15.09.2021

Stan budowy obwodnic w województwach podlaskim i warmińsko- mazurskim

Rządowy Program Budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie województwa podlaskiego.

Dwie z nich, czyli obwodnice Suchowoli i Sztabina, w ciągu drogi krajowej nr 8 (DK8) przeszły już z etapu przetargów do etapu realizacji w systemie Projektuj i buduj. Umowy z wykonawcą zostały podpisane 14 i 28 maja br. Trzy obwodnice Białobrzeg, Augustowa i Zambrowa, są etapie przygotowania.

Obwodnice Suchowoli i Sztabina

Po podpisaniu umów na realizację obu obwodnic w ciągu DK8 pomiędzy Białymstokiem a Augustowem, ruszyły prace projektowe. Jeszcze we wrześniu 2021 r. do GDDKiA trafi w celu weryfikacji koncepcja wstępna. Zakończenie prac projektowych i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu obwodnic planowane jest, w III kwartale w 2022 r. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025.

Obwodnica Suchowoli ma mieć 15 km długości i od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz szereg mniejszych miejscowości, tj.: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne oraz Krzywą. Tym samym wyprowadzi z nich ruch tranzytowy. Wartość umowy to 249,14 mln zł.

Obwodnica Sztabina ma mieć długość 4,2 km i rozpocznie się kilometr na południe od miasta, rondem zlokalizowanym przed rzeką Biebrza. Droga będzie przekraczała dolinę tej rzeki ponad 720-metrową estakadą. Obwodnica zakończy się ok. dwa kilometry na północ od Sztabina, włączeniem w istniejącą DK8. Wartość kontraktu to 139,83 mln zł.

Obwodnica Białobrzeg

Trasa będzie miała długość ok. 5 km i ominie miejscowość od wschodu.  GDDKiA uzyskała już decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. W marcu tego roku podpisano umowę na wykonanie Koncepcji programowej dla odcinka DK8 Sztabin - Augustów wraz z obwodnicą Białobrzeg. Umowa obejmuje także opracowanie dokumentacji geologicznej i geotechnicznej - to ostatni etap prac przygotowawczych. Przetarg w systemie Projektuj i buduj zaplanowano na IV kwartał 2022 r. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2025-2027.  Podstawowym celem budowy obwodnicy Białobrzeg jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się przez centrum miejscowości.

Obwodnica Augustowa

Ta inwestycja jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zyska na całej swojej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś przystosowaną do ruchu ciężkiego. Aby uniknąć powrotu ciężkiego transportu do miasta, zaplanowano południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa.

Obecnie trwa opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), a także z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Analizowane są trzy warianty trasy, w tym tzw. samorządowy (najdłuższy), który na początku 2020 r. przedstawił burmistrz Augustowa. Ukończenie I etapu STEŚ-R przewidziane jest na koniec tego roku.

Na początku 2022 roku powinny odbyć się posiedzenia Zespołu i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (odpowiednio ZOPIi KOPI), na których wskazany zostanie wariant rekomendowany.

W połowie 2022 r. zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap II). Ogłoszenie przetargu w systemie Projektu i buduj planowane jest na III kw. 2024 r., a roboty budowlane na lata 2026-2028.

Obwodnica Zambrowa

Trwają prace nad dokumentacją na to zadanie. 26 lutego2021 r. GDDKiA podpisała umowę z firmą Schuessler Plan Inżynierzy na wykonanie STEŚ-R. We wrześniu bieżącego roku zatwierdzone zostało uproszczone Studium korytarzowe, w którym wskazane zostały przebiegi czterech korytarzy (trzy po stronie zachodniej i jednego po stronie wschodniej) do dalszych prac projektowych.

Ukończenie I etapu STEŚ-R przewidziane jest na IV kwartał 2022 r. W I kwartale 2023 r. powinny odbyć się posiedzenia ZOPI i KOPI, na których wskazany zostanie wariant rekomendowany. Następnie, w II kw. 2023 r., złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap II). Uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych planowane jest pod koniec 2023 r. 

Według wstępnych prognoz realizacja południowo-wschodniej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026 - 2028. Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Obecnie pojazdy korzystające z tej trasy przemieszczają się przez centrum miasta.

To będzie druga obwodnica tego miasta. Zambrów ma już, bowiem obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S8. Ta trasa została udostępniona w 2012 r. i umożliwia tranzyt z Warszawy do Białegostoku i do granicy państwa. 

Mazury

W ramach rządowego Programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km, z czego pięć w woj. warmińsko-mazurskim. Będą to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit.

Powstaną trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. W ramach tych inwestycji powstaną też urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Obwodnica Gąsek w ciągu DK65

Proces opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla obwodnicy miejscowości Gąski w ciągu drogi krajowej nr 65 wszedł właśnie w kluczową fazę. Burmistrz Olecka 26 października 2020 r. wydał decyzję środowiskową dla realizacji obwodnicy Gąsek w wariancie I.

GDDKiA kończy prace nad II etapem STEŚ-R, w którego skład wchodzą materiały do przetargu na roboty budowlane. Po ich zakończeniu drogowcy będą gotowi ogłosić przetarg na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj.

Budowa obwodnicy Gąsek przewidziana jest na lata 2022-2025. Inwestycja, oprócz budowy jezdni głównej o nośności 11,5 tony na oś i szerokości 8 m, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.

Obwodnica Pisza w ciągu DK58 i DK63

Kolejnym zadaniem z Programu budowy 100 obwodnic realizowanym w województwie warmińsko-mazurskim jest obwodnica Pisza w ciągu dróg krajowych nr 58 i 63. Umowę na wykonanie STEŚ-R oraz materiałów do DŚU dla tej obwodnicy podpisano 26 maja br.

W ramach inwestycji zostanie wykonana jednojezdniowa droga klasy GP, która przebiegać będzie od północno-zachodniej poprzez południową do wschodniej części miasta.  Nośność jezdni obwodnicy wynosić będzie 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną również dodatkowe jezdnie, obsługujące teren przyległy do obwodnicy, system odwodnienia drogi, obiekty inżynierskie i skrzyżowania. Przebudowane zostaną drogi publiczne oraz infrastruktura techniczna kolidujące z inwestycją. Wybudowane zostaną także chodniki i ścieżki rowerowe. Powstaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Proces przygotowawczy obejmujący opracowanie STEŚ-R przewidziany jest na lata 2020-2024, natomiast realizacja w systemie Projektuj i buduj planowana jest na lata 2025-2028.

Obecnie prowadzona jest aktualizacja map do celów projektowych – nanoszenie aktualnej zabudowy i zagospodarowania terenu. Opracowywane są także warianty przebiegu obwodnicy. We wrześniu będą przeprowadzone pomiary natężenia ruchu w celu sporządzenia prognozy ruchu.

Obwodnica Smolajn w ciągu DK51

Najbardziej zaawansowane prace trwają na obwodnicy miejscowości Smolajny w ciągu drogi krajowej nr 51. W połowie grudnia 2020 r. podpisano umowę na realizację tego zadania. Prace budowlane rozpoczęły się wiosną 2021 r. Kontrakt o wartości blisko 26 mln zł realizuje firma Budimex. Inwestycja polega na rozbudowie drogi w istniejącym i częściowo w nowym śladzie, o łącznej długości 1,76 km. W ramach zadania zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki oraz dwie pary zatok autobusowych. Powstaną też przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2021-2022.



Obecnie prowadzone są roboty branży drogowej, telekomunikacyjnej elektrycznej oraz sanitarnej. Zakończono usuwanie karp po wyciętych drzewach (z wyjątkiem odcinków objętych badaniami archeologicznymi). Zdjęcie warstwy humusu wykonano w około 70 proc. Wymieniono grunt już na dwóch z trzech obszarów, gdzie taki zabieg jest konieczny. Obecnie trwają prace przy wykopach i nasypach oraz stabilizacji gruntu. Wykonany został odcinek próbny podbudowy bitumicznej i warstwy wiążącej. Zaawansowanie robót na koniec sierpnia wynosi ok. 23,9 proc.

Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51

Umowę na wykonanie Studium korytarzowego (SK) oraz Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji środowiskowej (DŚU) dla północnej obwodnicy Olsztyna i obwodnicy Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51 podpisano 26 maja br. Obecnie wykonywana jest aktualizacja map do celów projektowych – nanoszenie aktualnej zabudowy i zagospodarowania terenu.

Opracowywane są warianty przebiegu obwodnicy w dwóch korytarzach (zachodnim i północno-wschodnim). We wrześniu 2021r. będą przeprowadzone pomiary natężenia ruchu w celu sporządzenia prognozy ruchu. Na etapie SK zostaną przeprowadzone analizy mające wskazać, czy przyszła obwodnica będzie biegła w korytarzu po stronie północno-zachodniej czy północno-wschodniej miasta. Po wskazaniu korytarza drogi, zostanie przeprowadzona bardziej szczegółowa analiza co najmniej trzech wariantów układu drogowego składającego się z obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit i odcinka od granicy administracyjnej Olsztyna do skrzyżowania z ul. Sybiraków w Olsztynie. Na każdym z etapów przygotowania inwestycji, tj. na etapie przygotowania SK oraz na etapie STEŚ, zostaną przeprowadzone spotkania informacyjne.

Prace przygotowawcze dla tego zadania przewidziane są na lata 2021-2025, a sama jego realizacja w latach 2026-2030.

Obwodnica Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58

Umowę na wykonanie STEŚ-R wraz z materiałami potrzebnymi do uzyskania DŚU dla obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57, 58 podpisano 01 czerwca br. Zadanie to obejmuje wykonanie dokumentacji dla budowy obwodnicy Szczytna, która będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym), o nośności konstrukcji nawierzchni 11,5 t/oś.

Obecnie wykonywana jest aktualizacja map do celów projektowych – nanoszenie aktualnej zabudowy i zagospodarowania terenu. Opracowywane są warianty przebiegu obwodnicy. We wrześniu będą przeprowadzone pomiary natężenia ruchu w celu sporządzenia prognozy ruchu. W ramach zadania zostaną wybudowane skrzyżowania, obiekty inżynierskie oraz dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych do obwodnicy. Przebudowane zostaną drogi publiczne kolidujące z inwestycją, wybudowane będą rozwiązania dla ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia ochrony środowiska. Prace budowlane przewidziane są na lata 2026-2028

 

Źródło i fot: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle


Ślepsk Malow Suwałki

29.03.2024
20:30

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
03.29.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
28.03.2024

mieszkanie

28.03.2024

elewacje

Dodaj nowe ogoszenie