18.02.2017

Wygodniej dojedziemy na Mazury. Ekspresowo do Mrągowa

Ostatnie tygodnie to wreszcie wysyp przetargów, a nawet rozpoczęcia prac na drogach krajowych w naszym regionie. Może wreszcie za kilka lat ( jak dobrze pójdzie będziemy jeździć w miarę dobrymi szosami.

Trwają już prace przygotowawcze przy suwalskiej obwodnicy. Via Baltica w standardzie drogi ekspresowej w Polsce ma powstać do 2022 roku - deklarują rządzący. Ogłoszono niedawno przetargi na modernizację drogi od węzła Kolno do Stawisk (16,4 km) i od Stawisk do Szczuczyna. W III kwartale przewidywane jest podpisanie umowy z wykonawca trasy Szczuczyn- Ełk - Raczki.

Jak dobrze pójdzie, może za kilka lat ekspresówką pojedziemy też i przez Mazury. Ruszył bowiem przetarg na dokumentację dla drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Ełk. Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej dla kolejnego odcinka drogi ekspresowej S16 z Mrągowa przez Orzysz do Ełku. Oferty można składać do 24 marca 2017 r.

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla budowy ok. 74 km drogi ekspresowej S16. Zamawiający przyjął w przetargu trzy kryteria oceny ofert: cena - 60%, doświadczenie zespołu projektowego - 30% oraz doświadczenie zespołu środowiskowego - 10%. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 37 miesięcy na realizację zadania.

W ramach zamówienia wykonawca zaktualizuje materiały do decyzji środowiskowej, obejmujące m.in. inwentaryzację przyrodniczą, ponowną analizę akustyczną i ocenę uwarunkowań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań wykonawcy będzie też należało uzyskanie decyzji środowiskowej oraz opracowanie rozwiązań drogowych i mostowych umożliwiających ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj”.

Długa batalia - 41 wariantów

Batalia o modernizację tej drogi przypomina trochę tę z obwodnicą Augustowa przez dolinę Rospudy. Praktycznie jest jeszcze bardziej skomplikowana z powodu cennych przyrodniczo obszarów, w tym licznej ilość jezior. W innych miejscach korekta trasy o 100 - 200 metrów pozwala rozwiązać niejednokrotnie problemy społeczny, ale w przypadku budowy drogi przez Mazury, zmiana przebiegu drogi nie jest łatwa ze względu na umiejscowienie jezior.

Procedura wyboru wariantu przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo - Orzysz - Ełk została wszczęta jeszcze w 2008 roku. Analizowano wówczas 16 wariantów i od marca do sierpnia 2008 roku wykonano dla nich inwentaryzację przyrodniczą, która wykazała brak możliwości wyboru wariantu bezkolizyjnego pod względem ochrony najcenniejszych elementów przyrodniczych.

W 2009 r. przeprowadzono analizę nowych, wcześniej nierozpatrywanych wariantów oraz wykonano korektę wariantów z 2008 r. Wykonawca opracowania zaproponował do analizy kolejne 25 odcinków, co łącznie dało 41 wariantowych odcinków nowego przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Sorkwity - Mrągowo – Orzysz - Ełk.

Dla wszystkich wariantów wykonano inwentaryzację przyrodniczą, której celem było wykazanie istnienia lub braku chronionych siedlisk i stanowisk roślin chronionych oraz określenie zagrożeń, jakie może spowodować budowa drogi w rejonie objętym ochroną w ramach sieci Natura 2000.

W czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej analizami objęto wszystkie zaproponowane warianty przebiegu drogi S16, łączące Sorkwity i Ełk. Analizowane przebiegi, które można pogrupować w kilka zbiorczych korytarzy, oddalone są od siebie w kierunku północ-południe maksymalnie o ok. 20 km.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, w rozmowie 16 lutego br. z radiem Olsztyn, uznał, ogłoszenie przetargu na wykonanie studium oraz opracowanie koncepcji drogi ekspresowej numer 16 na odcinku Mrągowo-Orzysz-Ełk milowym krokiem, zwracając jednocześnie uwagę, że „(…) każdy z wariantów został oprotestowany. (…) Chciałbym uświadomić mieszkańcom Warmii i Mazur, ale również i tym, którzy będą chcieli protestować, a nie są i nigdy nie byli mieszkańcami naszego województwa, żeby brali to pod uwagę (…), że ogromna większość społeczeństwa bardzo chce, aby droga powstała i, aby wschodnia część województwa była dostępna komunikacyjnie” - mówił wiceminister.

W ostatnich latach, jeszcze jako droga krajowa nr 16, trasa w kierunku Wielkich Jezior Mazurskich została zmodernizowana na odcinku Olsztyn - Borki koło Mrągowa. Jest ona drogą dwujezdniową między Biskupcem a Borkami, natomiast między Barczewem a Biskupcem istnieją jedynie odcinki dwujezdniowe w obrębie węzłów. 80 - kilometrowy odcinek między Mrągowem a Ełkiem, mimo poprawy nawierzchni, pozostaje wąski, pełen zakrętów.

WYG

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa; Radio Olsztyn

Na fot. Droga nr 16; Warianty drogi

Fot i grafika: MIB; GDDKIA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.07.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
06.05.2024

Szukam

06.05.2024

Kierowca C+E (HDS)

06.05.2024

MAGAZYNIER

Dodaj nowe ogoszenie