06.02.2014

Moglibyśmy mieć taki dworzec [wizualizacja]

Dworzec kolejowy połączony z galerią handlowo-usługową i centrum informacji turystycznej, otoczony parkingami, a nawet miejscem rekreacyjnym nad Czarną Hańczą. Projekt takiej inwestycji, opartej o obiekt zabytkowej elektrowni przy ul. Sejneńskiej, istnieje już od prawie 10 lat.

- Od czterech zupełnie o nim cicho, a uważam, że dzisiaj, kiedy mówi się o budowie trasy Rail Baltica i związanej z nią koniecznością przeniesienia torowiska i starego dworca, warto do tej idei powrócić, warto ją nagłośnić – przekonuje Tadeusz Buchowiecki, właściciel elektrowni i zajmującego około hektara obszaru przy skrzyżowaniu Sejneńskiej z torami.

Suwalski przedsiębiorca został właścicielem nieruchomości w 2003 r. Odkupił ją od prywatnych właścicieli. Od tego czasu szuka pomysłów na przywrócenie zabytku do życia, a najkonkretniejszego kształtu przybrał ten, mówiący o adaptacji na potrzeby przelotowego dworca kolejowego.

- Wolę używać słowa dworcogaleria, bo po dobudowaniu do gmachu elektrowni towarzyszących budynków, Suwałki wzbogaciłyby się o nowoczesny, wielofunkcyjny obiekt – uważa Buchowiecki. – Jeżeli władze miasta i PKP zaakceptowałyby lokalizację w tym miejscu, na pewno znalazłby się inwestor, który urzeczywistniłby tę ideę.

Tadeusz Buchowiecki był już blisko zrealizowania planów. Dysponuje projektem wykonanym przez Macieja Augustynowicza z Zakładu Projektowania Architektonicznego Uniwersytetu Technicznego w Szczecinie. Zakłada on m.in. budowę wiaduktu nad ulicą Sejneńską, dzięki któremu ruch kołowy nie kolidowałby już z kolejowym, modyfikację układu komunikacyjnego oraz platfomę parkingową, która wystarczyłaby nie tylko na potrzeby dworcogalerii, ale i pobliskiego sądu. Dolina Czarnej Hańczy zaadaptowana byłaby na miejsce rekreacji i wypoczynku.

- Pomysł spotkał się z pozytywnym przyjęciem prezydenta Józefa Gajewskiego, jego zastępcy Czesława Renkiewicza, wojewódzkiego konserwatora zabytków i przedstawicieli PKP – opowiada Buchowiecki. – Ostatni raz był omawiany w 2009 roku. Liczyłem na to, że dzięki zachowaniu ciągłości władzy samorządowej, prace nad tym projektem będą kontynuowane. Dzisiaj słyszę jednak o innej lokalizacji, dużo droższej, bo wymagającej budowy infrastruktury, w tym przede wszystkim dróg dojazdowych.

- Sprawa jest już nieaktualna – informuje prezydent Czesław Renkiewicz. – Nie tylko dlatego, że teren przy elektrowni nie spełnia wymogów technicznych, nie ma tam miejsca do budowę dodatkowego toru. PKP nie zamierza budować w Suwałkach dworca, a jedynie stację przelotową. Kolejarze chcieli ją umiejscowić z tyłu osiedla Klasztorna, a my optowaliśmy za lokalizacją przy ulicach Polna i Staniszewskiego na wylocie do Płociczna lub na wysokości dawnych Zakładów Płyt Wiórowych. Podpisane w ubiegłym roku porozumienie mówi o tej ostatniej lokalizacji.

W ramach budowy Rail Baltiki, prace na odcinku od Suwałk do granicy z Litwą PKP planuje na lata 2018-2020. Projekty dopuszczają nawet nie stację, a przystanek pasażerski.

- Tyle mówi się o zrównoważonym rozwoju miasta, o rewitalizacji, o otwarciu na Czarną Hańczę – przypomina Buchowiecki. – Uważam, że warto wrócić do idei i ją przeanalizować, że w naszym mieście powinien powstać porządny dworzec.

Prezydent Renkiewicz rozwiewa nadzieje. Dodaje jednak, że zależy mu na tym, żeby właściciel znalazł inwestora i zagospodarował zabytkowy obiekt elektrowni. Władze miasta skłonne są doprowadzić do zmiany studium i planu zagospodarowania przestrzennego tak, by mógł tu powstać wielkopowierzchniowy obiekt handlowo-usługowy.

udostępnij na fabebook
16.02.2014, 17:13:39

furcyto

Wyprowadzanie dworca poza centrum miasta, to spadek zainteresowania koleją. To również suburbanizacja czyli erozja miasta i jego rozciąganie. To przestarzała koncepcja urbanistyczna. Oby koncepcja relokacji dworca umarła razem z projektem Rail Baltica. Przypominam że będzie to linia towarowa, niedostępna dla pociągów pasażerskich.

10.02.2014, 18:19:38

xXx

a parking napewno bedzie platny :)

09.02.2014, 23:51:05

al

Tak jak park naukowo-techniczny zlokalizowano za miastem tak i dworzec trzeba zbudować z dala od miasta. Całe miasto zbudować za miastem. Boże widzisz i nie grzmisz! Toż to sabotaż!

09.02.2014, 09:48:25

nijaka

Logiczne ze temu Buchowieckiemu nie podoba się każda inna lokalizacja. Kupił elektrownie bo liczył ze ja zaraz sprzeda PKP. A tu psikus :)

07.02.2014, 12:37:37

jaka

Piękny, zabytkowy budynek marnieje :( Ogromna szkoda dla miasta, ze nic z tym nie robią. Przechodzę obok tego budynku codziennie idąc do pracy i serce boli, bo można by przywrócić mu świetność.

07.02.2014, 11:25:15

suwar

Wg. mnie warto nawet wydać 2 razy więcej na renowacje i zarazem budowę dodatkowej aglomeracji przy dworcu , ponieważ jest to dobra lokalizacja , budynek elektrowni nadaje się do tego wyśmienicie i coś z nim się w końcu zacznie dać. Potrzebny by był jedynie tunel drogowy pod torowiskiem. A do zaprojektowania takiego tunelu można by zlecić studentom z PWSZ jako ćwiczenia , było by to za darmo i może któryś projekt był by naprawde dobry.

07.02.2014, 00:19:05

Gustaw

Budowa dworca w miejscu starej, zabytkowej elektrowni miałaby być tańsza od budowy całkowicie nowego dworca? Żart. Renowacja tego budynku to dwukrotnie większy koszt niż budowa od podstaw w wyznaczonym miejscu, bez jakichkolwiek ograniczeń, których teren po byłej elektrowni ma aż nadto.

06.02.2014, 21:38:29

ja

Uważam że pomysł takiego dworca powinien podobać się.pkp

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.19.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
18.04.2024

KUCHARZ / KUCHARKA

Dodaj nowe ogoszenie