10.03.2024

W podróż koleją przez Mazury po nowym torze i z przebudowanych peronów [zdjęcia]

Podczas gdy przebudowa dworca PKP w Suwałkach ruszy Bóg wie kiedy, bo wciąż przekładane są terminy, to na mazurskich stacjach i torach kolejowych dzieje się wiele. I to nie tylko w Ełku, o którym pisaliśmy kilkakrotnie.

KPO dla Giżycka

- Stacja Giżycko zmienia się dla podróżnych. Wygodny dostęp do pociągów zapewnią nowe perony i przejście podziemne. Postępuje przebudowa mostu na Kanał Łuczański. Modernizacja trasy Ełk- Giżycko Korsze zachęci turystów do wyboru kolei w podróżach na Mazury – zakomunikowały 1 marca br. PKP PLK.

Zakończenie prac planowane jest w IV kwartale 2024 r.

Będą też szybsze i sprawniejsze podróże koleją z Giżycka do Korsz dzięki modernizacji i elektryfikacji linii. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w październiku 2023 roku umowę na realizację prac budowlanych w ramach drugiego etapu inwestycji na trasie Korsze – Ełk. Prace wykona firma Torpol S.A.

Zadanie zostanie zrealizowane za kwotę 876 mln zł netto w ramach Krajowego Programu Odbudowy.

Od marca 2022 r. realizowane są prace na odcinku Ełk - Giżycko.

Linia kolejowa nr 38 zmienia się dla podróżnych z woj. warmińsko-mazurskiego oraz dla turystów. Mieszkańcy tej części regionu szybciej i wygodniej dojadą do stolicy województwa. Po zakończeniu wszystkich prac podróż koleją z Ełku do Olsztyna zajmie poniżej 2 godzin.

– Kolej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego staje się coraz bardziej przyjazna podróżnym. Realizowane inwestycje zachęcają do wyboru tego środka transportu, który umożliwia szybkie, bezpieczne i wygodne dojazdy do pracy lub szkoły. Mieszkańcy krainy Wielkich Jezior Mazurskich zasługują na transport przyjazny środowisku, co zapewni elektryfikacja trasy z Ełku do Korsz – głosił wcześniejszy komunikat PLK

Lepszy dostęp do kolei zapewni przebudowa 9 stacji i przystanków m.in. w Sterławkach Wielkich, Kętrzynie i Korszach. Z wyższych peronów będzie można łatwiej wejść do pociągów. Zapewnione zostaną wygodne dojścia także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Wymieniony zostanie tor na długości prawie 50 kilometrów. Przebudowane lub wyremontowane będą 84 obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty i przepusty). W Sterławkach Wielkich powstanie nowy wiadukt drogowy na drodze wojewódzkiej nr 592. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się na 38 zmodernizowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki zabudowie sieci trakcyjnej i elektryfikacji linii nie będzie konieczności zmiany lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co skróci czas podróży.

160 km na godzinę

– Dzięki elektryfikacji linii z Ełku przez Giżycko do Korsz oddziaływanie kolei na środowisko będzie mniejsze. Poprawi się także przepustowość trasy, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Każda inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województwa warmińsko-mazurskiego wpływa pozytywnie na rozwój regionu – mówił jesienią 2023 roku Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Zakończenie prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją” planowane jest w II kwartale 2026 r. Prace o wartości 876 mln zł netto zostaną zrealizowane dzięki środkom z Krajowego Programu Odbudowy.

Po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o około 50 minut i wyniesie poniżej 2 godzin. Pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż obecnie – z 80 do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Przejazdy kolejowe

W 2024 r. kontynuowane są prace na ponad 20 przejazdach kolejowo-drogowych w ramach modernizacji linii nr 38 na odcinku z Ełku do Giżycka. Dzięki zabudowie nowych urządzeń przejazdowych podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa m.in. w Ełku, Wydminach i Giżycku. Wymianę nawierzchni na dojeździe do torów oraz płyt przejazdowych zaplanowano m.in. w Gronowie (linia nr 204 Malbork – Braniewo), Dąbrówce Małej (linia nr 353 Poznań Wschód - Skandawa) oraz Bartoszycach (linia nr 38 Białystok - Głomno).

Tymczasem wciąż nie rusza budowa słynnej Rail Baltiki z Ełku przez Olecko - Suwałki do Trakiszek.

WYG

Źródło i fot: PKP PLK

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*