02.06.2020

Nabór wniosków do Programu Kolej Plus rozpoczęty. Suwałki, Olecko, Gołdap, Ełk

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował o rozpoczęciu przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA naboru wniosków od samorządów do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

Dzięki realizacji Programu możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego. Zwiększy się atrakcyjność i możliwość rozwoju gospodarczego mniejszych regionów.

Program Kolej Plus ma połączyć miejscowości liczące powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i rozbudować infrastrukturę kolejową. Program ma eliminować wykluczenie komunikacyjne poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Realizacja Kolei Plus wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski.

- Program Kolej Plus to budowa i odbudowa połączeń kolejowych. Przez nieodpowiedzialną politykę transportową po 1989 r. wiele linii kolejowych zostało zlikwidowanych. Nie powstały też nowe – tam, gdzie są one potrzebne i oczekiwane przez Polaków. Wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom. Od dzisiaj samorządy mogą składać wnioski o rządowe wsparcie. To pierwszy w historii program tego typu - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Program skierowany jest przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego zainteresowanych rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych, tj. modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, np. budowę nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Warunki naboru

Ogłoszony przez PKP PLK nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym – przez okres 90 dni - przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego w formie formularza, zgłoszenia projektu, pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe SA deklarują sprawne przeprowadzenie naboru projektów do Programu Kolej Plus. Wykorzystamy nasze doświadczenie i potencjał do budowy i odbudowy linii kolejowych w celu likwidacji wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców Polski – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK SA.

Możliwości powrotu i rozwoju kolejowych połączeń

Możliwości powrotu i rozwoju kolejowych połączeń zapewnia dofinansowanie ze środków Programu, które wynosi 85 proc. Pozostałe 15 proc. stanowić będą środki własne samorządów. Budżet Kolej Plus wynosi 5,6 mld zł, co przy 15 proc. udziale samorządów daje możliwość zrealizowania inwestycji o wartości 6,6 mld zł. Zadania realizowane w ramach Programu mogą obejmować opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej lub opracowanie dokumentacji projektowo- technicznej wraz z realizacją robót.

Nowelizacja ustawy z 9 stycznia 2020 r. o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, w której zawarte są rozwiązania wspierające realizację Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus, przewiduje także, że tereny kolejowe, które obecnie są niewykorzystywane, zostaną przywrócone do ponownego użytku na cele transportowe. Możliwe będzie przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy.

Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych. Będzie to możliwe pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury.

Oczekiwanym efektem będzie przywrócenie ponownego eksploatowania infrastruktury kolejowej na terenach aktualnie nieczynnych lub po zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej.

Wojewódzkie przewozy pasażerskie zostaną wsparte także za granicą województwa.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

Olecko, Gołdap, Suwałki

Na razie, w naszym regionie, samorząd województwa warmińsko - mazurskiego zgłosił do Ministra Infrastruktury następujące propozycje modernizacji linii:

- nr 41 na odcinku Olecko - Gołdap,

- nr 223 na odcinku Czerwonka - Orzysz,

- nr 35 odcinek od granicy województwa do Szyman,

- nieistniejąca linia na odcinku Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto,

- nr 254 na odcinku Elbląg - Frombork – Braniewo

Władze Gołdapi od dawna zabiegają o reaktywowanie linii kolejowej do tego przygranicznego miasta i uzyskanie połączenia z Oleckiem i Ełkiem.

Najbardziej zniszczone są tory na odcinku Olecko - Gołdap. Odcinek kolejowy Olecko (bez stacji Olecko) - Gołdap ma długość około 37 km. Jest to odcinek linii nieczynny i nieeksploatowany. Ruch pociągów pasażerskich został zawieszony od kwietnia 1993 roku, natomiast pociągów towarowych od czerwca 2002 r. Obecnie stan techniczny infrastruktury na tej linii jest niedostateczny i nie ma możliwości wznowienia ruchu pociągów z jakakolwiek prędkością.

W Olecku modernizacja dworca PKP, pociągi do Ełku, Suwałk i Gołdapi

Z kolei z odpowiedzi, jaką otrzymał od władz PKP burmistrz Olecka, wynika, że planowany jest zarówno remont dworca kolejowego w Olecku, jak i modernizacja linii kolejowej nr 41 ( Olecko - Gołdap). Inwestycja powinna być realizowana przez Polskie Koleje Państwowe w latach 2023-2027.

Pociągi mają poruszać się zelektryzowana linią z prędkością 160 km na godzinę. Nie przewiduje się natomiast budowy drugiego toru.

Stacja Olecko ma być przebudowana w zakresie całej infrastruktury kolejowej. Przebudowany zostanie cały układ torowy, zbudowane dwa perony: jeden jednokrawędziowy i drugi dwukrwędziowy wyspowy. Perony będą miały długość 400 metrów.

Komunikacja pomiędzy rejonem budynku dworca, peronami i częścią miasta położoną po zachodniej stronie torów ma odbywać się przejściem podziemnym pod torami. Zostaną zachowane dotychczasowe place ładunkowe.

Z otrzymanych informacji wynika, że docelowo pociągi regionalne będą kursować z kierunku Ełku i z powrotem oraz pociągi międzywojewódzkie z kierunku Ełku w kierunku Suwałk i z powrotem. Po rewitalizacji odcinka Olecko-Gołdap możliwe będzie przywrócenie kursowania pociągów w kierunku Gołdapi.

Likwidacji ulegnie odcinek Olecko - Cimochy. Przewiduje się natomiast budowę jednotorowej zelektryzowanej łącznicy Zatyki - Norki, co umożliwi komunikację z Suwałkami.

Według wstępnych danych PKP, przewiduje się kursowanie w ciągu doby do Olecka od 4 do 6 pociągów regionalnych z Ełku i z powrotem oraz do 8 pociągów międzywojewódzkich z kierunku Ełku w kierunku Suwałk i z powrotem, ze zjazdem do Olecka.

 

WYG

Źródło, grafika, fot: Ministerstwo infrastruktury

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.02.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie