29.12.2022

Trasa Wschodnia w Suwałkach. Jest przetarg na ostatni odcinek

Miasto ogłosiło przetarg na wykonawcę jednej z największych inwestycji, którą chce zrealizować w 2023 i 2024 roku. To budowa drogi z tunelem pod torami, która połączy ulicę Sejneńską z Wylotową.

Zadanie to zostało nazwane ”Kontynuacja - zakończenie budowy Drogi Wojewódzkiej  nr 655 w ramach Wschodniej Obwodnicy Suwałk", popularnie określanej Trasą Wschodnią. Połączy ona południową, przemysłową część miasta z Osiedlem Północ. W budżecie Suwałk na 2023 rok przewidziano na tę inwestycję 20 mln zl.  

Zbudowano już odcinki:

- przedłużenia ulicy Leśnej do Utraty z przebiciem Wojska Polskiego (2018 rok, koszt 17,8 mln zł)

- ulicę 100-lecia Niepodległości z rondem na Utracie, tunelem pod torami i mostem na Czarnej Hańczy (2020 rok, ok. 38 mln zł),

- ulicę Rotmistrza Witolda Pileckiego, od ronda przy Pułaskiego i Armii Krajowej do ronda przy ul Północnej (2019 rok, ok. 20 mln zł)

- ulicę od Północnej wzdłuż Fabryki Mebli Forte do ul. Wylotowej (2021 rok, 4 mln zł).

Wartość ostatniego odcinka bez VAT: 30 927 083.15 zł. Jakie będą rzeczywiste koszty, przekonamy się po rozstrzygnięciu przetargu. Termin składania ofert wyznaczono na 8 lutego 2023 r. Zadanie, które współfinansowane ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, powinno zostać wykonane w ciągu 500 dni.

Dopiero wiosną 2022 roku władze Suwałk uzyskały warunki techniczne od PKP PLK, które pozwoliły dokończyć dokumentację projektową. Ich brak blokował prace nad przygotowaniem do budowy ostatniego fragmentu Trasy Wschodniej na odcinku od ul. Sejneńskiej do ul. Wylotowej.

Odcinek Trasy Wschodniej, który pozostał do wybudowania będzie miał ok. 760 m długości. Rozpocznie się na rondzie przy Sejneńskiej i zakończy na rondzie przy ul. Wylotowej. W miejscu przecięcia z torami powstanie podziemny tunel. Droga, tak jak pozostałe odcinki Trasy Wschodniej, czyli przedłużenie ul. Leśnej do Utraty, ul. 100-Lecia Niepodległości i ul. Rotmistrza Pileckiego, będzie miała chodniki i ścieżkę rowerową.

Wschodnia Obwodnica Suwałk

Trasa Wschodnia, w istocie mała obwodnica Suwałk, miała za zadanie poprawić słabo skomunikowaną wschodnią stronę miasta.

Ponadto droga ta miała wyeliminować zagrożenie, płynące z ewentualnego zdarzenia drogowego, do którego mogłoby dojść na przejeździe kolejowym przecinającym ul. Sejneńską. W przypadku kolizji drogowej lub wypadku na tym odcinku istniało zagrożenie odcięcia Suwałk od drogi wylotowej na Sejny. Oprócz alternatywnego rozwiązania komunikacyjnego projekt trasy wschodniej obejmował także generalną przebudowę przejazdu kolejowego - wiadukt lub tunel przebiegający pod torami.  Teraz wiadomo, że będzie tu tunel.

Dawny pierwszy krok

Pierwszy krok na budowie tzw. wschodniej obwodnicy Suwałk zrobiono w latach 80-tych ubiegłego wieku. To wówczas zbudowano podziemną infrastrukturę na odcinku od ul. Pułaskiego do Północnej, czyli dzisiaj nowej ulicy Rotmistrza Pileckiego. Rury, m.in. kanalizacji deszczowej, zasypano i prace przerwano na, jak się wówczas mówiło, ”kilka lat”.

Przedstawiciele Urzędu Miasta przytaczali wówczas następujące argumenty za budową tej drogi:

- inwestycja zostanie na wykonana gruntach od dawna przeznaczonych na ten cel,

- nastąpi odciążenie i udrożnienie ruchu przez miasto, skutecznie połączy ul. Pułaskiego (czyli os. Północ) z ul. Sejneńską (wyjazd na: Krzywe, St. Folwark, Sejny).

Dwie koncepcje

Potem nastąpiła długie oczekiwanie. W 2004 roku, projektanci z Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku przedstawili władzom miasta dwa projekty obwodnic: wschodniej i zachodniej. Wschodnia kosztować miała 400 milionów. Jej budowa miałaby zacząć się za pięć lat, czyli w 2009 roku.

Budowa zachodniej obwodnicy miała ruszyć w 2014 roku. Prace rozpoczęły się później. Przetarg na budowę obwodnicy wygrała firma Budimex, z którą podpisano umowę 29 września 2015r. Wartość kontraktu budowlanego to 299,5 mln zł, natomiast wartość całej inwestycji z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów gruntów, prac archeologicznych, nadzoru i robót, to 391 mln zł. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu Unii Europejskiej z instrumentu Łącząc Europę (CEF). Uroczyste oddanie do użytku inwestycji nastąpiło 13 kwietnia 2019 roku.

Etapy Trasy Wschodniej

Kompleksowy plan dotyczący budowy tzw. Trasy Wschodniej zaczął być realizowany dopiero kilka lat temu.

Najpierw, w październiku 2018 roku, kosztem 17,8 mln zł wybudowano przedłużenie ulicy Leśnej z przecięciem Wojska Polskiego do Utraty.

Rok później, w listopadzie 2019 kosztem ok. 20 mln zł oddana została do użytku ulica Rotmistrza Pileckiego, a także zmodernizowana została ul. Sejneńska - niemal od przejazdu kolejowego do granic administracyjnych miasta.

Następnie, w grudniu 2020 r. oddano do użytku fragment Trasy Wschodniej - ulicę 100-lecia Niepodległości z mostem na Czarnej Hańczy i tunelem pod torami ułatwił ponadto wjazd do miasta od strony Sejn i Płociczna. W sumie, ta inwestycja pochłonęła około 38 mln zł.

Jesienią 2021 roku zakończyła się budowa kolejnej nowej ulicy - Michała Marii Świtalskiego, biegnącej od Północnej do Wylotowej, gdzie powstało rondo. To był 700-metrowy, kosztujący 4 mln zł, przedostatni fragment Trasy Wschodniej.

Teraz nadszedł wreszcie czas na ostatni odcinek Trasy Wschodniej.

 

WYG


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.09.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
08.05.2024

MAGAZYNIER

Dodaj nowe ogoszenie