Decyzja środowiskowa w sprawie budowy drogi DS.-61 została wydana, projekt wykonany. Mogło być krócej i taniej, będzie dalej i drożej. Nie zostały uwzględnione wnioski i sugestie władz i mieszkańców gminy Suwałki, nie wzięto pod uwagę aspektów przyrodniczych (storczyki i żeremia bobrowe). Nie rozpatrzono rozsądnej z ekonomicznego punktu widzenia propozycji puszczenia w Osinkach odcinka drogi przez państwowy las zamiast przez prywatne grunty rolne.
- Po co zorganizowano środowe spotkanie z projektantami i przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jak zamiast odpowiedzi na nasze pytania i wątpliwości słyszeliśmy ciągłe – decyzja środowiskowa wydana i nic już nie można zmienić – narzekali mieszkańcy gminy. – Na papierze wygląda to pięknie, a w rzeczywistości doprowadzi do protestów i być może upadku kilku czy kilkunastu dobrze prosperujących dziś gospodarstw rolnych. Czy o to chodzi?
Na pytanie jednego z rolników jak będzie wyglądał wykup gruntów, prowadzący Adam Rosiak z firmy projektowej Trakt odpowiedział krótko: zgodnie z ustawą. Ostateczna linia wykupu ustalona będzie na etapie projektowania budowlanego.
- A czy na tym etapie projektu uwzględniono ekrany dźwiękochłonne? – dociekali rolnicy, których działki sąsiadować będą z S 61.
- Są tereny chronione akustycznie, ale sposobów ich ochrony jest wiele. Mogą to być na przykład ziemne wały ochronne. Decyzje zapadną w czasie budowy.
- Kto i kiedy wykupi grunty? – to kolejne pytanie do przedstawicieli GDDKiA
- Grunty wykupi GDDKiA, a prawo przewiduje, że możemy budować przed wykupem gruntów.
- Czy odbędzie się spotkanie kiedy kończony będzie projekt budowlany?
- Takiego jak dziś, otwartego nie będzie. Będzie tylko z udziałem osób zainteresowanych.
Z konkretów warto odnotować następujące:
- Inwestycja, w systemie projektuj i buduj, ma być realizowana w latach 2017-2020
- wkrótce ogłoszony zostanie przetarg który wyłoni projektanta-wykonawcę, ten będzie miał 10 miesięcy na wykonanie projektu, a władze wojewódzkie 5 miesięcy na wydanie decyzji.
- Najbardziej prawdopodobny termin rozpoczęcia prac budowlanych to rok 2018, a konkretniej jego druga połowa
- Odcinek drogi S 61 od obwodnicy Suwałk do granicy państwa z Litwą będzie miał długość nieco ponad 24 km
- będzie to droga kat. S – dwa pasy ruchu w każdą stronę, każdy pas o szer. 3,5 m + pas awaryjny o szer. 2,5 m
- dwa węzły drogowe: Suwałki Północ ( z drogą krajową nr 8) i Szypliszki (z drogą wojewódzką nr 651)
- cztery miejsca obsługi podróżnych (po dwa MOP-y w każdym kierunku): Żubryn Wschód, Żubryn Zachód, Budzisko Wschód i Budzisko Zachód
Dodajmy, że po wybudowaniu tej drogi kilku, a nie wykluczone że kilkunastu, rolników może być pozbawionych dojazdu do swoich pól. Starci też gmina Suwałki, bowiem zmniejszą się wpływy do jej budżetu z podatku rolnego za grunty zajęte pod drogę (grunty pod drogi nie podlegają opodatkowaniu). Jaka będzie to kwota dziś nikt nie potrafi powiedzieć.