21.11.2020

Rail Baltica. Wkrótce decyzja środowiskowa dla odcinka Ełk - Suwałki - Trakiszki. Zgłoś uwagi

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku na wniosek PKP PLK wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Rail Baltiki od Ełku do Trakiszek.

Jako że odcinek ten biegnie przez dwa województwa, decyzja będzie wydana w porozumieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Olsztynie.

Decyzja powinna zapaść do 20 stycznia 2021 roku

Zainteresowani mogą zapoznać się z aktami sprawy w siedzibie Dyrekcji w Białymstoku przy ulicy Dojlidy Fabryczne 23, pokój 5 ( tel. (85) 740 69 81 w.21, w godz. 8.00 - 15.00., po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu terminu z pracownikiem.

Uwagi i wnioski można też składać w formie pisemnej na adres Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku ul. Dojlidy Fabryczne 23, 15-554 Białystok lub ustnie do protokołu oraz w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem.

Przypomnijmy, że w sierpniu 2020 roku ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa). Dokumentacja projektowa ma kosztować 43,2 mln euro, w tym dofinansowanie z unijnego programu CEF to 36,7 mln euro.

Postępowanie obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wymaganych prawem pozwoleń wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego, które stanowi prawo opcji. Dzięki realizacji zadania PLK pozyska wszystkie niezbędne dokumenty do przygotowania realizacji inwestycji, wraz z materiałami do ogłoszenia przetargu na prace budowlane.

Okres trwania umowy to 1769 dni od rozstrzygnięcia przetargu. Oferty były przyjmowane do 10 września bieżącego roku.

Roboty budowlane na tym odcinku planuje się na lata 2023 – 2027.

Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku znaczącym zmianom uległa koncepcja realizacji tego odcinka Rail Baltiki w Polsce. Pierwotny projekt Rail Baltiki w Polsce zakładał modernizację ciągu linii kolejowych Białystok - Ełk - Suwałki - Trakiszki dla prędkości 160 km/h. Prace studialne od 2017 roku obejmują jednak również wariant o prędkości nawet 250 km/h.

Białystok - Ełk

Natomiast linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana już w latach 2022 -2024. Ruszają już procedury przetargowe na przebudowę stacji Ełk Osobowy, stacji Ełk Towarowy, przystanku osobowego Ełk Szyba Wschód oraz przebudowy odcinka kolejowego Białystok - Ełk.

To w Ełku, a nie np. w Suwałkach, będzie duży, znaczący węzeł kolejowy wraz z terminalem intermodalnym. Taki, niewielki na razie, terminal już tam funkcjonuje od dwóch lat. Został uruchomiony przez spółkę Nelport.

Efekty prac na polskim odcinku Rail Baltica

Na terenie Polski prace wykonano już na 1/3 długości linii Rail Baltica. Rozpoczęła się przebudowa kolejnego odcinka z Czyżewa do Białegostoku. Zakończenie inwestycji przez PLK i uzyskanie docelowych parametrów jest planowane do 2027 roku.

Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce. Budowa obejmuje ok. 390 km od Warszawy przez Sadowne - Czyżew - Białystok - Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

To część korytarza transeuropejskiego, który łączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Rail Baltica stanowi priorytetowy projekt UE, który zakłada modernizację korytarza kolejowego łączącego Warszawę przez Kowno i Rygę z Tallinnem.

Budowa nowoczesnej linii pozwoli na zwiększenie liczby połączeń, poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie komfortu podróży. Pasażerowie zyskają wyremontowane, komfortowe przystanki i stacje z wygodnymi oraz nowoczesnymi peronami, czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja poprawi też warunki przejazdu dla przewozów towarowych.

Z efektów inwestycji od 2017 r. można już korzystać na 66 kilometrach linii Warszawa – Sadowne Węgrowskie. Na odcinku Sadowne Węgrowskie – Czyżew gotowe są już perony, tory, a szczególnie widoczną zmianą są dwa nowe mosty most na Bugu. Dzięki ich budowie zlikwidowano „wąskie gardło” ograniczające ruch pociągów, przez co przejazd odbywa się sprawniej i szybciej.

Rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew-Białystok. Kompleksowo zmodernizowane zostaną stacje w Czyżewie, Szepietowie, Łapach, Białymstoku i 15 pozostałych przystanków. Poziom bezpieczeństwa zwiększy 10 nowych mostów kolejowych, ponad 30 skrzyżowań dwupoziomowych i przejść podziemnych.

Pod koniec października 2020 roku wydano pozwolenie na budowę kolejnego odcinka trasy Rail Baltica - stacja Białystok. Chodzi o odcinek 6 kilometrowy, który przebiega przez obszar Białegostoku. Główne prace będą skupione wokół dworca, ale obejmą też stacje Białystok Zielone Wzgórza czy Starosielce.

W ramach tej inwestycji przewidziano m.in. wykonanie prac polegających na przebudowie układu torowego i podtorza w celu dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h, a pociągów towarowych z prędkością 160 km/h. Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h dopiero wówczas, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa etapy: pierwszy etap to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h, drugi to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych.

 

WYG

 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle


Ślepsk Malow Suwałki

29.03.2024
20:30

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
03.29.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
28.03.2024

mieszkanie

Dodaj nowe ogoszenie