Zapraszamy na relację na żywo


Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle


Ślepsk Malow Suwałki

29.03.2024
20:30

07.03.2023

Z portów bałtyckich, przez Trakiszki i Suwałki, najkrótszym korytarzem na Ukrainę

Litwa wystąpiła z inicjatywą rozwoju najkrótszego korytarza transportowego między Ukrainą a portami bałtyckimi.
Trasa pobiegnie, jak dotąd przez Trakiszki, Suwałki do granicy polsko - ukraińskiej.

Główna zmiana to jej przedłużenie z terminala w Kownie do portu w Kłajpedzie.

Litwa i Ukraina zamierzają rozbudować nowe korytarze transportowe z Kłajpedy do Odessy i innych ukraińskich portów, poprawić połączenia kolejowe tych krajów i zwiększyć wolumen przewozów towarowych.

Na spotkaniu delegacji pod przewodnictwem Komitetu Ekonomicznego Rady Najwyższej Ukrainy i Komitetu Ekonomicznego Sejmu Republiki Litewskiej, które odbyło się we Lwowie omówiono także wspólne działania mające na celu dodanie dodatkowe połączenie korytarza Bałtyk-Adriatyk przez Unię Europejską (UE) z Transeuropejską Siecią Transportową (TEN-T) i granicą ukraińską w kierunku Dorohuska.

- Musimy połączyć Bałtyk i Morze Czarne korytarzami transportowymi o wystarczającej przepustowości, aby przekształcić obecne połączenia kolejowe z portu morskiego w Kłajpedzie do Odessy i innych portów ukraińskich w korytarz TEN-T o europejskim rozstawie torów. Taki korytarz, który omija Białoruś i Rosję, jest ważny nie tylko dla Litwy, ale także dla innych krajów bałtyckich, aby efektywnie wykorzystać swoje porty morskie i dotrzeć do Europy Południowej - mówi wiceminister transportu Loreta Maskaliovienė, która odwiedziła Lwów z delegacją.

Mówiąc o konkretnych krokach podjętych przez Litwę i Ukrainę, wiceminister podkreśliła wskazanie ważnych projektów dla realizacji tego korytarza oraz współpracę z instytucjami unijnymi. Jedną z najważniejszych w tej chwili kwestii jest dołączenie do sieci TEN-T dodatkowego korytarza transportowego wspólnymi staraniami, co pozwoliłoby na zwiększenie ogólnej przepustowości granicy ukraińsko-unijnej w kierunku portów bałtyckich.

Poprawiając komunikację między Litwą a Ukrainą, kraje te będą nadal zwiększać wolumen przewozów towarowych koleją między portem morskim w Kłajpedzie a Ukrainą.

Omówiono również przystąpienie Ukrainy do inicjatywy Wolnych Kolei Litewskich wraz z krajami bałtyckimi, wzmacniające niezależność regionu i odporność systemów kolejowych.

Obecnie, gdy UE dokonuje rewizji polityki TEN-T, na wniosek Litwy planowane jest uzupełnienie nowej sieci TEN-T o europejską linię kolejową Wilno Kłajpeda. Na Litwie już teraz planowane jest rozpoczęcie analizy wariantów tej trasy.

Realizacja tego projektu linii kolejowej oraz rozwój innych dwustronnych i międzynarodowych połączeń logistycznych zostały skonsolidowane w memorandum Ministrów Transportu Litwy i Polski podpisanym w Wilnie 16 września 2022 roku.

Z inicjatywy Litwy w styczniu br. do rozbudowy tego korytarza włączyły się inne kraje bałtyckie.

Przypomnijmy, że spółka transportowa Lietuvos Geležinkelių Group LTG Cargo rozpoczęła w lutym br. przewóz ładunków intermodalnych w kontenerach między terminalem intermodalnym w Kownie a miejscowością Sławkokowo w Polsce.

Długość nowej trasy Kowno - Sławkowa wynosi 740 km, a w jednym pociągu będzie można przewieźć do 93 TEU ładunków (TEU to odpowiednik jednostki dwudziestostopowej).

Planuje się, że przejazdy pociągami towarowymi będą organizowane 2 razy w tygodniu. Na życzenie klientów zostanie zorganizowany transport ładunków do portu morskiego w Kłajpedzie. Transporty na terenie Litwy będą obsługiwane przez firmę „LTG Cargo”, w Polsce - spółkę zależną grupy „LTG Cargo Polska”.

- Kontynuujemy dywersyfikację na Zachód i rozbudowę sieci szlaków transportu ładunków na Zachodzie. Ta nowa trasa umożliwi przeniesienie na koleje jeszcze większej ilości ładunków przewożonych obecnie ciężkim transportem drogowym między Litwą a Polską. Podczas transportu ładunków intermodalnych koleją, nawet indywidualne kontenery klienta mogą być sprawnie dystrybuowane i transportowane do innych dużych terminali w Polsce i Europie, dzięki czemu coraz więcej przewoźników będzie mogło wybierać bardziej zrównoważone rozwiązania logistyczne - mówi Eglė Šimė, szefowa LTG Cargo.

 

Na fot: Spotkanie delegacji litewsko – ukraińskiej we Lwowie

Źródło i fot: Ministerstwo Łączności Litwy

 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*