29.09.2019

Rail Baltica. Rada Gminy przeciwna wariantowi przebiegu szybkiej kolei przez Puńsk

Rada Gminy w Puńsku na ostatnie sesji podjęła uchwałę, w której wyraża sprzeciw wobec wariantu zakładającego przebieg rail Balticy przez gminną osadę. Zostanie ona przekazana projektantom, władzom PKP oraz administracji rządowej.

Urząd Gminy oczekuje do 15 października na pisemne wnioski i uwagi mieszkańców, które zostaną wysłane dotych samych adresatów wraz z uchwałą.

Wcześniej zebrano ponad 1300 podpisów przeciwko wersji poprowadzenia szybkiej kolei Rail Baltica przez gminną osadę zamiast, jak planowano wcześniej, przez graniczne Trakiszki, gdzie już od ćwierćwiecza stoi ładna stacja PKP, zbudowana z myślą m.in. o tej nowoczesnej kolei.

Przypomnijmy, że jeden z wariantów zakłada poprowadzenie linii kolejowej przez osadę Puńsk, zamiast jak dotychczas przez przygraniczne Trakiszki. Kolejarze argumentują, że potrzebne jest to w celu wyprostowania linii kolejowej, co pozwoli pociągom mknąć z szybkością 250 km na godzinę.

W Puńsku tory mają pobiec miedzy cmentarzem a skansenem, w pobliżu ulicy Morkusa. Tam też, miałaby powstać peron i stacja kolejowa Rail Baltiki o wymiarach 600 metrów długości i 100 metrów szerokości.

Władze gminy Puńsk chcą, by Rail Baltica pobiegła opodal starej linii, ze stacją graniczną w Trakiszkach. We wcześniejszych pismach do projektanta i PKP wskazywano m.in., że poprowadzenie linii po nowym terenie spowoduje nowy podział pól rolniczych, gospodarstw, będzie utrudniony dojazd do ich działek. Ponadto, być może, w niektórych przypadkach będzie musiało dojść do wykupu nieruchomości, wysiedlenia mieszkańców. Na niedawnym spotkaniu w Puńsku uspakajano, że przy ulicy Albinasa Morkusa raczej wyburzeń nie będzie, ale tory pobiegną bardzo blisko zabudowań. Prawo zezwala na poprowadzenie linii kolejowej nawet w odległości 20 metrów od zabudowań.

Mieszkańców Puńska oraz władze gminy niepokoi też, że w wariancie 250 km na godzinę będą tylko dwa przejazdy przez tory (wcześniej planowano tylko jeden). Rolnicy, mający pole tuż za zabudowaniami, byliby zmuszeni jechać do nich wiele kilometrów przez gminną osadę, prowadzić tędy zwierzęta na pola. Ciągniki, maszyny rolnicze ze sprzętem i plonami rolnymi (zboże, siano) jechałyby przez Puńsk nie tylko hałasując, ale i zaśmiecając osadę. Byłby też w tym wariancie utrudniony dowóz dzieci do szkoły, czy dojazd służb ratowniczych.

- Czy można wyobrazić gminę Puńsk, której północną i południową część łączą tylko dwa wiadukty w Puńsku, a dzieli 80-metrowej szerokości ogrodzony pas wektorowej linii na wysokim nasypie przebiegający w poprzek gminy? – pytali projektantów mieszkańcy podczas spotkania konsultacyjnego

W innych wariantach przewidziano nie tylko oddalenie torów od miasteczka, ale i trzy przejazdy przez nie.

 

WYG

Na fot: Ulica Morkusa, gdzie miałaby przebiegać Rail Baltica 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Wigry Suwałki


Promień Mońki

27.04.2024
18:00

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.26.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
26.04.2024

ostrzenie pił

Dodaj nowe ogoszenie