24.05.2016

Pracodawca na rynku pracownika

Rynek pracy w Europie Zachodniej zmienia się i ponownie staje się miejscem, w którym to pracownik dyktuje warunki gry. Eksperci międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego Monster przewidują, że trend ten będzie się rozwijał również w naszym kraju.

Według nich na zjawisko to wpływa z jednej strony sytuacja ekonomiczna, z drugiej trendy społeczne związane m.in. z wejściem na rynek pracy tzw. “pokolenia Millenialsów”.

Więcej miejsc pracy

Europa Zachodnia oferuje więcej miejsc pracy. Według danych Eurosat, na które powołuje się Monster, w 2015 roku w krajach takich jak Wielka Brytania, Niemcy, Francja czy Holandia, liczba wolnych miejsc pracy wzrosła. Największy przyrost wakatów odnotowała Holandia oraz Wielka Brytania - odpowiednio o  20%  i 10% w porównaniu do roku 2014. We Niemczech wzrost wyniósł ok. 6%, we Francji 2%.

- Europa Zachodnia coraz mocniej odczuwa brak specjalistów, czyli wykwalifikowanych pracowników, zwłaszcza z branż takich jak IT, inżynieria czy szeroko rozumiana opieka medyczna. W tych przypadkach często to nie człowiek szuka pracy, ale praca szuka człowieka – niejednokrotnie w innym kraju albo wśród kandydatów „pasywnych”, których namawia się na zmianę miejsca zatrudnienia. To spore wyzwanie dla rekruterów, którzy muszą wykazać się większym zaangażowaniem i kreatywnością – mówi Bartosz Struzik, dyrektor zarządzający międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.

Większe oczekiwania pracowników

Równolegle na rynku pracy stopniowo następuje ważna zmiana pokoleniowa. Nadchodzi czas Millenialsów (zwanych inaczej pokoleniem Y), czyli osób urodzonych w latach 1980-2000. Według szacunków PwC w 2020 roku będą oni stanowić połowę globalnej siły roboczej. Deloitte z kolei prognozuje, że do roku 2025 obejmą aż 75% dostępnych na świecie miejsc pracy. Dlaczego to takie istotne dla rynku i rekruterów?

Pracownicy z pokolenia Y mają zupełnie inne podejście i oczekiwania w stosunku do pracodawców niż ich poprzednicy. To więksi indywidualiści, gotowi do częstych zmian miejsca pracy, realizujący się również na płaszczyznach pozazawodowych, dlatego  bardzo dbają o zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym. Mają wysokie poczucie własnej wartości, przez co w stosunku do pracodawców są bardziej krytyczni i roszczeniowi.

Jest to jednocześnie pierwsze pokolenie wychowane w świecie mass-mediów, Internetu. A to ma kluczowy wpływ na sposób, w jaki się komunikują, również na rynku pracy.

- Internet nauczył ich bardziej otwartego i bezpośredniego wygłaszania poglądów - niezależnie od wieku, pozycji czy stanowiska. Stopniowo zanika dotychczasowe  ”starsi wiedzą więcej, a młodsi powinni pokornie słuchać i uczyć się”. Pokolenie Y od początku chce być pełnoprawnym uczestnikiem dyskusji, mieć prawo głosu i realny wpływ na to, co się dzieje w firmie. Firma, która na to pozwoli, ma większe szanse na uzyskanie ich lojalności. Więcej, staną się zaangażowanymi ambasadorami pracodawcy, będą się chwalić w jakim fajnym miejscu pracują  - znajomym, w mediach społecznościowych. Dla pracodawcy nie ma lepszej formy promocji – podkreśla Bartosz Struzik z MonsterPolska.pl

Nowe metody rekrutacji

Jak w tej sytuacji powinni zachowywać się HR-owcy i osoby chcące zatrudniać Millenialsów w swoich firmach? Jakimi metodami zwerbować i utrzymać ich w pracy? Ekspert MonsterPolska.pl wskazuje kilka kierunków:

- Po pierwsze być tam, gdzie są kandydaci – na urządzeniach mobilnych oraz przede wszystkim w social mediach. Mam tu na myśli nie tylko LinkedIn, ale również Facebooka, Twittera, a nawet Instagram, który może być genialnym narzędziem Employer Brandingu. Po drugie działać trochę jak marketingowcy – dostarczać im wartościowych informacji w sposób dla nich najlepiej przyswajalny: poradniki video, aplikacje, narzędzia, które skłonią kandydata do zostawienia swoich danych, tak żeby móc być z nim w kontakcie. Ale przede wszystkim stworzyć w firmie warunki do tego, aby pracownicy chcieli się chwalić tym, że u nas pracują.

***

MonsterPolska.pl to międzynarodowy serwis z ofertami pracy (część grupy Monster.com), oferujący dostęp do ponad 4,5 miliona ofert pracy w ponad 40 krajach. Jako pionier rekrutacji online MonsterPolska.pl efektywnie łączy pracodawców z pracownikami, realizując zarówno rekrutacje lokalne, jak i te o charakterze międzynarodowym. Skuteczność rekrutacji gwarantują unikalne rozwiązania technologiczne i komunikacyjne, tworzone w odpowiedzi na zmieniające się̨ potrzeby rynku pracy. www.MonsterPolska.pl

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*