Jak informuje Via Lietuva (odpowiednik polskiej GDDKiA), wykonano już ponad 50 procent wszystkich planowanych prac nad budową odcinka trasy Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej w Budzisku.
Wszystkie prace na ostatnich 12 kilometrach odcinka A5 Kowno–Mariampol–Suwałki (od 85 do 97,06 km) mają zostać ukończone do końca 2025 roku, ale użytkownicy dróg mogą już poruszać się częścią lewego pasa nowo wybudowanej autostrady (w kierunku Polski).
Ruch na drodze A5 (od 91 km) do granicy litewsko-polskiej (97,4 km) został dopuszczony pod koniec czerwca br. na nowo budowanej drodze. Do końca lipca 2025 roku planowane jest wprowadzenie ruchu lewostronnego na całej długości przebudowanego odcinka: od 85 do 97,4 km.
Kierowcy podróżujący do i z Polski mogą na własne oczy zobaczyć, jak szybko przebiega modernizacja ostatniego odcinka drogi Via Baltica z Mariampola do granicy litewsko-polskiej. Obecnie na odcinku w pobliżu granicy litewsko-polskiej pracuje około 350 robotników, a ponad 100 jednostek sprzętu budowlanego pracuje w ruchu – informuje via Lietuva.
Postęp prac
Od rozpoczęcia prac w ubiegłym roku wybudowano około 75% głównej czteropasmowej autostrady, wybudowano 60% dróg dojazdowych, a budowa rond osiągnęła 50%. Ponad połowa innych rozwiązań infrastrukturalnych została również ukończona – od sieci kanalizacji deszczowej po instalacje techniczne.
Jednocześnie znacząco posunięto się do przodu w zakresie montażu obiektów, w tym wiaduktów i przejść dla zwierząt – ich realizacja sięga obecnie około 70%.
W ostatnim czasie na odcinku robót trwają intensywne prace asfaltowe, na drodze głównej montowane są bariery ochronne oraz budowane są ekrany akustyczne. Na rondzie i łącznikach wykonywane są nasypy ziemne. Na łącznikach przygotowywana jest konstrukcja nawierzchni: ochronne warstwy mrozoodporne, podbudowy z tłucznia.
Na poszczególnych odcinkach dróg prowadzone są prace związane z zasypywaniem skarp warstwą ziemi oraz wysiewem trawy. Trwają prace związane z budową urządzeń niezbędnych do oświetlenia drogowego, a także dobiegają końca prace związane z przebudową sieci telekomunikacyjnej. W najbliższym czasie planowane jest rozpoczęcie prac związanych z montażem siatki ochronnej przed zwierzętami, a w drugiej połowie sierpnia powinny rozpocząć się prace związane z nasadzaniem drzew i krzewów (zieleni).
Jedna z najważniejszych inwestycji drogowych na Litwie
W ramach realizacji projektu na tym odcinku powstaną 2 wiadukty, 3 przejścia tunelowe dla zwierząt, 10 rond, 3 przejścia tunelowe, 1 parking i miejsce odpoczynku (najnowocześniejsze jak dotąd na Litwie) oraz 1 zielony most dla migracji zwierząt.
- Przebudowa trasy Via Baltica postępuje w imponującym tempie – możemy się cieszyć, że ponad połowa prac została już ukończona, a realizacja projektu zbliża się do końca. Znaczenie tego projektu jest trudne do przecenienia – znacząco zwiększy on bezpieczeństwo ruchu drogowego, zapewni płynniejszy przepływ towarów oraz wygodniejszy i szybszy transport pasażerów, a także pozwoli Litwie jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję jako ważnego kraju tranzytowego między regionami bałtyckimi a środkowoeuropejskimi. To nie tylko droga – to nowy poziom jakości w transporcie drogowym na Litwie i w całym regionie” – podkreśla dyrektor generalny AB „Via Lietuva” Martynas Gedaminskas.
Aldas Rusevičius, dyrektor generalny AB Kauno tiltai, podkreśla, że przebudowa odcinka Via Baltica Mariampol – granica z Polską jest obecnie niewątpliwie jedną z najważniejszych i największych inwestycji drogowych realizowanych w naszym kraju.
- W sumie zrealizowaliśmy ponad połowę zaplanowanych prac w ramach projektu modernizacji. Liczba, tempo, różnorodność i zakres prac są naprawdę imponujące. Biorąc pod uwagę tempo realizacji zobowiązań, niektóre prace wykonujemy również w soboty. Dążymy do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów, pracując z zespołem 350 osób o różnych specjalizacjach. Wykorzystano również około 100 jednostek różnego sprzętu drogowego. Dokładamy wszelkich starań, aby terminowo i jakościowo ukończyć powierzony nam projekt, ważny dla całej Litwy - powiedział A. Rusevičius.
Przypomnijmy, że w latach 2022-2024 Via Lietuva zakończyła budowę prawie 30 km odcinka od Mariampola w kierunku granicy z Polską.
Na tym odcinku droga została przebudowana na nowoczesną czteropasmową autostradę z imponującą infrastrukturą drogową: 8 wiaduktami, 7 mostami, 6 tunelami, 15 rondami, pierwszym na Litwie zielonym mostem dla migracji zwierząt, największym dotychczas parkingiem dla samochodów i miejscem odpoczynku.
W zeszłym roku Via Lietuva rozpoczęła prace nad ostatnią częścią projektu, a pod koniec br. prace mają zostać ukończone.
Odcinek Via Baltiki od Kowna do Mariampola, o łącznej długości ponad 39 km, został ukończony już w 2018 roku.
To ważny projekt dla przewozów towarowych i mobilności wojskowej
Rozwój drogi Via Baltica jest niezwykle ważny nie tylko dla poprawy logistyki przewozów towarowych, ale także dla mobilności wojskowej. Budowa trasy Via Baltica poprawi łączność jednostek obrony wojskowej przejeżdżających przez Litwę, umożliwi terminowe rozmieszczenie jednostek wojskowych i zwiększy wsparcie dla jednostek wojskowych już rozmieszczonych na Litwie i w innych państwach bałtyckich. Prace przebudowy są zgodne z przepisami CEF 2021/1153 i 2021/1328 dotyczącymi cywilno-wojskowego (tj. podwójnego zastosowania).
Ten odcinek projektu ma strategiczne znaczenie zarówno dla Litwy, jak i całego regionu bałtyckiego – stanowi ważne połączenie północ-południe kontynentu, które zapewni szybszą, wygodniejszą i bezpieczniejszą komunikację.
Via Baltica to transeuropejska sieć dróg z Warszawy do Tallina o łącznej długości 970 km, z czego 269 km znajduje się na terytorium Litwy. Jest to strategiczna arteria transportowa łącząca Europę Zachodnią z państwami bałtyckimi.
Koszty
Całkowita wartość modernizacji Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej wynosi prawie 543 miliony euro.
Na realizację projektów przebudowy odcinków I, II, III i IV Via Baltiki pozyskano łącznie ponad 134 miliony euro dofinansowania z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na zapewnienie mobilności o podwójnym przeznaczeniu w latach 2022–2024. Projekty o podwójnym przeznaczeniu (mobilność wojskowa i cywilna) są również finansowane z budżetu państwa przeznaczonego na mobilność wojskową oraz z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (UE).
Cały odcinek Via Baltica przebiegający przez Litwę musi zostać zmodernizowany do 2030 roku. W najbliższej przyszłości planowane jest rozpoczęcie specjalnego planu i procedur wykupu gruntów dla pozostałego odcinka Via Baltica od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej.
WYG
Źródło i fot: Via Lietuva










