Okręgowe Komisje Egzaminacyjne przedstawiły wyniki egzaminu gimnazjalnego.
W województwie podlaskim od kwietnia czekało na nie prawie 12 tys. uczniów.
Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz językowej, na poziomie podstawowym lub podstawowym i rozszerzonym.
Za rozwiązanie zadań z zakresu języka polskiego gimnazjaliści z województwa podlaskiego uzyskali średnio 66,6 proc. punktów (wynik ogólnopolski, to 68 proc. punktów). Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniami zamkniętymi, które sprawdzały odbiór tekstów kultury i wykorzystywanie zawartych w nich informacji. Bez problemu wyszukiwali w tekście publicystycznym lub literackim informacje podane wprost lub pośrednio. Jeśli jednak odpowiedź wymagała dokładniejszej analizy tekstu i samodzielnego sformułowania odpowiedzi zawierającej krytyczną ocenę faktów, zadanie okazywało się zdecydowanie trudniejsze.
Egzamin gimnazjalny z części humanistycznej z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie wymagał od zdających wykazania się umiejętnościami: analizy i interpretacji historycznej, wyszukiwania oraz porównywania informacji pozyskanych z różnych źródeł – tekstów, map, tablic genealogicznych oraz ilustracji. Za rozwiązanie zadań gimnazjaliści z podlaskiego uzyskali średnio 59,4 proc. punktów ( w kraju – 59 proc.).
Z zakresu matematyki podlascy gimnazjaliści uzyskali średnio 48,3 proc. punktów możliwych do zdobycia (w kraju – 47 proc.)
Egzamin gimnazjalny z zakresu przedmiotów przyrodniczych obejmował zadania z biologii, chemii, fizyki i geografii, sprawdzające między innymi umiejętność wnioskowania, posługiwania się metodą naukową oraz opisem doświadczenia. Za rozwiązanie zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych uczniowie z województwa podlaskiego uzyskali średnio 52,6 proc. punktów ( w kraju 52 proc.).
Z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym gimnazjaliści uzyskali średnio:
- z języka angielskiego – 68,5 proc. punktów,
- z języka niemieckiego – 53,5 proc. punktów,
- z języka rosyjskiego – 66,4 proc. punktów,
- z języka francuskiego – 62,9 proc. punktów,
Średni wynik w kraju:
- z języka angielskiego to 67 proc. punktów,
- z niemieckiego – 54 proc.,
- z rosyjskiego – 61 proc.,
- z francuskiego – 70 proc.,
Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami wymagającymi wyszukania informacji w różnych tekstach kultury. Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku, a z przedmiotów przyrodniczych – umiejętnością interpretowania danych przedstawionych na wykresie. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, niemieckiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu.
Trudność sprawiły uczniom zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej i teorii literatury oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego, a z chemii – wnioskowania o wyniku reakcji na podstawie zamieszczonych informacji
We wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych, a w przypadku języka angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego – także tworzenie wypowiedzi pisemnej.
Najlepsze wyniki z egzaminu uzyskali uczniowie dużych miast – powyżej 100 tys. mieszkańców. Najsłabiej poradzili sobie uczniowie ze wsi.