30.01.2018

S61 Podborze – Śniadowo. Tu zaczyna się Via Baltica

We wtorek, 30 stycznia dyrektorzy białostockiego oddziału GDDKiA oraz przedstawiciele wykonawcy – konsorcjum RUBAU Polska i Construcciones RUBAU S.A. Hiszpania, podpisali kontrakt na realizację drogi ekspresowej S61,Via Baltiki, na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej - węzła „Podborze” - do węzła „Śniadowo” .

Kontrakt podpisano w Ostrowi Mazowieckiej w obecności Ministra Infrastruktury - Andrzeja Adamczyka oraz Iwony Stępień – Kotlarek, zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Przewiduje on zaprojektowanie i wybudowanie do 2021 roku odcinka S61 od węzła „Podborze” do węzła „Śniadowo” (kierunek Łomża). Drogą mamy pojechać w październiku 2021 roku.

Inwestycja ta, to właściwie niespełna 20-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. Ale to także strategiczny węzeł Podborze w rejonie Ostrowi Mazowieckiej łączący Via Balticę (S61) z droga ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok. To właśnie on będzie jednym z największych skrzyżowań bezkolizyjnych na całej Via Baltice. W tym miejscu ruch tranzytowy z krajów bałtyckich będzie się łączył z siecią polskich autostrad i dróg ekspresowych prowadzących na zachód Europy.

Realizacja zadania przewidziana jest w systemie „Projektuj i buduj”. W sumie zaplanowano na całość zadania 31 miesięcy przy wyłączeniu okresów zimowych w tracie budowy. To oznacza, że Wykonawca powinien zaprojektować trasę i uzyskać decyzję ZRID w ciągu pierwszych 15 miesięcy, a w kolejnych i 16 miesiącach zrealizować prace budowlane oraz uzyskać pozwolenia na użytkowanie. W trakcie samej budowy nie wlicza się w czas realizacji okresów zimowych (15 grudnia – 15 marca).

Podpisany kontrakt budowlany opiewa na 479,1 mln zł. Za te pieniądze powstanie 19,5 km drogi ekspresowej S61 w nawierzchni z betonu cementowego, na niej dwa węzły – wspomniany „Podborze” i węzeł „Komorowo” oraz przebudowane zostaną 3 kilometry istniejącej drogi ekspresowej S8, a także około 40 kilometrów dróg niższych kategorii.

 

  

Dane techniczne:

Przekrój drogi -2x2

Szerokość pasa ruchu: 3,5m

Szerokość pasów awaryjnych: 2,5m

Szerokość pasa dzielącego: 5,0m

Szerokość poboczy: minimum 0,75m

Kategoria ruchu: KR6 i KR7

Ilość węzłów: 2

Nazwy węzłów: Podborze, Komorowo

Obiekty inżynierskie: mosty – 4, wiadukty - 21, przejścia dla zwierząt - 6, pozostałe - 10

Ilość MOP-ów kategorii I (toaleta i parking) :2

Przetarg na odcinek „Podborze” – Śniadowo” został ogłoszony w pod koniec kwietnia 2017 roku. Wystartowało w nim 5 podmiotów gospodarczych.  Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpił 28 listopada 2017 – wybrano konsorcjum RUBAU Polska i Construcciones Rubau SA Hiszpania.

Obecnie na całej S61 realizowanej przez białostocki oddział GDDKiA, pozostały do zamknięcia przetargów i podpisania umów (w ciągu najbliższych miesięcy) – dwa odcinki:

• węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Południe (zad.2)

• węzeł Łomża Zachód – węzeł Kolno (zad.4)

Po nowym śladzie

Inwestycje mają być realizowana w systemie Projektuj i Buduj. Zaprojektowano je w zupełnie nowym przebiegu, w pobliżu istniejącej drogi wojewódzkiej nr 677 Ostrów Mazowiecka - Łomża. Jak na całej S61, także i na tych fragmentach powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne i pas rozdziału. Droga będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego oraz będzie przygotowana pod obciążenia 115 kN/oś. Na odcinku Ostrów Mazowiecka - Śniadowo o długości 19,4 km przewidziane są dwa węzły (Podborze i Komorowo), a na odcinku Śniadowo - Łomża Południe o długości 16,99 km jeden (Śniadowo).

Do końca marca mają być podpisane umowy na wszystkie odcinki drogi S61 Via Baltica w Podlaskiem. Planowane zakończenie inwestycji to rok 2021.

Tym samym cała Via Baltica na terenie województwa podlaskiego (prawie 120 km) znajdzie się w realizacji, łącznie z obwodnicą Łomży i realizowaną obwodnicą Suwałk, której budowa ma zakończyć się wiosną 2019 roku.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wśród priorytetów GDDKiA w 2018 roku na terenie naszego regionu jest zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 aż do Wyszkowa, a tym samym zamknięcia de facto całej inwestycji od Warszawy do Białegostoku.

Wybrano projektanta drogi z Mariampola do Budziska

Prace nad przygotowaniem planu międzynarodowej trasy Via Baltica na odcinku łączącym Litwę z Polską powierzono kowieńskiej spółce projektującej infrastrukturę transportową Kelprojektas. 15 stycznia br. Dyrekcja Dróg Samochodowych Litwy przy Ministerstwie Transportu i Komunikacji podpisała ze spółką umowę na opracowanie planu i projektu przejęcia gruntów pod tę inwestycję.

Zgodnie z zawartą umową Kelprojektas ma przygotować specjalny plan zagospodarowania przestrzennego i przebudowy odcinka drogi A5 Kowno – Mariampol – Suwałki o łącznej długości ok. 153 kilometrów, a także projekt przejęcia gruntów na potrzeby tej inwestycji. Mają w nim zostać uwzględnione poszerzenie obecnej drogi do czterech pasów ruchu, budowa bezkolizyjnych skrzyżowań, przejazdów kolejowych, wiaduktów oraz systemów redukcji hałasu. Ministerstwo Transportu i Komunikacji szacuje, że inwestycja może objąć teren o powierzchni 2 tys. 880 hektarów.  Procedura wykupywania ziemi od właścicieli oraz może to dotyczyć nawet 700 działek o łącznej powierzchni ok. 300 hektarów.

Oczekuje się, że w 2020 roku rozpoczną się prace konstrukcyjne i budowlane tego odcinka o długości ponad 40 km, a w 2022 r. droga zostanie oddana do użytku. Będzie ona spełniać wymagania autostrady. Przebudowa może kosztować ok. 200 mln euro.

Natomiast do końca 2018 roku powinny zakończyć się prace nad odcinkiem drogi A5 z Kowna do Mariampola.

Droga z Mariampola do granicy z Polską jest obecnie jedną z najbardziej eksploatowanych arterii komunikacyjnych łączących Litwę z Europą Zachodnią, szczególnie przez samochody ciężarowe i dostawcze.

Via Baltica ma biec przez Pragę, Wrocław, Warszawę, Kowno, Poniewież, Rygę, Tallinn i drogą wodną aż do Helsinek.

 

WYG

Źródła: GDDKiA; BNS; sumin.lrv.lt 

fot. GDDKiA

udostępnij na fabebook
31.01.2018, 15:35:49

Sławek

Z Suwałk do Wa-wy w 3 godz. bez łamania przepisów.

31.01.2018, 10:00:31

kierowca

Dobra wiadomość dla każdego, kto podróżuje w stronę stolicy albo zachodu kraju. Tylko czekać aż z Suwałk będzie można "przelecieć" ekspresówką do Warszawy!

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.15.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
14.05.2024

szukam pracy

Dodaj nowe ogoszenie