31.01.2017

Beksiński inaczej. Wystawa grafik w Galerii Patio

Do 3 marca w Galerii Patio Suwalskiego Ośrodka Kultury można oglądać wyjątkowe prace Zdzisława Beksińskiego – artysty, którego twórczość wzbudza zainteresowanie krytyków i masowego odbiorcy. Odważnie korzystał z możliwości nowych technologii przy kreowaniu swoich wizji. Na wystawie prezentowane są prace z kolekcji Dariusza Matyjasa. Wśród nich kilka rzadkich grafik drukowanych na płótnie.

 

Galeria Patio, ul. Jana Pawła II 5

wstęp wolny | wystawa czynna do 3.03 | wernisaż wystawy odbył się 27 stycznia 2017 roku

Zdzisław Beksiński stworzył ponad 200 grafik komputerowych. Tym rozdziałem sztuki zainteresował się w połowie lat 90-tych XX wieku. „Tworzeniem grafik przy pomocy programów komputerowych wynikało z otwartości Zdzisława Beksińskiego na nowoczesną technikę, na nowe możliwości. To właśnie ciekawość techniki doprowadziła do powstania tych prac” – tłumaczył komputerowy etap w sztuce Beksińskiego dyrektor sanockiego Muzeum Historycznego i przyjaciel artysty Wiesław Banach.

Ten okres można podzielić na dwa okresy. Od 1995 do 1999 roku Beksiński przerabiał komputerowo fotografie. Później porzucił tę metodę i zaczął pracować na tablecie oraz przy pomocy skanera. Marzeniem Beksińskiego pozostawało tworzenie w technice 3D. „Sprzęt wtedy był jednak horrendalnie drogi i to m.in. uniemożliwiło mu pracę nad kompozycjami przestrzennymi” – mówił Banach.

„Wystawa grafik komputerowych Zdzisława Beksińskiego pochodząca z kolekcji Dariusza Matyjasa zawitała do Suwałk po raz pierwszy. Zimowy termin jej ekspozycji w Galerii Patio Suwalskiego Ośrodka Kultury zbiega się z obszerną retrospektywą artysty w Muzeum Okręgowym w Suwałkach. Początek roku 2017 dla miłośników sztuki Beksińskiego jest zatem wyjątkową okazją podziwiania dorobku tego artysty w naszym mieście w imponującej skali.

O wyjątkowości i niezwykłości sztuki Beksińskiego świadczy niesamowity klimat jego wizjonerskich obrazów. To świat często mrocznych, upiornych pejzaży i monstrualnych, zmutowanych postaci rodem z science-fiction. Wizji odrealnionych, pełnych surrealnych zestawień przedmiotów i osób, wielu znaczeń umykających naszemu logicznemu rozumowaniu. Grafika komputerowa była dla Beksińskiego narzędziem, ułatwiającym zapisywanie jego wizji, ale również formą pewnej przygody – poszukiwania nowych form wyrazu. Artysta korzystał z różnych mediów; był doskonałym malarzem, rysownikiem, fotografem, grafikiem. Umiejętnie komponował fotomontaże, pieczołowicie i bardzo cierpliwie opracowywał każdy detal dzieła, dzięki czemu jego wizje nabierały mocy oddziaływania na wyobraźnię odbiorcy. Warsztat malarski, fotograficzny i rysunkowy doprowadził do perfekcji, uzyskując niesamowitą, nadrealną głębię i przestrzeń w obrazach. Sztuka Beksińskiego przenosi nas w świat grozy i katastrofizmu, w nierealność, która poprzez precyzję i kunszt artysty staje się rzeczywistością.”

Andrzej Zujewicz, komisarz wystawy

 

Zdzisław Beksiński urodził się w 1929 roku. Zaczynał w Sanoku jako artysta-samouk. Ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej, gdzie uzyskał dyplom w 1952 roku. Około 1956 roku zajął się fotografią artystyczną, później, w okresie 1958-1962, tworzył metalowe rzeźby i reliefy. W latach 1962-74 skupił się głównie na ekspresyjnych rysunkach o tematyce figuratywnej, wykonywanych początkowo piórkiem i tuszem, a później węglem i kredkami. Jednym z pierwszych wielkich krajowych sukcesów Beksińskiego była wystawa rysunków i malarstwa w warszawskiej galerii „Foksal”, w trakcie której zostały sprzedane wszystkie jego dzieła.

Kolejne wystawy malarstwa w latach 1967, 1970, 1972, 1977 i 1981, wzbudziły ogromne zainteresowanie odbiorców unikalną wyobraźnią i maestrią warsztatową, a Beksińskiemu zapewniły jedno z czołowych miejsc w kręgu artystów polskich. W kolejnych latach wystawiał obrazy i rzeźby nie tylko w Polsce, ale też w wielu krajach Europy m.in. we Francji, Niemczech, Belgii oraz w Stanach Zjednoczonych i Japonii. W 1999 roku dostał nagrodę od Europejskiego Stowarzyszenia SF.

Beksiński w latach 90-tych XX wieku zainteresował się możliwościami, które dawały nowe technologie. W latach 1999-2001 opracował techniką fotomontażu cyfrowego dużą ilość przedstawień. Miał świetne oko i potrafił uchwycić obiektywem nieprawdopodobne obrazy. Następnie przetwarzał je komputerowo, tworząc zaskakujące kompozycje. Warto zaznaczyć, że na grafikach przedstawiających twarze zawsze była twarz artysty, jego nieżyjącego syna oraz najbliższych osób.

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.20.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
20.05.2024

szukam pracy

20.05.2024

MAGAZYNIER

Dodaj nowe ogoszenie