12.02.2021

Rail Baltica. Polsko - litewska grupa infrastrukturalna dla lepszych podróży koleją po Europie

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz LTG Infra, litewski zarządca infrastruktury kolejowej podpisali list intencyjny dotyczący powołania Polsko-Litewskiej Grupy Infrastrukturalnej.

Obie spółki będą współpracować przy poprawie jakości połączeń kolejowych oraz realizacji projektów transgranicznych, w tym modernizacji trasy Rail Baltica.

Podczas wideokonferencji przedstawiciele zarządów obu spółek podpisali list intencyjny dotyczący współpracy i powołania Polsko-Litewskiej Grupy Infrastrukturalnej.

W spotkaniu uczestniczyli: prezes Zarządu PLK Ireneusz Merchel, dyrektor generalny LTG Infra Karolis Sankovski oraz członek Zarządu i dyrektor ds. operacyjnych PLK Witold Słowik.

- Efektywna współpraca między naszymi firmami jest ważna dla rozwoju infrastruktury kolejowej nie tylko w Polsce czy na Litwie, ale także w całym regionie, zwłaszcza w świetle Europejskiej Umowy Zielonego Ładu, której głównym elementem jest kolej. Podczas rozmowy z Ireneuszem Merchelem, Prezesem Zarządu PKP PLK, podsumowaliśmy udaną, partnerską współpracę w minionym roku i określiliśmy priorytety współpracy w tym roku, które będziemy realizować w ramach bilateralnej grupy infrastrukturalnej - powiedział Karolis Sankovski, prezes LTG Infra.

– Współpraca między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a LTG Infra układa się bardzo dobrze. Planujemy rozwijać i wzmacniać te relacje w ramach Polsko-Litewskiej Grupy Infrastrukturalnej. Nasze działania przełożą się na poprawę jakości komunikacji kolejowej pomiędzy Polską a Litwą. Kolej, najbardziej ekologiczny środek transportu, będzie coraz lepiej pełniła kluczową rolę w komunikacji międzynarodowej – mówił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Obszary współpracy

Na spotkaniu liderzy wytypowali i uzgodnili kilka głównych obszarów współpracy. Stała współpraca w zakresie Rail Baltica - koordynacja parametrów technicznych i rozwiązań organizacyjnych projektu Rail Baltica w Polsce i na Litwie. Zwiększenie atrakcyjności korytarza kolejowego poprzez zharmonizowanie systemów pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej z BCP PLC. Wymiana odpowiednich doświadczeń LTG Infra w kwestiach zarządzania ruchem kolejowym oraz zagadnień związanych z wdrażaniem ERTMS i projektami elektryfikacji, a także tworzenie nowego modelu ruchu na Litwie oraz digitalizacja modeli utrzymania i zarządzania zasobami infrastruktury kolejowej.

Działalność nowopowstałej Grupy Infrastrukturalnej będzie obejmowała współpracę w projektach transgranicznych, w tym współpracę techniczną, wdrażanie rozwiązań technicznych i operacyjnych, współpracę i wymianę informacji w trakcie realizacji projektu Rail Baltica, wymianę doświadczeń, wiedzy i informacji pomiędzy podgrupami powołanymi w Grupie.

Płynnie przez Trakiszki

Kluczowe są kwestie związane z prowadzoną modernizacją Rail Baltica. Podczas spotkania przedstawiciele obu spółek omówili m.in. kwestie w zakresie ujednolicenia wymagań technicznych dla systemów na Rail Baltica na terytorium Polski i Litwy. Dla zapewnienia sprawnej i bezpieczniej jazdy, systemy kolejowe po stronie polskiej i litewskiej muszą być ze sobą kompatybilne. Dzięki współpracy zarządców linii, przejazdy pociągów przez granicę polsko-litewską będą się odbywać w sposób płynny i niezakłócony. Przejście graniczne w Trakiszkach jest jedynym kolejowym przejściem granicznym na granicy polsko-litewskiej, a zatem jedynym łączącym sieć kolejową Litwy i pozostałą części Unii Europejskiej.

Plany inwestycyjne na 2021 rok w naszym rejonie

Dobiega końca procedura wyłaniania wykonawcy na przygotowanie dokumentacji dla modernizacji ostatniego polskiego odcinka linii Rail Baltica: od Ełku do granicy w Trakiszkach, w gminie Puńsk. Wpłynęło siedem ofert. Za kilka tygodni powinni pojawić się w naszym rejonie projektanci odcinka rail Balticy Trakiszki - Ełk.

W grudniu 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę stacji Ełk Osobowy, stacji Ełk Towarowy, przystanku osobowego Ełk Szyba Wschód oraz przebudowy odcinka kolejowego Białystok - Ełk.

Przebudowa stacji Ełk Osobowy oraz Ełk Towarowy jest pierwszym etapem modernizacji międzynarodowej trasy Rail Baltica na odcinku Białystok – Ełk, w ramach projektu „Prace na linii E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”.

Pasażerowie zyskają komfortową stację Ełk Osobowy. Polskie Linie Kolejowe wybudują nowe, dłuższe 110 m przejście podziemne. Przejście pod torami zastąpi obecne obiekty i zwiększy bezpieczny dostęp do kolei, gdyż również mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają komfortowe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się dojście na stację. Przejście będzie szersze oraz wyższe.

Transport kolejowy będzie efektywniejszy

Sprawniejsze prowadzenie ruchu na stacji zapewni m.in. wymiana ok. 45 km torów i sieci trakcyjnej i 118 rozjazdów. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba lokalne centrum sterowania planowane do budowy w Ełku oraz nowe urządzenia i systemy. Inwestycja istotne poprawi warunków obsługi pociągów towarowych. Sprawniejsze będą przewozy pomiędzy Polską a krajami nadbałtyckimi. Wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu

Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz samochodowym zagwarantuje budowie wiaduktu kolejowego na ul. Towarowej. Zastąpi on przejazd przez osiem torów i znacznie usprawni komunikację w mieście. W planach jest budowa nowego wiaduktu kolejowego nad ulicą Suwalską. Przebudowany będzie most kolejowy nad rzeką Ełk.

Inwestycja planowana jest na lata 2021-2023. Przebudowa stacji jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

W br. ma też zostać ogłoszony przetarg na przebudowę odcinka kolejowego Białystok - Ełk. Inwestycja ma być realizowana w latach 2022-2024

Pociągiem z Warszawy przez Suwałki do Wilna jeszcze nie teraz

PKP Intercity podpisało we wrześniu 2020 roku list intencyjny z Kolejami Litewskimi dotyczący uruchomienia nowego połączenia relacji Warszawa – Wilno. Pierwszy pociąg miał wyruszyć w drugiej połowie 2021 roku, ale termin ten został przesunięty.

Jak dowiedział się portal NaKolei.pl, realizacja połączenia została odłożona na czas nieokreślony.

PKP Intercity we wrześniu 2020 roku informowało, że składy będą wyposażone w liczne udogodnienia dla podróżnych m.in. Wi-Fi, klimatyzację, czy gniazdka elektryczne. Na ten moment przewoźnik nie jest w stanie określić dokładnie jakim zestawieniem będą obsługiwane połączenia.

Ze względu na pandemię nie kursuje także, jak na razie pociąg Białystok - Kowno.

 

WYG

Źródło: PKP PLK; Koleje Litewskie

Fot. Koleje Litewskie

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.06.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
06.05.2024

Szukam

06.05.2024

Kierowca C+E (HDS)

06.05.2024

MAGAZYNIER

Dodaj nowe ogoszenie