ul. S. Daukanto. W miarę przepływu ruchu kolejowego istniejące skrzyżowania będą stanowić główną przeszkodę dla ludności miejskiej, chcącej dotrzeć do innych niż kolejowa części miasta.

W trakcie realizacji projektu na terenie gminy Kazlų Rūda zaplanowana zostanie dwukierunkowa zelektryfikowana trasa o prędkości 249 km/h. Linia szybkiej kolei Rail Baltica i jej połączenia z istniejącą stacją regionalną Kazlų Rūda zostaną odpowiednio przeprojektowane. Zgodnie z warunkami planowania wydanymi przez Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Litewskiej, na terenie gminy Kazlų Rūda planowana jest stacja załadunku i rozładunku sprzętu wojskowego i innej infrastruktury wojskowej NATO i Unii Europejskiej, z możliwością jednoczesnego przyjęcia trzech zestawów kolejowych. Będą dla wojska nowe rampy załadunkowe i rozładunkowe, place manewrowe, dogodne połączenie z istniejącymi dworcami kolejowymi.

To może utrudniać życie mieszkańcom. Obecnie planowane są 2 nowe warianty torów Rail Baltica - przez starostwo Plutiškės, równolegle do drogi Via Baltica lub z miasta Jūrė do Bebruliškės, w pobliżu ogrodów Senažiškės. Konkretny wybór będzie znany w 2022 roku.

W celu ochrony interesów mieszkańców gminy Kazlų Rūda, mer gminy Mantas Varaška aktywnie uczestniczy w spotkaniach, na których omawiane są zagadnienia związane z projektem Rail Baltica. Do Ministerstwa Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej, Ministerstwa Obrony Narodowej Republiki Litewskiej oraz Zarządu Dróg napisano szereg listów wzywających do zwrócenia uwagi na szczególną sytuację w Kazlų Rūda i poszukiwania niezbędnych rozwiązań. dla miasta i gminy w celu poprawy warunków życia po budowie odcinka rail Balticy. Celem interwencji jest uwzględnienie zachodniej obwodnicy miasta Kazlų Rūda w projekcie Rail Baltica poprzez zainstalowanie co najmniej dwóch przejazdów kolejowych (wiaduktów) nad istniejącym starym torem Rail Baltica i korytarzem wiodącym w kierunku Kaliningradu.

Będzie finansowanie z UE

Projekt Rail Baltica - wbrew niepokojącym doniesieniom z początku br. z Brukseli - zachował możliwość otrzymania 1,6 miliarda euro dofinansowania na odcinku bałtyckim w nowej perspektywie finansowej.

Ambasador Simonas Šatūnas, który tymczasowo kieruje Stałym Przedstawicielstwem Litwy przy UE, powiedział agencji BNS, że wyniki rozmów, które niedawno zakończyły się, są nadal analizowane, ale są one optymistyczne.

Podczas negocjacji przedstawiciele państw członkowskich i europosłowie rozmawiali o wykorzystaniu funduszu Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2021-2027.

- Wciąż analizujemy wyniki negocjacji w sprawie CEF. Najważniejszym osiągnięciem negocjacji jest to, że litewski, łotewski i estoński odcinek kolejowy Rail Balticy zachował możliwość uzyskania wyłącznego finansowania unijnego - 1,6 mld euro. To jest optymistyczne. Prawdą też jest, na formalizację tego ustalenia wciąż czekamy - powiedział Ambasador.

W lipcu ubiegłego roku przywódcy UE osiągnęli porozumienie polityczne w sprawie przyznania funduszy kolejowym krajom bałtyckim, ale niektórzy posłowie chcieli, aby pieniądze nie były z góry powiązane z jednym tylko projektem. Uważali, że wszystkie projekty powinny być rozstrzygane w drodze konkursu.

W styczniu br. prezydent Litwy Gitanas Nausėda oraz premierzy Łotwy i Estonii wezwali premiera portugalskiej prezydencji w Radzie UE do obrony finansowania Rail Baltica w nowym budżecie w negocjacjach z Parlamentem Europejskim.

We wspólnym piśmie stwierdzili, że pomyślne zakończenie negocjacji zapewni sprawny proces ratyfikacji, który jest niezbędny dla funkcjonowania unijnego funduszu naprawczego. Niektóre brukselskie media postrzegały to jako pośrednią groźbę zawetowania funduszu, jeśli finansowanie projektu kolejowego nie zostanie zapewnione.

Planowana budowa Rail Baltica z Tallina do Warszawy ma zakończyć się do 2026 roku.

To największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który obejmie budowę dwutorowej zelektryfikowanej linii kolejowej o europejskim rozstawie torów z Warszawy przez Kowno i Rygę do Tallina na całej trasie Rail Baltica. Linia kolejowa w krajach bałtyckich ma 870 km: Litwa - 392 km, Łotwa - 265 km, Estonia - 213 km.

 

WYG

Na fot: Stacja w Kozłowej Rudzie. Fot. Samorząd Kozłowej Rudy

 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.19.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
18.05.2024

zgubiony pies

16.05.2024

Pomoc w nauce

Dodaj nowe ogoszenie