Litewska Narodowa Służba Ziemi rozpoczęła procedurę wywłaszczania gruntów pod budowę Via Baltica na odcinku od Mariampola do granicy z Polską.
Grunty pod budowę drogi będą zajmowane w samorządach mariampolskim i kalwaryjskim.
Dyrektor NJT Laimonas Čiakas w miniony piątek, 20 listopada podpisał zamówienia na dwa projekty o szczególnym znaczeniu państwowym, które zezwalają na zakup gruntów na potrzeby publiczne na terenach gmin Mariampolė i Kalvarija.
Na przebudowę odcinka drogi A5 Kowno - Mariampol - Suwałki w km od 56,83 do 97,06 zajmie się 713 działek prywatnych i państwowych o powierzchni 568,4 ha oraz niezabudowane grunty państwowe o powierzchni 29,0642 ha.
Krajowy Urząd ds. Ziemi planuje zakończyć procedury zajmowania gruntów na cele publiczne na odcinku drogi Via Baltica przed planowanym rozpoczęciem budowy drogi A5 na odcinku Mariampol - Suwałki.
Projekt litewskiej części korytarza transportowego Via Baltica został uznany za projekt o szczególnym znaczeniu państwowym już w 2013 roku.
Zatwierdzono specjalny plan przebudowy odcinka głównej drogi A5 Kowno - Mariampol - Suwałki od km 56,83 do 97,06 i zgodnie z tym planem specjalnym, procedurę pozyskiwania gruntów na potrzeby publiczne rozpoczęto w 2019 roku.
Modernizacja miała rozpocząć się w 2021 roku, a zakończyć się w 2025r. Teraz też mówi się o zakończeniu tej inwestycji do 2026 roku.
Vitalijus Andrejevas, szef litewskiej administracji drogowej powiedział przed rokiem, że przebudowa ma kosztować około 300 mln euro, ale ostateczna suma może być inna.
Droga ma spełniać wymagania autostrady
Nowy odcinek drogi A5 Kowno - Mariampol - Suwałki będzie spełniał międzynarodowe normy prędkości i bezpieczeństwa określone dla całej transeuropejskiej sieci drogowej E67.
Zakłada się oddzielenie ruchu tranzytowego od dróg lokalnych, poszerzenie drogi do czterech pasów ruchu z dozwoloną prędkością 130 km/h, budowę dróg łączących z dozwoloną prędkością 90 km/h oraz budowę skrzyżowań bezkolizyjnych kilkupoziomowych skrzyżowań, przejazdów kolejowych, wiaduktów oraz systemów redukcji hałasu. Po modernizacji, według specjalistów, wypadkowość spadnie aż o 70 procent.
Przypomnijmy, że pod koniec 2018 roku ukończono przebudowę tego odcinka między Kownem a Mariampolem. Drogę poszerzono do czterech pasów, zlikwidowano wiele jednopoziomowych skrzyżowań, zbudowano 10 wiaduktów. Natomiast we wrześniu 2019 roku zakończono przebudowę obwodnicy Poniewieża o długości około 22 km, aby poprawić warunki ruchu na trasie Via Baltica. Został on rozszerzony z 2 do 3 pasów.
WYG
Na fot: Via Baltica na Litwie k.Kowna .Fot. Ministerstwo Komunikacji RL