21.03.2023

Prace na Via Baltice Mariampol – Suwałki i innych drogach. Litwa zaprasza polskich wykonawców

Ministerstwo Komunikacji Republiki Litewskiej i Litewska Dyrekcja Dróg Samochodowych zachęcają polskie firmy drogowe do udziału w realizacji litewskich projektów infrastruktury transportowej i zapraszają do udziału w przetargach publicznych.

Podczas wizyty w Polsce specjaliści Ministerstwa Komunikacji i Dyrekcji Dróg Samochodowych przedstawili projekty drogowe kraju przedstawicielom polskiego Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawcom.

- Widząc szybkie postępy Polski w poprawie infrastruktury dróg krajowych, wysoko cenimy sobie doświadczenie i wiedzę specjalistów z sąsiedniego kraju, dlatego chcielibyśmy je wykorzystać również na Litwie. Jednym z najważniejszych projektów, przy których staramy się współpracować, jest przebudowa autostrady Via Baltica łączącej oba kraje - mówi Władysław Kondratowicz, kierownik Zespołu ds. Polityki Transportu Drogowego i Lotniczego w Ministerstwie Komunikacji.

Via Baltica

Obecnie trwają prace na odcinku II (od 72,5 do 79 km) i odcinku III (od 79 do 85 km) trasy Via Baltica A5 Kowno–Mariampol–Suwałki, a ich zakończenie planowane jest na koniec tego roku. Rozstrzygnięcie przetargów na roboty na odcinku I (od 56,83 do 72,5 km) planowany jest w pierwszym półroczu, na odcinku IV (od 85 do 97 km) – w drugim półroczu.

- Via Baltica to obecnie najważniejszy strategicznie projekt w naszym kraju, dlatego tak ważne jest zapewnienie jego pomyślnej i terminowej realizacji. Poinformowanie potencjalnych uczestników rynku i pozyskanie wykonawców z innych krajów nie tylko pobudziłoby konkurencję na rynku budownictwa drogowego, ale przede wszystkim dałoby możliwość otrzymania optymalnych ofert, które zapewnią płynną i atrakcyjną ekonomicznie realizację inwestycji – mówi Aivaras Vilkelis, dyrektor ds. Departament Planowania i Innowacji Infrastruktury Transportowej Dyrekcji Dróg Republiki Litewskiej.

Obecnie trwają prace na odcinku II (od 72,5 do 79 km) i odcinku III (od 79 do 85 km) trasy Via Baltica A5 Kowno–Mariampol–Suwałki, a ich zakończenie planowane jest na koniec tego roku. Zakup robót na odcinku I (od 56,83 do 72,5 km) planowany jest w pierwszym półroczu, na odcinku IV (od 85 do 97 km) – w drugim półroczu br.

Inne drogi krajowe

Wykonawcom z Polski przedstawiono także m.in. możliwość udziału w przetargach na prace na kolejnych odcinkach trasy Via Baltica, ponadto przewidywana jest przebudowa dróg A10 Poniewież –Poswole – Ryga i A8 Poniewież - Aristava - Sitkūnai, a także w najbliższych latach planowana jest przebudowa drogi A14 Wilno - Utena oraz drogi krajowej nr 130 Kowno - Prienai- Olita.

Wilno - Utena

Zbliża się przebudowa głównej drogi A14 Wilno – Utena - w niedalekiej przyszłości rozpocznie się projektowanie 42,8-kilometrowego odcinka drogi betonowej między Riešė (rejon wileński) a Molėtų. Prace projektowe rozpoczną się po wejściu w życie umów projektowych na 5 odrębnych odcinków, podpisanych z projektantami przez Dyrekcję AB Litewskich Dróg Samochodowych. Od jesieni ubiegłego roku projektowano już odcinek tej samej drogi między Molėtai a Uteną.

Rozpoczęcie przebudowy co najmniej jednego odcinka w Utenai planowane jest na drugą połowę tego roku – mówi minister łączności Marius Skuodis.

Zgodnie z podpisanymi umowami zostanie zaprojektowany odcinek drogi A14 Wilno – Utena od Riešė do Molėtai (21,5–64,3 km) – planowane jest przygotowanie projektów technicznych prac przebudowy drogi.

Na wspomnianym odcinku droga będzie posiadała 3 pasy ruchu, w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu projektanci będą musieli zapewnić rozwiązania przekształceń skrzyżowań, zaprojektować miejsca postoju pojazdów, przystanki autobusowe, przejścia dla pieszych, ogrodzenia ochronne i inne elementy inżynieryjne środki bezpieczeństwa ruchu. Kolejnym zadaniem projektantów jest ocena aspektu mobilności wojskowej przy projektowaniu odcinków dróg.

- Główna droga Wilno - Utena jest chyba najważniejszą drogą łączącą stolicę z północno-wschodnimi regionami Litwy. Obecna nawierzchnia cementowo-betonowa jest zużyta, więc ta droga wymaga gruntownej przebudowy. Po zakończeniu prac projektowych na tych odcinkach, których łączna długość to prawie 43 km, zostaną ogłoszone prace kontraktowe. Po naprawie całej drogi będziemy bezpiecznie i komfortowo jechać z Wilna do Uteny i innych północno-wschodnich regionów – mówi Marius Švaikauskas, szef litewskiej Dyrekcji Dróg.

Projekty prac technicznych przebudowy odcinków drogi A14 Wilno–Utena od 21,5 do 39,2 km mają być przygotowane w ciągu 11 miesięcy, a odcinki od 39,2 do 64,3 km - w 13 miesięcy. od dnia wejścia w życie umów. Łączna wartość wszystkich umów to około 768 tys. euro. Po zakończeniu prac projektowych zostaną ogłoszone zamówienia publiczne na wykonanie prac kontraktowych.

Obecnie projektowany jest odcinek głównej drogi z Molėtai do Uteny (od 64,332 do 93,726 km), a ekspertyzy projektowe są już wykonywane w mieście Utena (od 93,65 do 95,60 km). Planuje się, że prace kontraktowe na odcinku od Molėtai do Uteny, obejmującego miasto Utena, zostaną zakończone w 2024 r., a odcinek między Riešė a Molėtai – w 2025 r.

Kowno

W tym roku w Kownie realizowane są dwa projekty drogowe o znaczeniu lokalnym - budowa południowo-wschodniej obwodnicy Kowna (kontynuacja przyszłej autostrady) oraz przebudowa autostrady Vandžiogala w północno-zachodniej części miasta, co zbiega się z droga powiatowa nr 222 Kowno–Vandžiogala. W zatwierdzonym przez rząd preliminarze Programu Utrzymania i Rozwoju Dróg (KPPP) na te projekty przewidziano łącznie 4,86 ​​mln euro.

- Zarówno południowo-wschodnia obwodnica Kowna, jak i zlokalizowana w mieście autostrada Vandžiogala to ważne połączenia z głównymi drogami Litwy o największym natężeniu ruchu – A1 Wilno-Kowno-Kłajpeda i „Via Baltica”. Powstaje niezwykle istotna nowa obwodnica, która połączy ww. autostrady, pozwoli użytkownikom tranzytowym na szybsze i wygodniejsze poruszanie się po Kownie oraz odwróci ruch tranzytowy od osiedla Petrašiūnai. Poprawi się bezpieczeństwo ruchu w tej części miasta, zmniejszy się zanieczyszczenie powietrza i hałas – mówi wiceminister transportu Mindaugas Tarnauskas.

Biorąc pod uwagę duży zakres i złożoność projektu, południowo-wschodnia obwodnica Kowna będzie budowana w 4 etapach. Obecnie realizowany jest pierwszy etap i budowany jest pierwszy odcinek tego etapu - kontynuacja ul. Ateitis plento od ul. do ul. T. Masiulio, t. tj. do skrzyżowania po obu stronach tunelu pod linią kolejową Kowno–Palemonas. Ten odcinek o długości 1,5 km będzie miał 2 pasy ruchu, siedem wiaduktów, dwa ronda, tunel pod torami kolejowymi oraz ciągi piesze i rowerowe.

Ukończona południowo-wschodnia obwodnica Kowna będzie miała ok. 11 km długości i połączy autostradę A1 Wilno–Kowno z trasą Via Baltica w kierunku Warszawy. Będzie to dogodna alternatywa dla ruchu tranzytowego, jaki obecnie odbywa się po zachodniej stronie miasta, obok centrum handlowego Mega i Fortu IX – trasa nowej obwodnicy będzie krótsza i oddzielona od ruchu lokalnego.

Drugim projektem infrastrukturalnym w Kownie, finansowanym ze środków KPPP, jest przebudowa autostrady Vandžiogala w Szylanach. Ta główna ulica rejonu szybińskiego pokrywa się z drogą wojewódzką nr 222 Kowno-Vandžiogala i łączy się z główną drogą A1. Charakteryzuje się intensywnym ruchem – średnio ponad 15,8 tys. samochodów dziennie. Planuje się przebudowę całego placu Vandžiogala na terenie miasta Kowna - odcinek, którego długość wynosi 1,58 km. Na ten projekt przeznaczono 655,6 tys. euro, resztę finansuje gmina. Prace mają rozpocząć się w drugim kwartale tego roku i zakończyć w 2025 roku. w trzecim kwartale.

Projekty krajowe w gminach

Wspomniane projekty infrastruktury drogowej Kowna to dwa spośród projektów realizowanych w 11 gminach kraju, które zostały wybrane przez komisję powołaną przez Ministerstwo Transportu jako drogi o znaczeniu lokalnym dla państwa, do sfinansowania z tegorocznych środków KPPP. W tym roku na częściowe sfinansowanie takich projektów przeznaczono łącznie 16,133 mln euro, projekty będą realizowane w Alytus, Jonava, Kownie, Kłajpedzie, Kretyndze, Poniewieżu, Szawlach i Taurogach..

Przypomnijmy, że będą też wkrótce modernizowane litewskie drogi na pograniczu z naszym regionem. Te będą międzynarodowe przetargi.

 

WYG

Źródła i fot: Ministerstwo Komunikacji Republiki Litewskiej i Litewska Dyrekcja Dróg Samochodowych

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*