Świat stworzony przez krakowską rzeźbiarkę jest niezwykły. Wszystko wygląda jak żywe – sowa, nietoperze, wilk – a jednak jest tylko z żelaza. A może AŻ z żelaza…
„Refugium” Mariola Wawrzusiak – wernisaż wystawy rzeźby
PiÄ…tek, 8.09. 2017, godz. 18:00
Galeria Sztuki WspóÅ‚czesnej ChÅ‚odna 20
wstęp wolny | wystawa czynna do 13.10
Opowieść żelaza
Na starej bramie
opadła rdza
odsłania promieńMuuishuukai
Jak zwykle patrzÄ…c na rzeźby możemy mówić o wyczuciu formy, organizowaniu przestrzeni, technikach warsztatowych, inspiracjach (dzieciach, maÅ‚pach, sÄ™pach, mrówkach, nietoperzach czy inkaskich mumiach). Albo uczenie sprawÄ™ omawiać „na tle” sztuki wspóÅ‚czesnej i dawniejszej wskazujÄ…c rozstrzygniÄ™cia kompozycyjne i tropiÄ…c zawiÅ‚e Å›lady historii form. No cóż, czasem to wystarcza, ale nie w tym przypadku, ponieważ to, co w twórczoÅ›ci Marioli Wawrzusiak najważniejsze, siÄ™ga znacznie głębiej.
Wybór preferowanego tworzywa nie jest sprawÄ… prostÄ…. To proces organicznego dojrzewania, droga, na której czyha niejedno niebezpieczeÅ„stwo. Przez zrozumienie swojego tworzywa rzeźbiarz rozumie Å›wiat i (bez sprzecznoÅ›ci) odwrotnie: czujÄ…c Å›wiat odkrywa swoje tworzywo, zdobywa umiejÄ™tność sÅ‚uchania go i wydobywania z niego rzeczywistoÅ›ci – istotnej prawdy.
OczywiÅ›cie jest bardzo wielu twórców realizujÄ…cych swoje prace w żelazie, ale czy wszyscy zasÅ‚ugujÄ… na zaszczytny tytuÅ‚ rzeźbiarzy żelaza? Mariola Wawrzusiak z pewnoÅ›ciÄ… tak. A dlaczego to ważne?Ponieważ żelazo to życie. NadajÄ…c jej kolor pÅ‚ynie w naszej krwi, utlenia siÄ™ i przenosi tlen; żyjemy dziÄ™ki rdzy. Ponieważ żelazo to Å›mierć, zamienione w miecz albo pocisk, może wytoczyć krew. W tym wielkim nurcie, który nazywamy czasem, życie i Å›mierć sÄ… przemianami żelaza. Å»eby zrozumieć żelazo trzeba rozumieć życie, Å›mierć i to, co siÄ™ga dalej przekraczajÄ…c ich (pozornÄ…) opozycjÄ™. To widać: sÅ‚abość wychudzonych dzieci łączy siÄ™ z żelaznÄ… siłą ich woli życia, a przejmujÄ…cy smutek przemijania rozbÅ‚yskuje wesoÅ‚oÅ›ciÄ… bawiÄ…cych siÄ™ maÅ‚pek. Dziecko oddaje ostatni ceremonialny ukÅ‚on sÄ™powi z powagÄ… i dostojeÅ„stwem oczekujÄ…cemu na przekazanie daru. Åšwiat wielkich emocji, potrafi je wytrzymać tylko ten, kto uczyÅ‚ siÄ™ od żelaza. Wszystko to, żywo i przejmujÄ…co, obecne jest w rzeźbach Marioli Wawrzusiak. To prace mocne i fascynujÄ…ce nie dziÄ™ki formalnym ekscesom, lecz wielkiej wrażliwoÅ›ci, trosce, głębokiemu doÅ›wiadczeniu natury życia i ogromnej wytrzymaÅ‚oÅ›ci. ZawierajÄ… wielkÄ… opowieść, do której nie napisaÅ‚em tu nawet wstÄ™pu. Na szczęście nie trzeba jej spisywać, caÅ‚a dostÄ™pna jest w rzeźbach Marioli.
Kajetan Młynarski
Metal na wietrze
Przedstawiciele żelaznego gatunku tÄ™tniÄ… czerwieniÄ… rdzy. Pod powierzchniÄ… tego, co twarde i nieruchome, dojrzeć można, jak rdzawy krwiobieg drąży nieruchomość i ciszÄ™, przechylajÄ…c chwiejne, nieoczywiste pozy już jakby na granicÄ™ nastÄ™pnego kroku, który nigdy siÄ™ nie wydarzy. I to nigdy jest tutaj najbardziej dojmujÄ…ce, wybrzmiewa tÄ™po, wplata dramat niedokonanej chwili w kategoriÄ™ wiecznoÅ›ci, pochwyca i osadza rzeźby Marioli Wawrzusiak w kontekÅ›cie czasu, jak na fotografii – żywi, a opÄ™tani bezruchem, gestykulujÄ…cy, a niemi, agresywni i krzyczÄ…cy, i każdy wyraz tego krzyku jawi siÄ™ osobnym skrzepem na ich skórze, mówi sam za siebie i z odrÄ™bnÄ… mocÄ…. Nagle okrzepÅ‚e, sprawiajÄ… wrażenie zamyÅ›lonych, ogarniÄ™tych jakÄ…Å› nadprzyrodzonoÅ›ciÄ…, skupionych w wewnÄ™trznym byciu, z ufnoÅ›ciÄ… poddanych energii stwarzania, stawania siÄ™. Pokraczni, niedoskonali nosiciele piÄ™kna odsÅ‚aniajÄ… niepokojÄ…cy sens, uzewnÄ™trzniajÄ…c to, co wewnÄ™trzne, co celnie zredukowane do instynktownych form, uchwycone w swojej istocie i ponadczasowe. Ich spÄ™kane, ziemiste ciaÅ‚a kojarzÄ… siÄ™ z rozkÅ‚adem, cierpliwoÅ›ciÄ… obumierania. Mimo swego rzeczywistego ciężaru zdajÄ… siÄ™ jednak zaskakujÄ…co lekkie, niemalże pozbawione materii, jakby gotowe do ucieczki poza siebie. Istoty nad wyraz subtelne. Metalowa skóra, opiÅ‚ki sierÅ›ci gotowe sÄ… na przyjÄ™cie wiatru i promieni sÅ‚oÅ„ca. Szlachetnie surowe, a każda nierówność lub naruszona proporcja kierujÄ… uwagÄ™ ku wnÄ™trzu, wyrażajÄ…c rytm tego wnÄ™trza. Rytm tajemnicy.
Laura Makabresku
Mariola Wawrzusiak urodziÅ‚a siÄ™ w Rzeszowie w 1971 roku. Studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk PiÄ™knych w Krakowie w latach 1992-1997. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Józefa SÄ™kowskiego. Profesor nadzwyczajny ASP w Krakowie na Wydziale Rzeźby. Prowadzi pracowniÄ™ rysunku dla studentów od II do V roku. UzyskaÅ‚a stypendium Cultural City Network Graz (1998), Stypendium Miasta Krakowa (1999), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000). WspóÅ‚praca z firmÄ… Wox (2009).
Wystawy indywidualne:
- 1998 Dabiut, Galeria Dziennika Polskiego, Kraków
- 1998 wystawa Psy i pieski wraz z Rafałem Borczem
2002 - wystawa rzeźby i rysunku Zdarzenie, ZiF Zentrum fur Intedisziplinare Forschung, Bielefeld, Niemcy
2002 - wystawa Psi odjazd wraz z Rafałem Borczem, Galeria Nizio, Warszawa
- 2006 wystawa Wilk wraz z Rafałem Borczem, Galeria Bielka BWA
- 2007 wystawa Wilk, Austriacki Kosnulat Generalny, Kraków
- 2008 wystawa Ludzkie i zwierzęce wraz z Rafałem Borczem, SAPiK, Szczecinek
- 2011 wystawa Instynkt, BWA Sieradz
- 2012 wystawa Relacje, Centrum Sztuki WspóÅ‚czesnej Solvay, Kraków
- 2012 wystawa Więzi i sploty, Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa
- 2013 wystawa W cieniu czÅ‚owieka, Galeria Cztery Å›ciany, Kraków
- 2014 wystawa Dzikie, BWA Sanok
- 2015 wystawa rzeźby, sala wystawowa Stowarzyszenia Promocji Kultury i Sztuki Pogranicze TOTU, Rzeszów
- 2016 wystawa Habitaty, BWA Rzeszów
- 2016 wystawa Interior wraz z BarbarÄ… Hubert, Galeria ZPAP, Rzeszów
- 2016 wystawa rzeźby towarzysząca obchodom 70-lecia Instytutu Odlewnictwa w Krakowie
- 2016 wystawa Trzeci poziom zagrożenia‚ Vlask Gallery, Gandawa, Belgia.
- 2017 wystawa ZwierzÄ™ta domowe, Galeria Sztuki WspóÅ‚czesnej we WÅ‚ocÅ‚awku
Wystawy zbiorowe 1993-2017:
Galeria BWA Kraków, PWST Kraków, Seprais, Szwajcaria, 18 Artist-18-Cities, Graz Lubliana, Maribor, BratysÅ‚awa, Sarajewo, Mostar, Brno, Unique sign-Unique Lokation, Mostar BoÅ›nia i Hercegowina, Graz, Austria, Pracownia rzeźby prof. Józefa SÄ™kowskiego, PaÅ‚ac Sztuki, Kraków, Salon MÅ‚odej Plastyki, Egeria, BWA Ostrów Wielkopolski, MyÅ›l, ZwierzÄ™, Stary Browar, WrocÅ‚aw. Triennale Rzeźby Wrażliwość, Centrum Kultury Zamek, PoznaÅ„, wystawa MÅ‚odzi pedagodzy WydziaÅ‚u Rzeźby Krakowskiej ASP, Galeria Kopalni Soli, Wieliczka, Bracia nasi mniejsi, Galeria Krypta u Pijarów, Kraków, Galeria Nova Ostrawa, Galeria Alte Schiebekammer, WiedeÅ„, Centrum Sztuki WspóÅ‚czesnej Solvay, Akademia Sztuk PiÄ™knych w Krakowie, galeria ASP, Identity, magazyny kolejowe, Kraków, Obszar Forma Tożsamość, BWA Sieradz, Antropomorfie ASP Kraków, PomiÄ™dzy PaÅ‚ac Sztuki Kraków.

.jpg)









